AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #1 Skrevet 5. juni 2018 På jobb har vi et ganske tillitsbasert system for innrapportering av overtid, avspasering og ferie. Seksjonen er stor og med stadige endringer slik at sjefen neppe har tid til å følge opp og være hønemor ovenfor alle, og godkjenner alt av timelister uten å nøle. Flott det, for all del. Men ikke overraskende er det flere som utnytter dette. En av kollegaene velger å ta fri/være syk/avspasere de dagene sjefen er borte eller har mange møter. Han har alltid flere uker med feriedager til gode, til tross for at han tar halvannen uke ferie i forbindelse med påske, 4 uker sommerferie, 2 uker høstferie og fri i jula. Alle langhelgene kommer i tillegg. Har aldri sett han jobbe overtid, men han sier selv at han klarte å passere "bare" 200 timer i fjor. Alt av sykedager og timene han stikker av fra jobb midt på dagen når sjefen er borte kommer i tillegg. Jeg er redd for å ta opp dette med kollegaer og sjefen, for jeg vet at det ikke er mitt ansvar eller min plass å følge med på slike ting. Problemet er at jeg og kollegaen jobber med de samme tingene slik at det er jeg som får arbeidslasset når han ikke møter opp. I tillegg får jo han da dobbelt så mye ferie som meg, i tillegg til mer utbetalt i lønn. Det sliter på motivasjonen min. Han er ekstremt godt likt av kollegaer og er flink til å bedrive hersketeknikk dersom noen en sjelden gang skulle finne på å være uenig med han i noe. Noen som kjenner seg igjen? Hva i all verden kan man gjøre med slike folk? Bør man gjøre noe? Er det noen som har klart å rapportere lignende adferd anonymt? Anonymkode: 4db66...df2
ActiveChip Skrevet 5. juni 2018 #2 Skrevet 5. juni 2018 Rapporter det. Dette går jo utover ditt arbeids og din arbeidsmoral. 9
altflyter Skrevet 5. juni 2018 #3 Skrevet 5. juni 2018 Her ville jeg tatt en samtale med sjefen om at dere må endre rutinene. Få en bedre ordning på registrering av timer. Kan dere bruke en form for innlogging slik at man faktisk må "stemple" seg inn og ut? Det hadde vi på gamlejobben min og tror ikke det er et veldig dyrt system. Jobben vil jo åpenbart spare inn disse pengene fort. Eventuelt kan du ta den litt mer manipulative metoden. Si til sjefen at arbeidsmengden blir for stor for deg når kollegaen din tar så mye avspassering. Da vil sjefen mest sannsynlig sjekke opp i dette. Uansett kan det ikke fortsette. Det er jo utnytting både av deg og arbeidsplassen. 8
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #4 Skrevet 5. juni 2018 Send et anonymt brev til sjefen om du ikke ønsker å ta det ansikt til ansikt. Anonymkode: d21be...92f
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #5 Skrevet 5. juni 2018 Jeg hadde en kollega som alltid "jobbet" overtid de dagene systemet var nede. Skrev timer i lunsjen, fordi han hadde jo spist ved pulten, for så å ta en halvtimes kaffepause. Alltid på jobb kvart over ni (kjernetid), og skrev timer fra ni. Jeg ga beskjed. Vedkommende jobber der ikke lenger. Anonymkode: 1a515...0f2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #6 Skrevet 5. juni 2018 Jeg syns du burde ta en samtale med sjefen om det. Å sladre er aldri gøy, men det går ut over deg. Du må si ifra at arbeidsmengden din blir doblet fordi den som skulle tatt det ikke er tilstede. Anonymkode: 69630...68c
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #7 Skrevet 5. juni 2018 Du trenger ikke så si noe om at kollegaen snylter på systemet, men du kan fint snakke med sjefen om at vedkommende er såpass mye bort at dine arbeidsmengde blir for stor fordi du må ta unna oppgaver han ikke har gjort. Om sjefen er smart kan han fint legge sammen to og to, for om din kollega faktisk jobbet så mye overtid burde det strengt tatt ikke bli ekstraarbeid på deg? Ellers kan du jo si at du synes at det er litt stress å huske å skrive timelister og om de kanskje kan vurdere et elektronisk system der man logger seg inn/ut.... Du kan jo nevne at det vil jo være arbeidsbesparende og rettferdig for alle... Anonymkode: 524df...880 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #8 Skrevet 5. juni 2018 Mitt råd er å ta en samtale med sjefen basert på din situasjon og hva som er dine behov. Du opplever en økt arbeidsmengde og trenger hjelp til å bedre situasjonen. Som en annen sier trenger du ikke å sladre på din kollega. En sjef med litt erfaring og litt mellom ørene forstår at noe skurrer og begynner kanskje å kontrollere nøyere hva alle i din avdeling driver med ettersom så mye arbeid havner på deg. Snakk med sjefen før du møter veggen 😊 Evt søk råd hos verneombud og/eller tillitsvalgt. Anonymkode: 6a7bc...832 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 5. juni 2018 #9 Skrevet 5. juni 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: På jobb har vi et ganske tillitsbasert system for innrapportering av overtid, avspasering og ferie. Seksjonen er stor og med stadige endringer slik at sjefen neppe har tid til å følge opp og være hønemor ovenfor alle, og godkjenner alt av timelister uten å nøle. Flott det, for all del. Men ikke overraskende er det flere som utnytter dette. En av kollegaene velger å ta fri/være syk/avspasere de dagene sjefen er borte eller har mange møter. Han har alltid flere uker med feriedager til gode, til tross for at han tar halvannen uke ferie i forbindelse med påske, 4 uker sommerferie, 2 uker høstferie og fri i jula. Alle langhelgene kommer i tillegg. Har aldri sett han jobbe overtid, men han sier selv at han klarte å passere "bare" 200 timer i fjor. Alt av sykedager og timene han stikker av fra jobb midt på dagen når sjefen er borte kommer i tillegg. Jeg er redd for å ta opp dette med kollegaer og sjefen, for jeg vet at det ikke er mitt ansvar eller min plass å følge med på slike ting. Problemet er at jeg og kollegaen jobber med de samme tingene slik at det er jeg som får arbeidslasset når han ikke møter opp. I tillegg får jo han da dobbelt så mye ferie som meg, i tillegg til mer utbetalt i lønn. Det sliter på motivasjonen min. Han er ekstremt godt likt av kollegaer og er flink til å bedrive hersketeknikk dersom noen en sjelden gang skulle finne på å være uenig med han i noe. Noen som kjenner seg igjen? Hva i all verden kan man gjøre med slike folk? Bør man gjøre noe? Er det noen som har klart å rapportere lignende adferd anonymt? Anonymkode: 4db66...df2 Kollegaen din gjør faktisk underslag på jobben, han er en kjeltring. Klart du skal rapportere! Du bør også være 100 % sikker på at dette er tilfelle og ikke noe du egentlig tror.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #10 Skrevet 5. juni 2018 TS. Vi har et system for å stemple oss inn og ut, men enkelte "glemmer" det, og vi må uansett skrive timer manuelt dersom vi jobber helg eller kveld. Ferie skal også meldes inn manuelt, noe enkelte "glemmer". Godt poeng at jeg bør være 100% sikker. Jeg er 95% sikker - de siste prosentene er med forbehold om at kollegaen har en eller annen diagnose med påfølgende sykemeldinger som jeg ikke har og ikke skal ha kjennskap til. Det kan også være at han skryter på seg alle overtidstimene mens han i realiteten sitter med masse minustimer. Ser på det som uaktuelt å ta det direkte med sjefen. Hun er konfliktsky, og det er jeg også. Jeg er rett og slett redd for at dette slår tilbake på meg om jeg sutrer over arbeidsmengde og kommer med såpass grove påstander dersom sjefen selv ikke har lagt merke til det. Har også hørt skrekkhistorier fra venner der navnet til den som rapporterer blir nevnt. Kan vurdere et anonymt brev, men hadde vel helst sett at jeg hadde klart å finne en måte å rapportere det til HR anonymt. Anonymkode: 4db66...df2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #11 Skrevet 5. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en kollega som alltid "jobbet" overtid de dagene systemet var nede. Skrev timer i lunsjen, fordi han hadde jo spist ved pulten, for så å ta en halvtimes kaffepause. Alltid på jobb kvart over ni (kjernetid), og skrev timer fra ni. Jeg ga beskjed. Vedkommende jobber der ikke lenger. Anonymkode: 1a515...0f2 Kanskje det er samme personen... Han kan finne på å komme tidlig på jobb enkelte dager bare for å logge seg på datasystemene og passe på å si hei til alle, før han plutselig går ut for å spise en times frokost og skravle. Går ti minutter for tidlig fra jobb hver dag for å rekke bussen (om han da ikke allerede har gått et par timer tidligere). Anonymkode: 4db66...df2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #12 Skrevet 5. juni 2018 Først: Du må være klar over at det kan være andre oppgaver som ikke er synlig for deg, at det er noe som utføres på hjemmekontor på kveldstid eller andre grunner til at antall plusstimer han jobber kan være reelt. Når det er sagt er min erfaring at det veldig ofte er noe feil, når man merker indikasjoner på at noen sluntrer unna. Dessverre er det et stort problem i dagens arbeidsliv at noen gjør veldig mye, og andre veldig lite i dagens arbeidsliv, og de som er flinke til å snakke for seg og manipulere, kommer veldig ofte unna med det også. Det med at han er flink med hersketeknikker kan være en indikasjon på at han er en slik ansatt. Min erfaring er dessverre videre også at man ikke kommer noen vei ved å ta det opp med leder heller. Særlig hvis den det gjelder er godt like av lederen. Det er trynefaktor til tusen i norsk arbeidsliv, uansett hvor urettferdig det måtte være. Spis eller bli spist som jeg pleier å si det. Enten greier man å innynde seg hos arbeidsgiver og får behagelige arbeidsdager der man i praksis kan komme og gå som man vil, eller så blir man en lønnsslave som i praksis må jobbe dobbelt fordi andre skal ha fri til stadighet. Sliter litt med det samme på arbeidsplassen selv. Har prøvd å ta opp situasjonen med ujevn arbeidsfordeling et par ganger, men til ingen nytte. Jeg jobber ikke der mer enn maks et år til. Så når jeg slutter, så blir det et hull av oppgaver som ikke vil bli gjort og potensielt en krise for de som er avhengig av "mine" arbeidsoppgaver, fordi arbeidsgiver aldri har gjort noe særlig for å sørge for "backup"bemanning eller forsøkt å fordele arbeidsmengden jevnere. Mitt råd vil følgelig være å bytte jobb. Du skriver at arbeidsgiver er konfliktsky. Vel, da er sjansen veldig stor for at det ikke vil bli bedre, og den eneste muligheten man har da er å finne på noe annet. Dessverre. Anonymkode: 27ade...c04 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #13 Skrevet 6. juni 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt råd vil følgelig være å bytte jobb. Du skriver at arbeidsgiver er konfliktsky. Vel, da er sjansen veldig stor for at det ikke vil bli bedre, og den eneste muligheten man har da er å finne på noe annet. Dessverre. Anonymkode: 27ade...c04 Dette! Konfliktskye ledere gjør dessverre ingen ting, samme hvor mye man sier ifra. De vil også prøve å dysse ned og legge problemet tilbake på deg for å unngå annen konfrontasjon. Skal du gjøre noe, så gjør leder oppmerksom på arbeidsmengde og mer nøyaktig fordeling over hvem som gjør hva. Da vil det synes hvem som ikke har gjort hva. Anonymkode: 4da0c...a3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå