Gå til innhold

Hvordan få ned matkostnadene?

Anbefalte innlegg

Gjest Ingrid78
Skrevet

Vi er en familie på to voksne og to barn som er glad i mat og til tider nok litt luksusdyr når det gjelder hva vi spiser. Kostholdet er i hovedsak gluten og melkefritt, annet enn vanlig brød til de som tåler gluten. Ved siste oversikt på hva vi bruker, fikk jeg litt sjokk og må prøve å tenke nytt. Vi er glad i grønnsaker, spesielt salater ol, og det koster jo litt. Men har dere noen tips til hvordan vi skal få ned kostnadene?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Planlegg middager for flere uker framover og planlegg innkjøpene etter hva dere skal ha til middag. Sett en maxpris på hva dere skal bruke på middag pr dag.

Gå igjennom skuffer og skap når du lager handleliste slik at du ser hva dere har og ikke trenger kjøpe mer av. Litt omfattende til å begynne med men det går eg til og du lærer deg å kjenne hva og hvor mye dere trenger.

Handler to ganger i uken. Unngå impulshandling etter jobb, det er da pengene flyr.

Kjøp datovarer til redusert pris og frys ned.

Mye i butikkenes billigmerker er helt ok, bruk mer av det.

Anonymkode: 89536...c45

• Liker 2
Skrevet

Jeg har samme problemet, prøver å planlegge middager men er alltid noe som sklir ut/blir glemt osv. Sånn at jeg må innom butikken igjen og da ender det opp med å bruke mye penger. I tillegg syns jeg det er vanskelig å planlegge alle måltider, middag går greit men så kommer jo frokost, lunsj og evt. Kveldsmat i tillegg og da går jeg på butikken igjen da... 

Skrevet

Unngå luksusprodukter, unngå å kaste mat.

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Egen bankkonto og kort for dagligvarekjøp kan være en god start.

Skrevet

Skriv ukemeny og handle bare én gang i uken, da unngår man impulskjøp og det er enklere å planlegge å bruke opp maten dere kjøper inn. Sjekk også hva dere har før dere handler, det er lett å bare plukke med seg og ende opp med mer enn du rekker bruke opp.

Ikke kast mat! Frys ned ferdig oppskåret brød og ta opp bare akkurat det dere skal bruke hver dag. Ta vare på alt av rester. Frys ned til det er nok til alle sammen (alle trenger ikke spise det samme) eller bruk rester til lunsj dagen etter. Smårester som en pølse og to poteter kan brukes i f.eks. en omelett. Ha en boks i fryseren til alt av grønnsaksrester, om det så er en bare en bløt tomat eller tre biter gulrot etter middagen. Når boksen er full lager du en stor gryte grønnsakssuppe. Osterester rives opp og samles i fryseren, brukes til pizza og gratinering. Vinrester, fløteskvetter o.l. fryses, gjerne i isbitformer, og brukes i supper og sauser. 

Ikke følg best før-datoene slavisk, lukt og smak før dere spiser eller kaster. Veldig mye mat kan fint spises etter datomerkingen. 

Ikke glem mat i fryseren. Særlig dypfrysere er uoversiktlige. Merk alt som fryses godt, både med innhold og dato. Vær flinke til å bruke opp framfor at mat blir liggende nederst i fryseren i årevis og til slutt kastet. Kanskje kan dere ha en spise ut av fryseren-uke?

• Liker 4
Skrevet

Sammenlign kilo og literpris, ikke stykk-pris. 

Sjekk ut billigmerker, som First Price og kjedenes egne merker (er ofte billigere enn merkevarer på tilbud).

Bruk opp alt før du handler igjen.

Dyrk salat, urter og grønnsaker selv.

Bak og lag mat fra bunnen.

Sjekk boksen for varer som snart går ut på dato. 

Kjøp gårsdagens brød (som gjerne er halv pris). 

Spis opp maten.

Bruk handlenett og ikke kjøp plastposer. 

Lær deg prisene på de varene dere bruker mest og handle stort når disse er på tilbud.

Ikke kjøpe mat dere enkelt kan lage selv.

Smør niste og ta med vannflaske. 

• Liker 4
Skrevet

Kjøp grønnsaker i sesongen, og frosne grønnsaker er sunne og billige. 

