Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nå løpt til sammen 2,5 mil hver uke i 7 uker, fordelt på 3-4 økter. Sist jeg jogget var 1 år siden. Varierer mellom 4-7 km hver gang. Løper som regel i variert terreng. Vekten er uendret og formen har stagnert, innimellom er beina tunge som bly. Hva gjør jeg feil? 

Anonymkode: 57c56...a64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at du kanskje løper i "lapskausfart" hele tiden? Fokuser på å ha minst en (gjerne to) rolig(e), lengre økt der pulsen ikke skal øke noe særlig. Du skal ha snakkefart hele tiden. En økt med intervaller, og en økt hvor du har litt høyere fart hele veien (ikke nødvendigvis snakkefart, men du skal klare å løpe i samme fart i f.eks. 20 min. Ev. 2x10 min). 

Og ikke minst, hvordan vet du at du har stagnert? Har du løpt en 12 min test eller lignende tester? 

Anonymkode: f09e7...40b

AnonymBruker
Skrevet

Pleier å løpe samme løype ved jevne mellomrom. Føler ikke jeg klarer å forberede tiden noe særlig. 

Skrevet (endret)

1. Spis karbohydrater (banan, bolle eller yoghurt) før du går ut og løper. Og noe med karbohydrater+protein etter å ha løpt (f.eks. Skyr eller YT).

2. Varier treningen litt - som f.eks. Terrengløp, bakkeløp, intervall og langkjøring på asfalt

3. Husk å tøye etter treningen. Først nedtrapping (f.eks. 5 minutter med gåing etter treningen) og deretter tøyer du deg. Da blir musklene mer klare for neste trening.

edit:
Jeg er forøvrig på dette programmet nå:
https://aktivtrening.com/trening/loping/lope-5-km/5-km-program-lop-5-km-pa-under-20-minutter

Er på 5.uke nå selv om jeg tviler på at jeg klarer under 20 minutter etter 8 uker, men jeg ser allerede forbedring. Kanskje du finner noe tips/inspirasjon der?

Endret av matrobot
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mistenker at du kanskje løper i "lapskausfart" hele tiden? Fokuser på å ha minst en (gjerne to) rolig(e), lengre økt der pulsen ikke skal øke noe særlig. Du skal ha snakkefart hele tiden. En økt med intervaller, og en økt hvor du har litt høyere fart hele veien (ikke nødvendigvis snakkefart, men du skal klare å løpe i samme fart i f.eks. 20 min. Ev. 2x10 min). 

Og ikke minst, hvordan vet du at du har stagnert? Har du løpt en 12 min test eller lignende tester? 

Anonymkode: f09e7...40b

Dette. Løp de rolige, lange øktene i behagelig tempo. Pulsen skal være under 70% av makspuls, eller om du ikke har pulsklokke skal pusten være regelmessig, i snakketempo om du har treningspartner eller om du kan synge med til musikken du har på øret. Du skal ikke hive etter pusten.

Og ha en økt eller to med intervaller eller terskeltrening hvor du enten løper så raskt du kan i begrenset tid (feks 4x4) eller en terskeløkt på 5 km ca hvor du pusher så hardt du kan.

Anonymkode: 41574...ebd

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange tips 🙏

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg tror du ikke har holdt det gående lenge nok ennå. Etter 12 måneder uten løping er ikke 7 uker så alt for lenge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...