kjøttkaker Skrevet 5. juni 2018 #1 Skrevet 5. juni 2018 Jeg er fersk hundeeier (hunden er 5 år). Når han merker jeg har godbiter blir han mye mer lydig og følger veldig med på meg, skal jeg gi han hver gang han ser på meg(trener på øyekontakt blant annet)? Eller kan jeg overse han? Han er også mye mer "på" meg når jeg har godbit, ellers er han litt sløv. Og må jeg ha med godbit overalt hele tiden? Når slutte med det? Jeg trener på innkalling (som er et slit, han kommer oftest når det passer han), øyekontakt og passering. Dette gjelder ute(det skjønte dere sikkert🙊).
Tabris Skrevet 5. juni 2018 #2 Skrevet 5. juni 2018 Ute ville jeg sagt "bra!" og belønnet med godbit hver gang han ser på deg, i begynnelsen. Pass på at du ikke går med synlige godbiter eller med hånden i godbitlommen/vesken, sånn at det er håndbevegelse/godbiter/rasling med poser som gjør at han ser på deg. Når han ser på deg, si "bra!", tell inn i deg "1-2", og SÅ beveger du hånda og gir en godbit. Sånn at du får fokus på deg og ikke bare på godbithender/lommer. Når du kommer så langt at han går og ser på deg hele tiden, så kan du begynne å trappe ned. Dvs at du ikke belønner hver gang han ser på deg lenger, bare innimellom. Men du bør alltid vedlikeholde det med godbit. Med innkalling ville jeg skilt på "hverdagskommandoer" som navnet på hunden og "kom". Jo oftere du belønner det, jo oftere vil hunden komme. En hund jobber ikke gratis - hvis den har valget mellom å spise spennende kattebæsj i buskene og komme til deg som kanskje har en godbit, så sier det seg selv at kattebæsjen vinner. Men som regel sier vi navnet på hunden og "kom" oftere enn vi belønner. Derfor har jeg en "nødinnkalling" - en fløyte hvor hunden min får en porsjonsboks leverpostei (sånn liten boks) hver eneste gang jeg blåser i fløyta, og han får aldri leverpostei ellers. Da kommer han selv om han er midt i kattejakt. Hunden gjør det som lønner seg for den. Så det er vår jobb som trener å sørge for at det vi ønsker den skal gjøre, er det som lønner seg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå