AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #1 Skrevet 5. juni 2018 Hvis det ikke hadde kostet deg penger og det var sosialt akseptert å være så annerledes som det å være en kentaur, og det over alt hadde vært tilrettelagt for kentaurer (som i bred nok dørinngang, høyt nok under alle tak, alternativ til trapper på offentlige steder, alternativ til dørhåndtak osv.), ville du vært en kentaur da? Jeg ville ikke vært det, så jeg klarer ikke ramse opp så mange fordeler. Men det hadde jo vært spennende å kunne løpe fort og fritt rundt på et jordet og kjenne vinden i håret (eller halen) i hvert fall. Du hadde forresten hovedsakelig blitt behandlet som et menneske, så det hadde ikke vært "båndtvang" eller noe sånt. Du kunne ikke bæsjet ute på gata heller, du måtte gjort alle andre ting akkurat som et menneske, om mulig. Det praktiske med å rense hovene (eller hvordan de gjør det på hester) og stusse halen osv., det kunne du gjort hos egne forretninger for den slags. For samfunnet hadde som sagt vært tilrettelagt. Du måtte gått til både veterinær og lege, da. Men egenandelsordningen hadde gjeldt som vanlig og begge deler hadde fylt den opp. Dere må selv ta høyde for utfordringer når det f.eks kommer til intimitet osv. Hvis du velger å være kentaur så måtte du vært det for alltid. Hva sier du? Anonymkode: 39d59...ac7 6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. juni 2018 #3 Skrevet 5. juni 2018 Elsker spørsmålet 😂 Men nei, tror ikke det. Det høres for upraktisk ut. Jeg og min mann har nå diskutert mulighetene for et sexliv, spesielt der den ene er kentaur og den andre menneske. Mannlig kentaur og kvinne hadde fungert dårlig, med mindre han var en shetlandsponni. Sove ville vært et annet problem. Sover man stående, som en hest, eller liggende, som et menneske? Et forslag fra vår side er f.eks at hestekroppen kan stå, og så kan man ha en seng i riktig høyde der menneskedelen av kroppen kan hvile seg oppi. En annen mulighet er at man kan legge seg bakover på sin egen (heste-)rygg, men det ville kanskje blitt litt vondt. Hvordan ville biler sett ut? Busser/tog, fly? Hvor mye ville det kostet å fly en haug med kentaurer til Syden? I en verden med kentaurer er det også lett å tenke seg at kentaurene kan bli en slags overmennesker på grunn av sin fysiske styrke. Kanskje vi hadde fått en verden der menneskene måtte rydde opp etter kentaurene, og kentaurene bestemte alt. I så fall ville det kanskje vært best å være kentaur.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #4 Skrevet 5. juni 2018 Nei. Er du millenial? Harregud kva er galt med den yngre generasjonen. Kordan i heiane skal du bidra til samfunnet og betala skatt om du er ein menneskehest? Vi kan ikkje være sommarfuglar, furries, kreps og andre spennande fantasi dyr. Vi er berre kjedelige vanlige folk med vanlige evner, det må vi berre akseptera. *krype tilbake til verkelegheita* Anonymkode: ac368...cfa 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #5 Skrevet 5. juni 2018 8 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Elsker spørsmålet 😂 Men nei, tror ikke det. Det høres for upraktisk ut. Jeg og min mann har nå diskutert mulighetene for et sexliv, spesielt der den ene er kentaur og den andre menneske. Mannlig kentaur og kvinne hadde fungert dårlig, med mindre han var en shetlandsponni. Sove ville vært et annet problem. Sover man stående, som en hest, eller liggende, som et menneske? Et forslag fra vår side er f.eks at hestekroppen kan stå, og så kan man ha en seng i riktig høyde der menneskedelen av kroppen kan hvile seg oppi. En annen mulighet er at man kan legge seg bakover på sin egen (heste-)rygg, men det ville kanskje blitt litt vondt. Hvordan ville biler sett ut? Busser/tog, fly? Hvor mye ville det kostet å fly en haug med kentaurer til Syden? I en verden med kentaurer er det også lett å tenke seg at kentaurene kan bli en slags overmennesker på grunn av sin fysiske styrke. Kanskje vi hadde fått en verden der menneskene måtte rydde opp etter kentaurene, og kentaurene bestemte alt. I så fall ville det kanskje vært best å være kentaur. Må innrømme at jeg ikke visste at hester sover stående. Da jeg skrev innlegget så jeg for meg en liggende kentaur i en ekstra stor seng. Men dette kunne du valgt selv, du måtte gjort det som var komfortabelt og så måtte dere funnet ut av det praktiske sånn som du nevner med f.eks en høy seng. Dette med transport tenkte jeg ikke så mye over, for i hodet mitt så jeg bare for meg én kentaur av en eller annen grunn. Men du stiller viktige spørsmål. Jeg sa at samfunnet hadde vært helt tilrettelagt og da tenker jeg at det i alle fall måtte finnes egne biler, busser og tog for kentaurer, i tillegg hadde de hatt mulighet til å reise med de vanlige utgavene, men da hadde det nok vært kun 1-2 plasser på hvert fremkomstmiddel. (Prisen er den samme, det skal ikke koste noe ekstra å være kentaur). Sånn sett er det litt kjipt hvis en familie på én kentaur og tre mennesker skal på ferie og den eneste kentaurplassen på det vanlige flyet er opptatt. Kentauren kommer seg jo i dette tilfellet på ferie, men må altså reise alene. Lover hadde gjeldt for kentaurene også, så i verste fall hadde kentaurer oftere blitt skutt av politiet (kanskje det måtte finnes et eget kentaurpoliti, f.eks jegere av noe slag, sånn for sikkerhets skyld så de ikke sakte, men sikkert tar over verden). Men det er fritt frem for kentaurer å melde seg inn i politikken og hvem vet, kanskje med nok kentaurer så får de endret loven til egen fordel og ta over verden på den måten. Da blir det litt verre. Hm. Anonymkode: 39d59...ac7 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #6 Skrevet 5. juni 2018 Jeg ville heller vært en kvinnelig Gandalf eller noe slikt. Anonymkode: 38896...16f 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. juni 2018 #7 Skrevet 5. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må innrømme at jeg ikke visste at hester sover stående. Da jeg skrev innlegget så jeg for meg en liggende kentaur i en ekstra stor seng. Men dette kunne du valgt selv, du måtte gjort det som var komfortabelt og så måtte dere funnet ut av det praktiske sånn som du nevner med f.eks en høy seng. Dette med transport tenkte jeg ikke så mye over, for i hodet mitt så jeg bare for meg én kentaur av en eller annen grunn. Men du stiller viktige spørsmål. Jeg sa at samfunnet hadde vært helt tilrettelagt og da tenker jeg at det i alle fall måtte finnes egne biler, busser og tog for kentaurer, i tillegg hadde de hatt mulighet til å reise med de vanlige utgavene, men da hadde det nok vært kun 1-2 plasser på hvert fremkomstmiddel. (Prisen er den samme, det skal ikke koste noe ekstra å være kentaur). Sånn sett er det litt kjipt hvis en familie på én kentaur og tre mennesker skal på ferie og den eneste kentaurplassen på det vanlige flyet er opptatt. Kentauren kommer seg jo i dette tilfellet på ferie, men må altså reise alene. Lover hadde gjeldt for kentaurene også, så i verste fall hadde kentaurer oftere blitt skutt av politiet (kanskje det måtte finnes et eget kentaurpoliti, f.eks jegere av noe slag, sånn for sikkerhets skyld så de ikke sakte, men sikkert tar over verden). Men det er fritt frem for kentaurer å melde seg inn i politikken og hvem vet, kanskje med nok kentaurer så får de endret loven til egen fordel og ta over verden på den måten. Da blir det litt verre. Hm. Anonymkode: 39d59...ac7 Hester pleier å stå og sove, men de kan ligge også. Tror det kommer litt an på hvor dypt de sover. Men ser for meg at det er vanskelig å finne en behagelig liggestilling for hele kroppen når man er en kentaur. Kanskje det ville blitt et eget kentaur-parti som jobber for kentaurers rettigheter. Og til slutt tar de over verden.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #9 Skrevet 5. juni 2018 1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev: Kanskje det ville blitt et eget kentaur-parti som jobber for kentaurers rettigheter. Og til slutt tar de over verden. De er i lovens forstand mennesker og har rettigheter som et menneske. Men de kunne forandret ting på andre måter. Snikinnføre et samfunn som praktisk var tilrettelagt mer for kentaurer og på lenger sikt gjøre hverdagen vanskeligere og vanskeligere for ikke-kentaurer. Uansett hva, det hadde ikke blitt noe særlig hvis de tok over verden. (Eller hadde det? Nå så jeg forresten for meg en kentaur i burka. Og en i Telemarksbunad. Og en med ballettskjørt. Haha. Ja, en forestilling med både kentaurer og ikke-kentaurer, det hadde blitt spesielt. Ble visst mye å tenke på.) Anonymkode: 39d59...ac7 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #10 Skrevet 5. juni 2018 Jeg har helt seriøst hatt flere drømmer om kentaurer i det siste! Er det noe i vannet for tiden? Anonymkode: 4a961...3b2 4
Ichiko Skrevet 5. juni 2018 #11 Skrevet 5. juni 2018 (endret) 23 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Er du millenial? Harregud kva er galt med den yngre generasjonen. Kordan i heiane skal du bidra til samfunnet og betala skatt om du er ein menneskehest? Vi kan ikkje være sommarfuglar, furries, kreps og andre spennande fantasi dyr. Vi er berre kjedelige vanlige folk med vanlige evner, det må vi berre akseptera. *krype tilbake til verkelegheita* Anonymkode: ac368...cfa Kom du inn i tråden bare for å skrive dette? Har du aldri hørt om hypotetiske framstillinger, tankeeksperimenter, filosofering og fantasi? Slikt stimulerer kreativitet og intelligens! Forresten er det elendig nynorsk å skrive "verkelegheita" når det finnes et så vakkert ord som "røyndomen". 19 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville heller vært en kvinnelig Gandalf eller noe slikt. Anonymkode: 38896...16f Gandrun? Gandhild? Gandfrid? T.S.: I lkhet med @Anonymus Notarius elsker jeg spørsmålet ditt, men jeg ville ikke vært en kentaur uansett hvor tilrettelagt samfunnet var. Et samfunn med kentaurer hadde jeg likevel ikke hatt noen problemer med, tvert om, men selv har jeg mer lyst til å være noe annet. Edit: Hvis kentaurer tok over verden hadde det kanskje ikke vært så dumt, da de er mer fredlynte av seg enn mennesker gjerne er. Endret 5. juni 2018 av Ichiko 6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. juni 2018 #12 Skrevet 5. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De er i lovens forstand mennesker og har rettigheter som et menneske. Men de kunne forandret ting på andre måter. Snikinnføre et samfunn som praktisk var tilrettelagt mer for kentaurer og på lenger sikt gjøre hverdagen vanskeligere og vanskeligere for ikke-kentaurer. Uansett hva, det hadde ikke blitt noe særlig hvis de tok over verden. (Eller hadde det? Nå så jeg forresten for meg en kentaur i burka. Og en i Telemarksbunad. Og en med ballettskjørt. Haha. Ja, en forestilling med både kentaurer og ikke-kentaurer, det hadde blitt spesielt. Ble visst mye å tenke på.) Anonymkode: 39d59...ac7 Kan bli veldig interessant med utforming av religiøse plagg og nasjonaldrakter som passer til kentaurer. Vil kentaurer kunne ha alle yrker? Ser for meg det kan være vanskelig å være f.eks snekker og klatre på høye stillaser som kentaur. Hva med sport? Kan kentaurer og mennesker konkurrere på samme vilkår? Og kan kentaurer gå på ski eller sparke fotball? Stadig flere spørsmål dukker opp...
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #13 Skrevet 5. juni 2018 Hm, jeg lurer på om det hadde blitt vanlig at de som var mennesker fikk lov til å ri på kentaurene! Da hadde så klart kentaurene styrt, men at man fikk være med som passasjer. eller kanskje kentaurene hadde blitt slaver. Om selve menneskedelen er like stor som vanlige mennesker betyr det jobat de har like stor hjerne som menneskene, men med en stor hestekropp i tillegg. Da ville de nok ikke vært like intelligente som oss. Kanskje menneskene hadde brukt styrken deres til arbeid. Men da hadde nok kentaurene til slutt samlet seg og gått til motangrep. Det må nok uansett bli en kraftig segregering i samfunnet. Vil det være egne barnehager for kentaurene? Små menneskebarn kan jo ikke leke rundt med hester som lett kan løpe dem ned. Det ville nok blitt en form for klasseskille, men ikke godt å si hvem som er best. Enda et spørsmål, har det vært slik siden starten av menneskets historie, eller ble det plutselig kentaurer? Dette har nok mye å si, da førstnevnte nok hadde endt med at vi utviklet oss til to forskjellige samfunn. Anonymkode: 92357...a53 2
Ichiko Skrevet 5. juni 2018 #14 Skrevet 5. juni 2018 Legekunst og medisin er typisk kentauryrke(les om Hippokrates); noe vi skal være glade for hvis de får ha litt mer plass i samfunnet.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #15 Skrevet 5. juni 2018 2 minutter siden, Anonymus Notarius said: Kan bli veldig interessant med utforming av religiøse plagg og nasjonaldrakter som passer til kentaurer. Vil kentaurer kunne ha alle yrker? Ser for meg det kan være vanskelig å være f.eks snekker og klatre på høye stillaser som kentaur. Hva med sport? Kan kentaurer og mennesker konkurrere på samme vilkår? Og kan kentaurer gå på ski eller sparke fotball? Stadig flere spørsmål dukker opp... Ville en kentaur-professor med kjønnsorganet viftende under seg bli tatt seriøst under forelesningen? Det hadde sett temmelig dust ut med truse. Anonymkode: 4a961...3b2 1
Raven Emerald Skrevet 5. juni 2018 #16 Skrevet 5. juni 2018 Hvor dier kentaurføll? På hestedelen eller menneskedelen? Og hvordan ser nyfødte kentaurføll ut, der de hopper omkring, men samtidig ikke kan holde hodet oppe? 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. juni 2018 #17 Skrevet 5. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville en kentaur-professor med kjønnsorganet viftende under seg bli tatt seriøst under forelesningen? Det hadde sett temmelig dust ut med truse. Anonymkode: 4a961...3b2 1 minutt siden, Raven Emerald skrev: Hvor dier kentaurføll? På hestedelen eller menneskedelen? Og hvordan ser nyfødte kentaurføll ut, der de hopper omkring, men samtidig ikke kan holde hodet oppe? 😂 Dette har gitt meg mye å tenke på!
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. juni 2018 #18 Skrevet 5. juni 2018 Og hvis en kentaur og et menneske får barn sammen, blir barnet kentaur eller menneske? Må være fælt for en kvinne å føde en liten hest.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #19 Skrevet 5. juni 2018 1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev: Kan bli veldig interessant med utforming av religiøse plagg og nasjonaldrakter som passer til kentaurer. Vil kentaurer kunne ha alle yrker? Ser for meg det kan være vanskelig å være f.eks snekker og klatre på høye stillaser som kentaur. Hva med sport? Kan kentaurer og mennesker konkurrere på samme vilkår? Og kan kentaurer gå på ski eller sparke fotball? Stadig flere spørsmål dukker opp... Dette med sport er også et viktig spørsmål som jeg ikke har svar på. Det eneste jeg kan tenke meg er at det måtte vært egne klasser for kentaurer. I de idretter og sporter det er åpen klasser i (jeg kommer bare på sjakk?) så tror jeg det må ses an gren for gren. I sjakk hadde det vært uproblematisk. Men f.eks fotball så måtte det vært kentaurfotball, sånn som kvinne- og herrefotball. Det er så mange idretter og sportsgrener at jeg har ikke svar på alt nå. Hva gjelder yrker så tenker jeg at som alle andre burde kentaurer velge ut ifra det de har forutsetninger for å klare. En som er synshemmet, f.eks, kan ikke jobbe som kirurg. Så det må komme mer an på hva den praktisk får til og hva arbeidsplassen er villig til å tilrettelegge. For i utgangspunktet skal de stille likt som ikke-kentaurer, de skal ikke behandles som funksjonshemmede med krav på ekstra tilrettelegging. Det dukker opp så mange nye spørsmål, jeg må sove på saken. Anonymkode: 39d59...ac7 2
Gjest Peanut Skrevet 5. juni 2018 #20 Skrevet 5. juni 2018 3 minutter siden, Raven Emerald skrev: Og hvordan ser nyfødte kentaurføll ut, der de hopper omkring, men samtidig ikke kan holde hodet oppe? Sånn her?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå