AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #1 Skrevet 5. juni 2018 Hei! Jeg fikk påvist herpes genitiales type 2 i desember 2017. Jeg ble smittet til tross for at jeg brukte kondom. Jeg må bare leve med det, og det nytter ikke være bitter. Finnes selvfølgelig verre ting her i verden man kunne fått, og det er jeg veldig klar over etter noen år i helsevesenet. Likevel så er det jo slik at en selv er uovervinnelig, udødelig etc, og når krisen da rammer deg så føles det utholdelig. Siden desember har jeg hatt opp imot en 10 utbrudd. Det første var verst, med mange sår og blemmer og ikke minst en enorm sjenanse. Jeg startet likevel ganske raskt med valtrex tbl, i håp om at det skulle ta den verste bøygen. Nå i de senere månedene viser det seg at det virker som disse tbl ikke gir meg særlig effekt. Jeg kan ta de så fort jeg merker tegn til utbrudd, men utbruddene kommer like forbanna hver gang. Helst rundt menstruasjon, men også gjerne like etter det forrige har grodd. Begynner å bli rimelig rådvill og deprimert. Det ødelegger et potensielt sexliv og jeg føler meg direkte skitten. Er det noen som kan komme med noe oppmuntrende nyhet om at det blir bedre? Hva kan jeg gjøre annerledes? Leser at flere begynner på valtrex langvarig behandling, men jeg frykter at den ikke hjelper på bakgrunn av at utbruddene kommer likevel når jeg prøver å ta de i perioder. Håper på noen oppmuntrende svar.... Hilsen ung, svært frustrert og lei seg frøken. Anonymkode: 63560...770
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #2 Skrevet 5. juni 2018 Uff, må bare si jeg føler med deg. Ikke noe morsom sykdom akkurat... Har hatt det i 4 år selv, men hatt kanskje fem utbrudd totalt og valtrex funker veldig bra på meg. Med en gang jeg merker antydning til utbrudd så tar jeg en tablett i to - tre dager, og da er det borte like kjapt. Har du prøvd å gå på valtrex fast en periode? F. eks en mnd eller to? Legen min snakket om at det kunne fungere dersom man ble hyppig plaget. Anonymkode: c28bf...d1e
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #3 Skrevet 5. juni 2018 Takk for svar! Unner ingen dette her, så er glad på dine vegne for at du ikke er så plaget med det. Prøver å trøste meg selv med at mange sier det vil avta, men er til tider vanskelig når det pågår som verst. Har en time hos gynekolog om en drøy uke, og tenker jeg da vil forhøre meg om det kan være en mulighet med langvarig behandling, og eventuelt hvor stor garantien da er for at viruset vil gå i dvale. Prøver å følge råd ifht soleksponering, kosthold, stress o.l men det er jo ikke akkurat gjort på en dag det heller. Hehe Anonymkode: 63560...770
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #4 Skrevet 5. juni 2018 Jeg har hatt herpes i 4-5 år nå og kan trøste deg med at utbruddene blir mindre alvorlige og de kommer sjeldnere over tid. Har ikke tatt noen medisiner, bare smurt med sink salve, det hjelper. Så bare ta det helt med ro, dette går fint an å leve med. Du må også huske på at dette er noe som mesteparten har 50-80% har jeg sett som anslag. Anonymkode: d9600...f1b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #5 Skrevet 6. juni 2018 Jeg trodde kondom beskyttet mot kjønnssykdommer, men ikke mot alle ...? Huff så dumt å få sykdom når folk beskytter seg. Anonymkode: f3539...855
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #6 Skrevet 6. juni 2018 Nå har jeg munnherpes, men regner med at dette gjelder begge typene. Spis mat som inneholder mer lysin enn arginine. Søk etter ‘herpes lysine arginine’ så får du opp en tabell over ting som kan spises og ting som bør unngås. Jeg har slutta helt med nøtter, det trigger virkelig viruset hos meg, og sist men ikke minst, sjokolade. Man må kanskje teste ut litt til å starte med, men det kan lønne seg å prøve. Anonymkode: 13c2f...799
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #7 Skrevet 6. juni 2018 Jeg har herpes, og har flere venner som har det - både menn og kvinner. Det er en drittgreie. Ingen hadde noen gang sagt noe om det, men når jeg fikk det, og snakket åpent om det så rant detpå med folk ut som også hadde det. Helt sjukt. Uansett. Den første tiden og det første halve året er verst, det blir bedre! sørg for å ha medisiner liggende i skapet, både piller og xylocain gel - slik at du slipper løpe til legen hele tiden. Pass på å unngå rifter, så bruk glid under sex og ha mykt(aka dyrt) dopapir hjemme og på jobb. Matvarer og medikamenter kan påvirke utbrudd, snakk med legen om hva du går på. Jeg får feks. lettere utbrudd når jeg i periodevis går på enkelte medisner for luftveiene. Nå på sommeren er det viktig å huske på at solbrenthet kan trigge det, så smør deg godt. Ellers så har jeg hørt endel snakk om stressutbrudd, og det kan stemme for meg ser jeg ihvertfall. Og i begynnelsen er jo den største stressfaktoren at man faktisk har fått herpes, så skikkelig catch-22. Tipper du bare må være litt tålmodig med kroppen din og finne deg ei venninne eller fler du kan snakke med det om. Statistisk sett er du neppe alene, så det handler om å tørre å være åpen og å finne støtte i hverandre. Anonymkode: 42cc6...877
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #8 Skrevet 6. juni 2018 Tusen takk for svar! Det hjelper veldig å få snakket med noen andre og høre deres erfaringer med dette. Håper det blir bedre med tide og krysser fingrene for det. Skal prøve å følge råd og tips jeg får herifra! Det er synd at det er så innmari tabubelagt, for det er ikke verre enn et forkjølelsessår, men alt som skjer nedentil er på en måte fyfy.. Anonymkode: 63560...770
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #9 Skrevet 31. juli 2020 God kvelden jeg lurer på om du har blitt bedre og om du startet på valtrex ? og noen som vet om det er farlig å ta valtrex hvis man ikke er sikker på om man skal få et utbrudd? Tror jeg kjenner noe men så usikker. Vil gjerne ta en kur på tre dager men vet ikke om det er dumt eller ei Anonymkode: 27f81...f02 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #10 Skrevet 1. august 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: God kvelden jeg lurer på om du har blitt bedre og om du startet på valtrex ? og noen som vet om det er farlig å ta valtrex hvis man ikke er sikker på om man skal få et utbrudd? Tror jeg kjenner noe men så usikker. Vil gjerne ta en kur på tre dager men vet ikke om det er dumt eller ei Anonymkode: 27f81...f02 Det er ikke farlig. Er noen som tar en tbl hver dag som forebygging. Anonymkode: 30ee7...3d2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #11 Skrevet 1. august 2020 På 6.6.2018 den 12.49, AnonymBruker skrev: Nå har jeg munnherpes, men regner med at dette gjelder begge typene. Spis mat som inneholder mer lysin enn arginine. Søk etter ‘herpes lysine arginine’ så får du opp en tabell over ting som kan spises og ting som bør unngås. Jeg har slutta helt med nøtter, det trigger virkelig viruset hos meg, og sist men ikke minst, sjokolade. Man må kanskje teste ut litt til å starte med, men det kan lønne seg å prøve. Anonymkode: 13c2f...799 Skriver under på denne. Har selv munnherpes, og tar lysintabletter (fås kjøpt på helsekost) i ny og ne når jeg føler det kommer eller det passer dårlig å ha det. Har ikke hatt det på ca 2 år. Anonymkode: ad811...ae6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå