AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #1 Skrevet 6. juni 2018 Hei jeg lurer på om dere tenker at dette er greit. Jeg pleier å snakke med min venninne ( som også har utdanning innen barn) om ting som skjer i barnehagen som jeg jobber i, som jeg kanskje syns er vanskelig eller som jeg tenker burde ha fikset annerledes. Jeg forteller aldri navn,alder, kjønn eller ting som kan gjenkjenne barnet som situasjonen handler om . Men selve situasjonen jeg var borti. Vi sitter ikke å baksnakker barnet men heller diskuterer hva som kunne blitt gjort bedre, eller om situasjonen skal ses annerledes på. Jeg syns det er litt godt å få andres syn på saken. Og jeg får også lettet litt på eks irritasjon om jeg har blitt irritert, eller vært oppgitt. Min venninne jobber ikke i samme barnehage. Bryter jeg taushetsplikten når jeg og venninnen min sitter sammen slik og diskuterer opplevelser i barnehagen? Anonymkode: c1008...671
Ild Skrevet 6. juni 2018 #2 Skrevet 6. juni 2018 (endret) Det er forsåvidt bra at du tenker på dette og finner ut av det, men for meg er det veldig rart å tenke på at dere ikke har opplæring i regelverket mtp taushetsplikt og i tillegg etiske retningslinjer som alle ansatte i bhg kjenner til, forstår og bruker i det daglige. Endret 6. juni 2018 av Ild 1
solmåneogstjerner Skrevet 6. juni 2018 #3 Skrevet 6. juni 2018 Det er helt greit, og sikkert veldig nyttig. Bare husk på at personene ikke skal kunne gjenkjennes. Når du forteller flere historier så kan man sette dem sammen og kanskje gjenkjenne noen. Så vær veldig forsiktig med det. Du kan evt endre noen små detaljer som alder eller kjønn. 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #4 Skrevet 6. juni 2018 1 minutt siden, Ild skrev: Det er forsåvidt bra at du tenker på dette og finner ut av det, men for meg er det veldig rart å tenke på at dere ikke har opplæring i regelverket og i tillegg etiske retningslinjer som alle ansatte i bhg kjenner til, forstår og bruker i det daglige. De aller fleste har bruk for faglig sparring, selv om de har utdannelsen og kompetansen på plass. Anonymkode: 4afc4...975 13
Ild Skrevet 6. juni 2018 #5 Skrevet 6. juni 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De aller fleste har bruk for faglig sparring, selv om de har utdannelsen og kompetansen på plass. Anonymkode: 4afc4...975 Enig i at faglig sparring er lurt. Merkelig at de ansatte ikke vet hva som er greit og ikke mtp taushetsplikt. Endret 6. juni 2018 av Ild 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #6 Skrevet 6. juni 2018 Litt ute av tema ts snakker om, men hva mener dere med faglig sparring ? Anonymkode: c1008...671
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #7 Skrevet 6. juni 2018 Så lenge ingen kan idetifiseres tenker jeg det er greit. Men hvis det er mye faglig du trenger å diskutere så bør du gjerne vurdere å foreslå refleksjonsgrupper på arbeidsplassen der dere kan snakke mer fritt, så kan alle lære noe og barnehagen bli bedre. Anonymkode: 78759...fec 4
solmåneogstjerner Skrevet 6. juni 2018 #8 Skrevet 6. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt ute av tema ts snakker om, men hva mener dere med faglig sparring ? Anonymkode: c1008...671 Å diskutere faglige problemstillinger med andre 😊 for å få ideer og reflektere
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #9 Skrevet 6. juni 2018 Helt innafor så lenge barn ikke blir identifisert. Jeg gjør det hele tiden med min venninne, som også er lærer. Anonymkode: 7c5c6...949 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #10 Skrevet 6. juni 2018 Nei, egentlig ikke! Vanskelige ting som skjer på jobb kan du snakke med kollegaene dine om, ikke venner! Anonymkode: e341c...1a0 1
Nuttery Skrevet 6. juni 2018 #11 Skrevet 6. juni 2018 Et tips jeg pleier å gjøre når jeg forteller om situasjoner på jobb er å endre historien litt slik at det ikke på noen måte kan gjenkjennes. F.eks jobber jeg i helsetjenesten, og kan si at det var en gammel dame på 90 år som var langt vekk fra istedenfor å si sannheten, at det var Turid på 50 som er naboen til farmora mi.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #12 Skrevet 6. juni 2018 Jeg synes ikke dette er greit, og at du bryter taushetsplikten. Jeg arbeider som lege og kan ikke diskutere pasienter/pasientopplevelser med andre venner som jobber som lege selv om jeg anonymiserer dem. Det er brudd på taushetsplikten. Anonymkode: b5fbf...fcd 2
solmåneogstjerner Skrevet 6. juni 2018 #13 Skrevet 6. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke dette er greit, og at du bryter taushetsplikten. Jeg arbeider som lege og kan ikke diskutere pasienter/pasientopplevelser med andre venner som jobber som lege selv om jeg anonymiserer dem. Det er brudd på taushetsplikten. Anonymkode: b5fbf...fcd Da har du faktisk misforstått taushetsplikten. Du kan gjerne diskutere ting, så lenge det er helt sikkert at pasientene ikke på noen måte kan identifiseres. Altså, det er ikke nok å ikke si navnet. Men så lenge ikke andre på noen måte kan forstå hvem det gjelder, så er det helt greit å snakke om det. 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #14 Skrevet 6. juni 2018 5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Da har du faktisk misforstått taushetsplikten. Du kan gjerne diskutere ting, så lenge det er helt sikkert at pasientene ikke på noen måte kan identifiseres. Altså, det er ikke nok å ikke si navnet. Men så lenge ikke andre på noen måte kan forstå hvem det gjelder, så er det helt greit å snakke om det. tror heller det er du som har missforstått. det er ikke greit selv om den andre ikke vet hvem du snakker om, dette r fortsatt brudd på taushetsplikten. Anonymkode: 80cdf...fab 1
solmåneogstjerner Skrevet 6. juni 2018 #15 Skrevet 6. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: tror heller det er du som har missforstått. det er ikke greit selv om den andre ikke vet hvem du snakker om, dette r fortsatt brudd på taushetsplikten. Anonymkode: 80cdf...fab Nei det stemmer faktisk ikke. Så lenge det er fullstendig anonymisert så kan du snakke om det du vil. Selvsagt må du tenke gjennom alt som kan identifisere personen, f eks det at om den har en sjelden diagnose f eks. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #16 Skrevet 7. juni 2018 22 hours ago, AnonymBruker said: Så lenge ingen kan idetifiseres tenker jeg det er greit. Men hvis det er mye faglig du trenger å diskutere så bør du gjerne vurdere å foreslå refleksjonsgrupper på arbeidsplassen der dere kan snakke mer fritt, så kan alle lære noe og barnehagen bli bedre. Anonymkode: 78759...fec Når skal de gjøre det? I arb.tida? Hva med ungene? Anonymkode: ee1ec...116
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #17 Skrevet 7. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når skal de gjøre det? I arb.tida? Hva med ungene? Anonymkode: ee1ec...116 Flere barnehager skriver praksisfortellinger og deler dem på avdelingsmøter og diskuterer situasjonen. Anonymkode: 49284...117 1
solmåneogstjerner Skrevet 7. juni 2018 #18 Skrevet 7. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når skal de gjøre det? I arb.tida? Hva med ungene? Anonymkode: ee1ec...116 Det er det de har møtetiden sin og planleggingsdagene til! Selvsagt gjør de andre ting også da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå