AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #1 Skrevet 5. juni 2018 Jeg sluttet i den forrige jobben min i juli i fjor, og trodde feriepengene skulle komme nå ved månedskifte.. men de har ikke komt, så jeg spurte sjefen og i følge ham skulle de blitt betalt når jeg sluttet, men siden det er gått så lang tid uten at jeg sa noe kan han ikke gjøre noe med det. Jeg vet at jeg skulle undersøkt da jeg sluttet men jeg er bare 19 og tenkte bare at feriepengene kommer før sommern.. Hva kan jeg gjøre? Hadde regnet med de pengene til ferien i år! Anonymkode: f8d82...549
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #2 Skrevet 5. juni 2018 Du må sjekke tidligere lønnsslipp om de har blitt utbetalt eller ei. Hvis de ikke har det, så har du fremdeles krav på dem. Anonymkode: c555b...160 9
Ariam Skrevet 5. juni 2018 #3 Skrevet 5. juni 2018 (endret) Har du fått de eller ikke? Har du ikke fått feriepengene fra i fjor så har du absolutt krav på de jo... Sjefen kan ikke bare si at han ikke kan gjøre noe nå... Endret 5. juni 2018 av Ariam 9
Gjest hind Skrevet 5. juni 2018 #4 Skrevet 5. juni 2018 Her prøver han å snike til seg pengene dine. Du har selvfølgelig krav på dem nå hvis du er sikker på at du ikke fikk dem da du sluttet. Det er hans plikt å se til at folk får dem når de slutter. Stå på ditt!
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #5 Skrevet 5. juni 2018 Sjekk lønnslippen fra siste lønning, du skulle fått feriepenger ved siste lønnsutbetaling fra arbeidsplassen.. Du har sikkert fått de. Om ikke, så skal du såklart få de nå Anonymkode: 780cc...dc1 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #6 Skrevet 5. juni 2018 Hvis du jobbet til og med juli i fjor, har du mest sannsynlig fått dem utbetalt da feriepenger betales ut i mai eller juni Men sjekk lønnslippen fra mai, juni og juli i fjor, så har du svaret med en gang. Anonymkode: 47e14...63f
WCKD Skrevet 5. juni 2018 #7 Skrevet 5. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du jobbet til og med juli i fjor, har du mest sannsynlig fått dem utbetalt da feriepenger betales ut i mai eller juni Men sjekk lønnslippen fra mai, juni og juli i fjor, så har du svaret med en gang. Anonymkode: 47e14...63f Nå tror jeg du roter. Om du slutter midt i året vil du få feriepengene utbetalt i din siste lønnsslipp, dog blir den beskattet. Er du heldig kan du spørre om å få utsatt betalingen til januar. Mai, juni og juli i fjor har egentlig ingenting å gjøre med saken. 13
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #8 Skrevet 5. juni 2018 Når man avslutter et arbeidsforhold skal feriepenger utbetales med siste lønn. Sjekker du ikke lønnsslippene dine? Finn frem den siste du fikk og jeg vil regne med at du ser at de er utbetalt. Hvis ikke kontakter du sjefen din og forteller at han må utbetale dem nå. Dessverre er det mange sjefer som prøver å utnytte unge arbeidstakere. På min arbeidsplass nevner de ikke til unge arbeidstaker at de må fylle ut egenmeldingsskjema, slik at de tror at de ikke får betalt hvis de er syke. Idioter finnes dessverre overalt. 6 minutter siden, JackNapier said: Om du slutter midt i året vil du få feriepengene utbetalt i din siste lønnsslipp, dog blir den beskattet. Man skatter av feriepengene uansett da. Anonymkode: b6f3e...6cf 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #9 Skrevet 5. juni 2018 Ts her! Har sjekket lønnslippene og konto. Har ikke fått feriepenger, bare vanlig lønn. Hørte med en jeg kjenner som fortsatt jobber der, hun har fått feriepengene sine. Skal jeg sende mail til lønnskontoret og spørre om det er gjort en feil? Anonymkode: f8d82...549 2
Gjest hind Skrevet 5. juni 2018 #10 Skrevet 5. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her! Har sjekket lønnslippene og konto. Har ikke fått feriepenger, bare vanlig lønn. Hørte med en jeg kjenner som fortsatt jobber der, hun har fått feriepengene sine. Skal jeg sende mail til lønnskontoret og spørre om det er gjort en feil? Anonymkode: f8d82...549 Ja, det bør du gjøre. Hvis de ikke finner at feriepenger er utbetalt eller på vei inn på konto ringer du sjefen igjen og purrer på dem. Hvis han slår seg vrang kan du si at da kontakter du Arbeidstilsynet. Det pleier å være nok til å få fortgang i sakene, men hvis han fortsatt nekter gjør du lurt i å faktisk ta kontakt med dem. Du skal selvfølgelig ha feriepengene dine.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #11 Skrevet 5. juni 2018 Om han mener feriepenger er betalt ut, så be om lønnslippen som viser at utbetalingen har skjedd. Anonymkode: 2c974...949 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #12 Skrevet 5. juni 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man avslutter et arbeidsforhold skal feriepenger utbetales med siste lønn. Sjekker du ikke lønnsslippene dine? Finn frem den siste du fikk og jeg vil regne med at du ser at de er utbetalt. Hvis ikke kontakter du sjefen din og forteller at han må utbetale dem nå. Dessverre er det mange sjefer som prøver å utnytte unge arbeidstakere. På min arbeidsplass nevner de ikke til unge arbeidstaker at de må fylle ut egenmeldingsskjema, slik at de tror at de ikke får betalt hvis de er syke. Idioter finnes dessverre overalt. Man skatter av feriepengene uansett da. Anonymkode: b6f3e...6cf Uhm nei? Når man får de utbetalt påfølgende år er de skattefrie. Anonymkode: a2ae1...57b
Brunhilde Skrevet 5. juni 2018 #13 Skrevet 5. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Uhm nei? Når man får de utbetalt påfølgende år er de skattefrie. Anonymkode: a2ae1...57b Uhm nei? Man skatter av alt, men skatten fordeles slik at feriepenger utbetales uten skattetrekk og demeberlønn utbetales med halvt skattetrekk. 9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #14 Skrevet 5. juni 2018 13 minutter siden, Brunhilde skrev: Uhm nei? Man skatter av alt, men skatten fordeles slik at feriepenger utbetales uten skattetrekk og demeberlønn utbetales med halvt skattetrekk. For de som har timelønn blir det faktisk ingen skatt på feriepengene, for vi får lønn og feriepenger i juni. Anonymkode: a2ae1...57b
Brunhilde Skrevet 5. juni 2018 #15 Skrevet 5. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: For de som har timelønn blir det faktisk ingen skatt på feriepengene, for vi får lønn og feriepenger i juni. Anonymkode: a2ae1...57b Det spiller ingen rolle hva slags lønn du har. Du skal trekke en viss andel av det du tjener i skatt. Denne skatten blir fordelt utover hele året slik at feriepenger kan utbetales uten skattetrekk. Du skjønner visst bare ikke dette, du. 9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #16 Skrevet 5. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For de som har timelønn blir det faktisk ingen skatt på feriepengene, for vi får lønn og feriepenger i juni. Anonymkode: a2ae1...57b *face palm* Anonymkode: 85060...906 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #17 Skrevet 5. juni 2018 25 minutter siden, AnonymBruker said: Uhm nei? Når man får de utbetalt påfølgende år er de skattefrie. Anonymkode: a2ae1...57b Nei, det er en gigantisk misforståelse. Selve utbetalingen er skattefri, kan sammenlignes med halv skatt i desember. Man betaler uansett skatt av penger man tjener selv om skatten er ujevnt fordelt. Anonymkode: b6f3e...6cf 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #18 Skrevet 5. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For de som har timelønn blir det faktisk ingen skatt på feriepengene, for vi får lønn og feriepenger i juni. Anonymkode: a2ae1...57b Du skatter av dem året før du får dem utbetalt. Det er beregnet inn i skatten hele året. Hvis du får den utbetalt samme år som de er opptjent trekker de skatt av hele summen når den betales ut. Anonymkode: f4c63...c32
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #19 Skrevet 5. juni 2018 Hva i all verden er poenget med å ha "skattefri måned" da, om den ikke er skattefri?! Anonymkode: a2ae1...57b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #20 Skrevet 5. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hva i all verden er poenget med å ha "skattefri måned" da, om den ikke er skattefri?! Anonymkode: a2ae1...57b Fordi folk er elendig å spare, derav skatter man litt ekstra resten av året, og litt mindre i desember, slik at man har mer å rutte med i høytiden. Anonymkode: 2c974...949 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå