Gå til innhold

Mollusker hos 6-åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som har gode råd mot mollusker, eller kan fortelle meg hvorden dere ble kvitt dem? Og hvor lenge de varte før de forsvant?

6-åringen vår har vært plaget i flere år. På fireårekontrollen tok vi det opp med legen, hun sa at det ikke var noe å stresse med, dette går over av seg selv snart. Dette er 2 år siden, og selv om 6-åringen er kjempeflink til å ikke klø, er det ekkelt og rødt i hele området. De har blitt mye større, og de sprer seg også. Først var de kun inni knehasen, nå har de begynt å spre seg ut over hele benet.

Bør vi gå til legen igjen? (Dette er noe som ikke regnes som alvorlig av dem "dette er helt vanlig og går over av seg selv" - jeg synes jeg hører det allerede - men det er veldig plagsomt og sjenerende for ham, som skal begynne på skolen, og har benet fullt av vortelignende utvekster...) Homeopat?

Anonymkode: c490c...87d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi fikk tips om salven Inotyol . Brun seig og ekkel salve,men fikk bort molluskene.

Anonymkode: cb9f1...b4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk til legen og fikk de fjernet på vår datter, hun hadde mange.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå d-vitamintabletter 😳

Min datter hadde i flere år fotvorter (ikke så fryktelig store) som vi behandlet og behandlet, men som aldri forsvant. Så begynte hun, av andre årsaker å ta d-vitamintabletter, og de forsvant etter bare et par- tre uker! Det kan selvfølgelig ha vært en tilfeldighet... 

Men D-vitaminer bedrer immunforsvaret, og både vorter og mollusker er virus som kroppen skal bekjempe, så det skader i hvert fall ikke å forsøke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette gikk kjapt vekk med Molusk kutan oppløsning 3g som fås reseptfritt på apoteket!

OBS: Følg bruksanvisningen nøye. Plastre de som blør eller er i fare for å blø.

Anonymkode: fbd9d...41e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde det som 6 åring, veldig mye over alt. Legen skjærte de bort, og de kom aldri igjen. Vet ikke om man gjør det lengre, men det funka bra. Ikke vondt.

Anonymkode: 146b4...816

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eplecider eddik! Kjøpes på helsekost butikker som Life.

Dra av bomullen fra en q-tips , hell eplecider i korken til flaska og legg bomullsdotten nedi så den får trekt til seg eplecidereddik, teip den deretter med medisinsk teip fra apoteket eller et plaster over mollusken og ta av igjen etter 1-3 timer. Gjør dette med 10-15 timers mellomrom i noen dager og mollusken vil bli helt hvit, da lar du den få luft i et døgn og gjentar med eplecider eddik noen runder til, den blir da sort, og da er kuren ferdig. La den få luft og den vil bli borte for godt innen et par dager etter den ble sort. 
Eplecider eddik kan etse huden rundt så prøv dere frem med om 2 timer av gangen eller 5 timer av gangen funker på barnets hud.

Dette kan dere f.eks gjøre til en kveldsrutine, og i helgene en morgenrutine.

Molluskene sprer seg kjemperaskt av å bli klødd på og berørt, også via håndkler, så det er viktig at barnet eller du ikke klør eller deler håndkler!

Anonymkode: c51dd...a2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-åringen her er også skikkelig plaget! Holdt på i snart 1 år. Sprer seg hele tiden og masse områder som er tørt og rødt rundt... Sjenerende for han :( 

Legen her sa også at det forsvinner... Men når?

men også hørt om eplecider eddik. Må prøves!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her...

Takk for innspill! Jeg booka uansett time hos legen i dag, han har blitt så rød og sår i området rundt, Kan oppdatere dere på hva legen sier, for de her inne med samme problem. :) Skal uansett ikke godta "Vent og se det an" når dette er 3. året, og det blir bare verre og verre. Greit å vite om man bør skjerme dem for sola (langbukser i sommer?), eller om det kanskje er bra med sol for å tørke dem ut, eller hva vi kan gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde mollusker når jeg var liten. Gikk til slutt over av seg sekv, men det syns fortsatt at jeg har hatt det. Masse hudflikker, spesielt under armene. 

Anonymkode: b11a6...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thejohan

Eneste som fungerte på våre to jenter var elisabeth arden eight hour cream. Smøret de to ganger om dagen, og etter en uke begynte molluskene å forsvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thejohan

En annen ting! De er veldig smittsomme så her fikk ikke barna bade i bassenget så lenge de hadde molluskene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. legen så på molluskene, og sa at han ville fryse dem, så vi fikk ny avtale neste uke.  Han lurte på om sønnen min har eksem, for huden mellom molluskene så eksemaktig ut. (Har aldri hatt eksem)

Da vi nevnte i bhg at han skulle til legen pga dette, sa de at det var to småbarn på hans avdeling som også har fått mollusker nå... håper det ikke er vi som har smittet dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 6-åring har hatt dette på den ene armen i en del mmd nå. Fikk beskjed av legen om å se det an, men smøre med hydrokortison hvis det klør. Har gjort det noen ganger ved kløe, men det har ikke hatt betydning for molluskenes utseende eller spredning. Han har også sovet med langermet pysj og fått streng beskjed om å ikke klø. Men det ble bare flere og flere. Til slutt fjernet vi den største, som også var den første. Vet ikke helt hvordan mannen min gjorde det, om han brukte barberblad eller hva, men tror ikke det gjorde vondt. Det blødde bittelitt, tok på plaster. Og siden det syns jeg de andre har liksom skrumpet litt inn og er mindre røde og utstående. I samme periode har han dog fått mye sol på armen, så det kan jo ha bidratt ved å tørke ut litt også.

Den andre gutten min fikk to i tinningen. Jeg visste ikke hva det var da, og bare nappet bort den største og mest utstående med neglene. Ikke noe arr og ingen nye har kommet. Den andre er der fortsatt, men én er jo ikke noe problem, så lenge det ikke klør og ikke er så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Vera Vinge skrev:

Til slutt fjernet vi den største, som også var den første. Vet ikke helt hvordan mannen min gjorde det, om han brukte barberblad eller hva, men tror ikke det gjorde vondt. Det blødde bittelitt, tok på plaster. Og siden det syns jeg de andre har liksom skrumpet litt inn og er mindre røde og utstående. I samme periode har han dog fått mye sol på armen, så det kan jo ha bidratt ved å tørke ut litt også.

Ja, tror dette er lurt! Ifølge legen er det slik at når man fjerner/fryser noen av molluskene, starter det en prosess son forhåpentligvis vil gi kroppen en kickstart til å danne antistoffer. Man trenger derfor ikke fryse/behandle alle.

Da jeg spurte om salve el.l., sa han at det eneste han anbefalte var pyrisept.

(TS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...