Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert et veldig vanlig spørsmål, men jeg lurer rett og slett på om noen har gode tips til å bli kvitt fett hår? Er usikker på om håret er fett eller om det bare er hodebunnen min som er tørr og det gjør at håret ser fett ut raskt. Har alltid slitt med tørr hud, og tror det kan ha innvirkning. Pga. av at håret ikke ser ordentlig nyvasket ut i hodebunnen, vasker jeg det jo alt for ofte... prøver å kutte ned på vaskingen, har hørt at det hjelper å vaske håret kun 1-2 ganger per uke? Skal jeg slutte å bruke balsam også? 

Er ikke plaget med flass og sånn, men bare at håret ser skittent ut når det ikke er det. Dessuten syns jeg det ikke tar ordentlig til seg hårfarge når jeg farger håret, noe som gjør at det er vanskelig å holde blondfargen ordentlig blond i hodebunnen også. 

Anonymkode: 4ce7a...51b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å vaske håret sjeldnere. Nå vasker jeg det en gang i uka, og det blir aldri fett. 

Bruker balsam, men kunn i halve håret. Aldri i hodebunnen. 

Anonymkode: bb6fb...3c9

AnonymBruker
Skrevet

som AB over her, ikke vask håret for ofte. vasker håret to ganger pr uke. 

Anonymkode: 8ce76...c80

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å vaske håret sjeldnere. Før vasket j d hver dag og håret ble fett samme dag. Nå bruker jeg shampoo et par ganger i  uka. Jeg dusjer daglig og skyller håret mes vann og tar balsam i tuppene hver dag. I overgangsperioden så brukte jeg litt tørrsjampo sånn at det ikke skulle se fett ut.

Anonymkode: 9d2ca...ced

Skrevet

Plages med det samme. For meg hjelper det ingenting å vaske håret sjeldnere, det blir fremdeles fett like fort. Bruker å gå 3-4 dager uten å vaske det, men er nødt til å bruke hårstrikk etter en halv dag fordi det allerede er blitt fettete da. Har prøvd på dette flere uker i strekk, uten å merke noen tegn til forbedring.

Har prøvd alt. Shampoo mot fet hodebunn, mot tørr hodebunn, mot flass, fungoral, mot sensitiv hodebunn osv osv osv.... Aner ikke hva mer jeg kan gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk også over til å vaske håret sjelden dvs 2 ganger i uken. Det var litt kjipt i starten, men nå kan jeg gå både 4 og 5 dager mellom hver vask før man begynner å se det på håret. Bruker ikke balsam fordi jeg får fet hud i hodebunn og pannen av det, som igjen gjør at håre blir fortere fettete. 

Anonymkode: e42a4...da7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å vaske håret så sjelden. For det første står håret til alle kanter om morgenen selv om jeg fletter det ellet tar håret i strikk. 

For det andre har jeg sånn typisk "sovelukt" på meg om morgenen og "hodebunnslukt" som jeg ikke blir kvitt usnsett hvor mye jeg steller meg. Jeg hsr forsøkt å ikke vaske håret oftere enn en gang eller to i uken, men føler meg som en uteligger da. 

Så er det jo forskjell på folk. Jenter som ikke har hatt problemer med kviser og fet hud slipper ofte fett hår også. Jeg begynte å få fett hår da kvisene kom i tidlig ungdom, og har etter det hatt oljete hodebunn. 

Så jeg må vaske håret hver dag for å føle meg vel. Og jeg har tid og ork til det også, så da går det fint

Anonymkode: a967e...1cf

Skrevet

Det som funker for meg: 

- Vaske håret sjeldent (jeg sjamponerer det 2-3 ganger i uken) Mild sjampo kun i hodebunnen. Den «daglige dusjen» tas uten hårvask.

