Prelunia Skrevet 6. juni 2018 #1 Skrevet 6. juni 2018 Hei! Jeg fikk vite i går at jeg hadde hatt en MA. Jeg skulle egentlig vært i uke 10, men det stoppet i uke 8. Jeg blør ikke, har bare vondt. Jeg ble henvist til sykehuset, og fikk mest sannsynlig time neste uke for å fjerne det.. Men, jeg klarer ikke komme meg videre når jeg vet at det er inni meg dødt og er der fortsatt. Jeg har tatt egenmelding to dager fra jobb nå.. Mitt verste mareritt er at det plutselig kommer ut mens jeg er på jobb.. Jeg jobber med mennesker, så det passer også veldig dårlig at jeg bryter sammen av det minste ting akkurat nå om dagen. Dere som hadde MA, hvor lenge måtte dere vente med å få det ut? Hvordan takla dere tiden imellom?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #2 Skrevet 6. juni 2018 MA 1 - fosteret var dødt i fem uker. Jeg hadde blødninger fra uke 8, men fikk ikke ul før i uke 13(!). Da kom fosteret ut av seg selv dagen før kirurgisk abort. MA 2 - fosteret var dødt en uke. Fikk Cytotec i to omganger. MA 3 - fosteret var dødt i 6 uker før jeg fikk blødning. Var tvillingsvangerskap, toegget, og fosteret kunne ikke fjernes uten stor risiko for å drepe den levende tvillingen. Blødningen avtok og restene kom ut da vannet gikk i uke 37. Jeg føler så inderlig med deg og vil bare gi deg en stor klem! Be om å få Cytotec så kanskje du slipper ventetiden og ytterligere påkjenning. Anonymkode: 74820...0c6 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #3 Skrevet 6. juni 2018 Jeg har hatt to MA. Første gang oppdaget da jeg hadde så vondt i magen og sendt til UL på sykehus. Var i uke 10 men konkludert dødt i uke 8. Ble lagt inn med engang og hadde utskrapning på kvelden. Andre gang, var i uke 10 dødt i i uke 8. Fikk da tabletter som skulle støte det ut selv. Jeg sa at dette ikke vil fungerer men ingen hørte på meg. Første runde så virka ikke tablettene, fikk flere tabletter, funka ikke. Endte med at jeg ble dårlig av å gå sånn så fikk utskrapning til slutt. Da var jeg forbanna, hadde holdt på i to uker. Hadde komplikasjoner i 3 mnd etterpå. MEN jeg har en sykdom som nok gjorde ting verre i tillegg så dette er nok ikke normen for og si det sånn. Var raskt på beina etter utskrapningene og på jobb etter 3 dager. Anonymkode: fd447...6ec
Arkana Skrevet 6. juni 2018 #4 Skrevet 6. juni 2018 Jeg fikk oppdaget MA i uke 9. Da hadde vi sett svake hjerteslag uken før samt at embryoet var mindre enn ventet og visste at dette ikke ville gå bra, og i uke 9 var det ikke lenger hjerteslag. Jeg fikk to valg, enten utskrapning eller vente på at naturen ordnet opp. Jeg var ikke så lysten på utskrapning og fikk da beskjed om at det er sjelden det ikke ordner seg selv, men det kan ta alt fra dager til noen uker. For meg tok det nøyaktig to uker før kroppen ordnet opp. Jeg hadde store blødninger i omtrent 12 timer, men det var helt smertefritt. Jeg opplevde ikke ventetiden som vanskelig, men jeg tenkte jo på det hele tiden og lurte på når det skulle skje eller om det ville gå så lang tid at jeg måtte be om utskrapning likevel. Og så ønsket jeg jo å komme videre å få sjansen til å prøve på nytt. Jeg hadde valgt det samme igjen, men det er klart man er i limbo der man går og venter og det er tungt. til deg. Hvis du har et godt forhold til sjefen og/eller kollegaer går det an å fortelle dem hva som skjer slik at de forstår at du har det vanskelig og ikke kan yte 100% på jobb for tiden, men det er jo veldig personlig så jeg skjønner om det ikke er en løsning for deg. Prøv å fokusere på noe annet, ta vare på deg selv og finn på hyggelige ting til neste uke. Det kommer til å gå bra.