Skrevet

Hvis grønnsaker er noe av den største utgiftsposten på matbudsjettet, har jeg ett godt tips: kjøp grønnsaker i sesong, og gjerne kombinert med tilbud. Grønnsaker i sesong er oftere billigere enn de som må importeres langt borte ifra. De ulike butikkene har tilbud på grønnsaker hver uke, og hva som er på tilbud varierer fra uke til uke. En uke kan det f.eks. være brokkoli til 10 kr, avokado til 10 kr, gulrøtter til 10 kr kiloen. Neste uke kan det f.eks. være blomkål, hodekål eller paprika som er på tilbud. Vær obs på hva som faktisk er priset ned, og kjøp det. Planlegg middagene deretter, og inkorporer de grønnsakene du har kjøpt inn. Det meste passer til det meste om man er litt oppfinnsom. Et annet tips er at frossne grønnsaker er billigere enn ferske, og har lengre holdbarhet, så det går an å bytte ferske grønnsaker med frossne et par ganger i uken. Da mener jeg ikke typ wokmixer som ofte koster skjorta. 

Har du forresten enn innvandrerbutikk i nærheten, f.eks. en asiatisk butikk, bør du tar turen innom. Her finner du ofte et stort utvalg av frukt og grønt til laaangt billigere pris. Her finner du også en masse andre bra varer, f.eks. krydder, nøtter, nudler, og likende til meget hyggelige priser. 

Et annet tips er rett og slett å begrense seg. Ikke kjøp mer enn dere bruker i løpet av en uke, og ikke kast noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Innvandrer butikker,nedsatte varer,gjør storkjøpt på holdbart,havaristen IG matsmart,bak brød selv

Anonymkode: 4da49...91b

AnonymBruker
Skrevet

Kiwi har 15% rabatt på frukt og grønt om du har Trumf Pluss, jeg sparer vanvittig på det siden jeg nesten bare spiser frukt og grønnsaker.

Anonymkode: 153a1...3c0

AnonymBruker
Skrevet

Har dere "innvandrerbutikker" i nærheten kan dere kjøpe mye bønner, linser og ris for en billig peng. Frosne grønnsaker kan være billig og godt. 

Anonymkode: aaf36...130

Skrevet

Har du vurdert å dyrke noe selv? Plukksalat for eksempel, er veldig enkelt å få til. Du trenger egentlig bare en balkongkasse, eller litt stor blomsterpotte :) Da kan dere plukke litt og litt, og kutte betydelig ned på salatkostnadene. Mange andre fine salater! I sol vokser de fort :)

Ellers, kan dere vurdere vå bytte ut kjøtt i enkelte retter? Kjøttdeig til taco for eksempel? Bruke bønner eller kikerter i stedet? Mye billigere hvertfall :)

AnonymBruker
Skrevet

Handle inn en gang i uka etter du har laget en ukemeny. Tenk retter der du bruker samme ingredienser i flere retter. Bruk feks kiwi el Rema sine tilbud: 10-15% avslag på frukt og grønt.

Kjøp storpakninger og frys ned. Kjøp når det er tilbud- feks på høyrygg- lag en stor porsjon lapskaus og frys ned. 

Kutt ut luksusvarer som ikke er nødvendig- eksempelvis brus i hverdagen. 

Bak store porsjoner med brød og frys ned i skiver, ta opp det antall du trenger- alltid ferskt brød. Og MYE bedre enn butikkkjøpt. 

Bruk restemat til lunsj eller som basis dagen etter- eks rester av kjøttdeig fra tacoen kan brukes på pizza neste dag. 

Ikke kjøpe mer enn dere trenger- følg med på hvor mye mat som kastes og juster innkjøpene deretter. Ikke vits å handle inn ting- fordi det er «kjekt å ha i tilfelle», så kastes det fordi det ble dårlig før man rakk å spise det.

Følg med i tilbudsaviser fra kjedene, mye å spare på å handle basisvarer på tilbud og fryse ned i porsjonspakker.

Benytt deg av tilbud på varer med kort holdbarhet, de er fullt spiselige til omtrent halve prisen.

Disse grepene har redusert marsvin og husholdningsbudsjettet hos oss. Og det føles godt å ikke kaste så mye mat. 

Anonymkode: 57985...573

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6.6.2018 den 8.20, Ingrid78 skrev:

Vi er en familie på to voksne og to barn som er glad i mat og til tider nok litt luksusdyr når det gjelder hva vi spiser. Kostholdet er i hovedsak gluten og melkefritt, annet enn vanlig brød til de som tåler gluten. Ved siste oversikt på hva vi bruker, fikk jeg litt sjokk og må prøve å tenke nytt. Vi er glad i grønnsaker, spesielt salater ol, og det koster jo litt. Men har dere noen tips til hvordan vi skal få ned kostnadene?

Planlegg innkjøp, lag middagskort med alternativer til middagsmat. Lær deg når tid butikkene har påfyll av kjøledisken for mat med kort holdbarhet og kjøp inn i stort og frys ned når du finner. 

Påleggsinnkjøp kan også planlegges. Husk på at det skal være brød med pålegg på, ikke pålegg med litt brød under. 

Anonymkode: 15b52...489

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...