- Balsam kun i lengdene

- Gre håret godt minst to ganger om dagen

- Sunt og variert kosthold (det har innvirkning på hud og hår)

- Så lite produkter i håret som mulig (og begrens kontakt med hårbunnen)

- La håret lufttørke, og gjerne løst

AnonymBruker
Skrevet

Bytt shampo.  Og bruk balsam kun i halve håret.  Vask alltid 2 ganger med shampo først. Og vask håret 2-3 ganger i uka. 

Anonymkode: 38ba6...c4e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet til denne er periode, og det fungerte for meg. :) den er for fett hår. 

Jeg fikk utrolig fett hår av den shampo/balsamen med sånn Castoroil i, så måtte bare bytte. 😕

Prøv å bytt litt produkter innimellom, samt vaske håret litt sjeldnere. La det også lufttørke :)

mr9xc3vhwsqpe7oade14.jpg

Anonymkode: a2ee1...194

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg hjalp det å sjamponere to ganger. Jeg mistenker at håret ikke ble skikkelig rent før. Husk at det skal skumme skikkelig når du tar i sjampoen. Før ble håret mitt fett etter én dag, men nå holder det seg i flere dager. 

Anonymkode: b73c7...96c

Skrevet

Husk å ikke vaske hver dag. Du blir pent nødt til å akseptere at du må ha litt fett hår i begynnelsen, men det blir betre. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hodebunnen din produserer talg og det er det som gjør at håret blir seende fett ut. Talg er bra fordi det smører hodebunnen, og du sier jo at du ikke sliter med flass/tørr hodebunn. Men alt du gjør med håret ditt stimulerer talgproduksjonen i hårsekkene i hodebunnen! Hvis du grer håret ditt mye, så sprer du talg ned langs hårskaftene, noe som jo er bra for håret, men det er ikke kosmetisk tilfredstillende. Det samme gjelder å ta mye på håret sitt. Jeg kjenner ikke hårtypen din og vet ikke hvilke produkter du har prøvd, men det å vaske håret sjeldnere kan hjelpe. Har du prøvd å bruke tørrsjampo mellom vask?

Hvis du har anledning til det så ville jeg ha oppsøkt en frisør som bruker merket Hårologi. De kan ofte mye om hår og kan tilpasse sjampo og andre produkter individuelt. Noen her har også nevnt å sjamponere håret to ganger hver gang du vasker det, og det kan også være verdt å prøve. Pass på å få skummet og gnidd hele hodebunnen med sjampo.

Håper du finner ut av det!

Anonymkode: de2a8...ebc

Skrevet

Slet med det samme, kjøpte renseshampoo som jeg brukte 1 gang i uken (vasket godt 2 ganger og lot den sitte i en 5 minutter gang nr 2). Avsluttet med en litt lettere hårkur! Etter en stund trengte jeg ikke bruke renseshampoo😊

AnonymBruker
Skrevet

Er på dag 3 uten å vaske håret, og merker at jeg virkelig har lyst å vaske det... dette kommer til å bli en lang periode. 😑 

Men takk for gode tips alle sammen! 

Anonymkode: 4ce7a...51b

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med det samme og prøvde alle tipsene du har fått her og flere til. Jeg hadde også fett hår og flasset en del. Begynte etterhvert å mistenke at jeg hadde tørr hodebunn og at den overproduserte olje og derfor ble fet. Om jeg vasket håret på kvelden var det fint dagen etter, men dagen etter det igjen måtte jeg ty til tørrshampo. Det gjorde hodebunnen irritert og det klødde ofte. 

Jeg har brukt mange typer frisørshampoer og balsamer som skulle gi volum så hodebunnen fikk mer luft, som skulle motvirke fett hår etc. Så byttet jeg til mer fuktighetsgivende typer. Bla har Morrocanoils hydrating-serie gjort at jeg ikke trenger å vaske håret mer enn hver 3-4 dag. Håret og hodebunnen føles mye bedre allerede etter første vask. :) 

Anonymkode: f8755...6ed

Skrevet

For noen av de med tynt, nordisk hår er det rett og slett ikke realistisk å ikke måtte vaske håret i det minste annenhver dag. Spesielt ikke hvis man trener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...