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #5 Skrevet 6. juni 2018 7 timer siden, Prelunia skrev: Hei! Jeg fikk vite i går at jeg hadde hatt en MA. Jeg skulle egentlig vært i uke 10, men det stoppet i uke 8. Jeg blør ikke, har bare vondt. Jeg ble henvist til sykehuset, og fikk mest sannsynlig time neste uke for å fjerne det.. Men, jeg klarer ikke komme meg videre når jeg vet at det er inni meg dødt og er der fortsatt. Jeg har tatt egenmelding to dager fra jobb nå.. Mitt verste mareritt er at det plutselig kommer ut mens jeg er på jobb.. Jeg jobber med mennesker, så det passer også veldig dårlig at jeg bryter sammen av det minste ting akkurat nå om dagen. Dere som hadde MA, hvor lenge måtte dere vente med å få det ut? Hvordan takla dere tiden imellom? Så trist! Jeg hadde MA i uke 11. Opplevde det samme som deg, ville bare ha det bort. Men ventetiden var tung. Det gikk en hel uke fra jeg begynte å spotte og fikk mistanke om noe var galt til jeg fikk Cytotec (Måtte gjøre et par ultralyd og ta et par HCG for at de skulle være sikre på at HCG sank og ikke steg, så dagene gikk). Jeg purret på hos fastlegen slik at jeg kom raskere inn på sykehuset, jeg sa det var uaktuelt å gå inn i helg helt uten at noe oppfølging. Og så jobber jeg også med mennesker, så jeg fikk sykemelding hos fastlegen -jeg var ikke i stand til å gå på jobb i en slik tilstand. Det var mye tårer og jeg var veldig lei meg, men jeg følte meg raskt bedre etter aborten var gjennomført. Og så oppdaget jeg at veldig mange opplever det samme, det bare snakkes ikke om. Det og at de sa at fosteret mest sannsynlig var sykt hjalp meg gjennom sorgen. Anonymkode: d05ef...409
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #6 Skrevet 6. juni 2018 Jeg fikk påvist MA i uke 12, ikke liv siden uke 9. Jeg ville bare få det bort, så pushet veldig på selv. Ringte selv sykehuset dagen etter, da hadde de ikke fått henvisning enda (privat ul). Fikk time dagen etter selv om de ikke hadde fått henvisningen. Utskraping gikk veldig fint. Glad for å få det overstått fort. Stor klem til deg ❤️ Vet hvor vondt du har det nå! Anonymkode: 105db...da9
Prelunia Skrevet 6. juni 2018 Forfatter #7 Skrevet 6. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk påvist MA i uke 12, ikke liv siden uke 9. Jeg ville bare få det bort, så pushet veldig på selv. Ringte selv sykehuset dagen etter, da hadde de ikke fått henvisning enda (privat ul). Fikk time dagen etter selv om de ikke hadde fått henvisningen. Utskraping gikk veldig fint. Glad for å få det overstått fort. Stor klem til deg ❤️ Vet hvor vondt du har det nå! Anonymkode: 105db...da9 Kanskje jeg skulle ha gjort det jeg også.. Sykehuset har ikke tatt kontakt enda, og ingenting har skjedd med meg heller... Jeg merker bare at jeg har kjempesterke mensensmerter, Hadde vært deilig å slippe dette her over i neste uke også.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #8 Skrevet 6. juni 2018 MA påvist i uke 12 på privat ultralyd. Fosteret hadde død ca 2,5 uke før og jeg hadde ingen symptomer. Jordmor ringte rett til Ullevål og fikk satt meg opp på time morningen etter. Valgte utskrapning som ble gjort samme dag. Utrolig tungt og trist, var sykemeldt ut uken. Anonymkode: 4d788...3ab
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #9 Skrevet 7. juni 2018 Jhvis du har sterke menssmerter så er det nok kroppen som gjør seg klar til å kvitte seg med det selv.... Jeg hadde en MA i fjor, oppdaget på tidlig ul, hadde vært død ca en måned. Jordmor som oppdaget det ringte direkte og bestilte time til meg på gynekologisk neste dag. Fikk cytotec som ikke virket, ny cytotec som virket sånn halveres, fikk beskjed om at det var litt rester, men så lite at de regnet med at det ville komme ved neste mens, som de gjorde. De ville tydeligvis ikke ta utskrapning før de måtte. Tøft å gå gjennom, klem til deg. Anonymkode: 03715...362
Luckiness Skrevet 7. juni 2018 #10 Skrevet 7. juni 2018 Veldig kjipt at det ikke er mulig å få time med en gang. Må være forferdig å gå rundt å vente, både i uvisshet om noe skjer før timen og når man vet at fosteret er dødt. Forsøk å få fremskynnet timen eller få Cytotec. Kjenner du at du ikke takler å gå på arbeid frem til timen synes jeg du ber be om sykemelding. Det kan jo faktisk være en stor påkjenning.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #11 Skrevet 7. juni 2018 Dette med MA er så dårlig håndtert mange steder... Det er virkelig alle gravides skrekk! Mange må jo krangle seg til sykemelding og, helt utrolig at helsevesenet ikke forstår hvilken påkjenning det kan være... Håper du slipper å vente så alt for lenge ❤️ Anonymkode: 773ea...b17
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #12 Skrevet 7. juni 2018 Oppdaget MA nå i mai den 16 på tidlig UL, fikk så modningstablett samme dag og time på sykehus to dager etter for medisinsk abort. (heldigvis ikke 17'ende) Var 8 + 3. Fosteret hadde vært død i noen få dager.. Synes du måtte vente lenge!! Beste hadde jo vært å blitt ferdig med det fortest mulig slik at man kan komme seg videre 😣 Satte pris på å få det gjort unna fortest mulig. Sender deg en god klem i en trist situasjon 💖 Anonymkode: b9049...151
Biloba Skrevet 7. juni 2018 #13 Skrevet 7. juni 2018 Fikk konstatert MA på fertilitetsklinikken vår. 11 uker, fosterdød mellom uke 7 og uke 8. Spesialisten hadde Cytotec og smertestillende på kontoret, så jeg fikk info og tabletter utdelt med det samme til hjemmeabort. Bor du litt sentralt kan kanskje få hjelp privat.
Prelunia Skrevet 8. juni 2018 Forfatter #14 Skrevet 8. juni 2018 Så rart at det er så ulik praksis på dette rundt omkring.. Er en enorm påkjenning å gå rundt med det dødt inni meg, føler at jeg ikke kommer meg videre før det er ute.. Jeg var hos fastlegen og fikk totalt breakdown.. Syntes egentlig litt synd på han der han satt... Han foreslo sykemelding ut neste uke, men jeg sa det holdt med denne uka. Jeg kan ikke gå rundt i mine egne tanker neste uke også.. Må komme meg ut igjen. Jeg tok imot rådet lengre oppe her og ringte til sykehuset, og fikk time dagen etter. Nå har jeg tatt den første pilla, og har blødd masse og hatt sterke smerter (tok tre paracet 500mg, og nå merker jeg det bare litt). Skal ta resten av pillene i løpet av helga.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #15 Skrevet 8. juni 2018 På 6.6.2018 den 7.53, Prelunia skrev: Hei! Jeg fikk vite i går at jeg hadde hatt en MA. Jeg skulle egentlig vært i uke 10, men det stoppet i uke 8. Jeg blør ikke, har bare vondt. Jeg ble henvist til sykehuset, og fikk mest sannsynlig time neste uke for å fjerne det.. Men, jeg klarer ikke komme meg videre når jeg vet at det er inni meg dødt og er der fortsatt. Jeg har tatt egenmelding to dager fra jobb nå.. Mitt verste mareritt er at det plutselig kommer ut mens jeg er på jobb.. Jeg jobber med mennesker, så det passer også veldig dårlig at jeg bryter sammen av det minste ting akkurat nå om dagen. Dere som hadde MA, hvor lenge måtte dere vente med å få det ut? Hvordan takla dere tiden imellom? Du må få deg en sykemelding. Mandag morgen ringer du sykehuset og forklarer situasjonen slik at du får vite raskt når du får time, og kan ha en dag og en tid å forholde deg til. Noe annet er umenneskelig. Noen kan kroppen ordne denne typen situasjoner raskt og greit for, andre må ha hjelp. Jeg kjenner til kvinner som har ventet flerlinger der ette eller flere fostre har dødd tidlig og der svangerskapet har måttet gå sin gang. Uansett andres situasjon hjelper ikke deg i din forferdelige situasjon. Gir deg en klem om du vil ta imot? og ønsker det beste for deg videre i din vanskelige situasjon. Anonymkode: d2641...e6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå