Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat fått meg ny jobb på vestkanten, selveste Majorstuen, med good lønn. Men jeg er virkelig en jente fra østkanten som egentlig burde arbeide på Carlings, stress eller urban. Jeg blir helt ukomfortabel av miljøet på Majorstuen, fordi det er alt for «stivt» for meg. Talemåten er for fin, samme med klesstilen. Menneske på jobb er skjønne, men jeg er alt for stor kontrast. Jeg føler meg som tidenes avvik, og de merker at jeg ikke er oppvokst på vest. De har allerede kommentert det. Innkjøpsbilleten min i jenteklanen der var at kjæresten min tjener fett... jeg undrer på om jeg tenker urimelig her, mtp om dette ble feil arbeidsplass? For jeg prøver virkelig å holde dialog og interessere meg i damene, men jeg får heller ingenting tilbake nesten..og kundene som kommer inn i dress eller flotte kjoler og DG veske er... Nei... jeg vet virkelig ikke. Er det noen her som har klart seg i en så stor kontrast mot seg selv på jobb før?? Eller er dette en fordom fra meg (som jeg ikke selv ønsker å ha)? 

Anonymkode: 1ca8c...4ec

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha. Wow, det er ikke så stor forskjell. Dessuten er jobb bare en jobb. Du klarer å fake at du er en diva i noen timer på jobb.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å få butikkjobb med god lønn, så du vil nok bli vant med hvordan det er der. Å være selger er også en rolle man har selv om man ikke er sånn i virkeligheten. Det er også "finere fruer" så handler i min butikk, men jeg bare spiller med så blir det salg ut av det også. 

Anonymkode: b165f...f65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du jobber på litt mer up-scale butikk, så anbefaler jeg egentlig bare å sette deg så godt som mulig inn i faget, og vise brennende engasjement for kundene, samt bygge på kunderelasjoner. 

Jeg handler veldig dyre plagg, og kan bruke urimelig mye penger på klær årlig, da jeg har en lidenskap for det. Om det er noe jeg virkelig verdsetter, så er det ærlige og kunnskapsrike selgere. Jeg vet utmerket godt hvordan passformen skal være, og om plaggene sitter bra eller ikke. Det jeg noen ganger kan være interessert i, er nye ideer og forslag. 

Mange har en tendens til å gå mye i det samme og seg selv, og kanskje bli litt for komfortabel i det samme - da kan det være greit å få ærlige forslag fra selgere som vil dit beste (ikke bare selge unna). Det er når du får slik god bekjentskap og tillit, at en ikke tenker negativt om f.eks mersalg. Da returnerer man, og kan gjøre det i flere tiår. 

Jeg bryr meg ikke om hvor selgeren kommer fra, eller hvordan de snakker - Jeg verdsetter ærlighet og engasjement. Og gjør de jobben deres bra, så følger pengene etter. 

Anonymkode: 80034...5f7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

de merker at jeg ikke er oppvokst på vest. De har allerede kommentert det. 

Beklager, men kommenterer folk det så har de ikke vokst opp i et møblert hjem. Man kommenterer ikke negativt hvor folk kommer fra 😌 Jeg selv bor på Frogner, og kunne godt tenkt meg å stikke innom den butikken for at du skulle få et annet inntrykk enn sånne «inngiftede Vestkantfruer» som tror de er noe. 

Anonymkode: f4814...13a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Majorstuen er jo sentrum. Ingen som bryr seg hvor du kommer fra vel, i hvertfall ikke blandt kundene... Syns ikke jeg hører annet enn trøndersk, svensk, haugesunsk etc, og skulle jeg liksom kommentert det? Jeg syns det høres ut som dine fordommer. Du må ikke se ned på kundene dine! Eller kollegaene. Hva så om kunder kommer i dress, hvorfor gjør det ukomfortabel?

Anonymkode: ca86d...523

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Alle er mennesker. Ta det derfra.

Anonymkode: 1a055...dab

• Liker 2
Gjest Sjokoladeknask
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Majorstuen er jo sentrum. 

Beklager for digresjon. Atte hvafornoe? Majorstuen er sentrum? Nei, det er det ikke. Majorstuen er på vestkanten i Oslo. Her er sentrum: AABAB502-B807-4539-AED6-294616658F74.thumb.jpeg.e0953323738620c1fd8331f457e49122.jpeg

Ellers så må man regne med at noen folk bryr seg om hvor man kommer fra, enten av utseende eller talemåte. Det er heller ikke uvanlig med hvordan vestkanten ser på østkanten og vica versa. Beste er å gi litt faen og oppføre seg slik man ellers gjør. Om man prøver å være noe man ikke er så merkes det med en gang, og man føler seg ikke vel. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Majorstuen er jo sentrum. Ingen som bryr seg hvor du kommer fra vel, i hvertfall ikke blandt kundene... Syns ikke jeg hører annet enn trøndersk, svensk, haugesunsk etc, og skulle jeg liksom kommentert det? Jeg syns det høres ut som dine fordommer. Du må ikke se ned på kundene dine! Eller kollegaene. Hva så om kunder kommer i dress, hvorfor gjør det ukomfortabel?

Dress gjør meg ukomfortabel fordi det stråler dominanse og autoritet. Dvs at holdningen mennene kommer inn med sammen med dressen gir meg dette inntrykket, og vipper meg litt av pinnen. 

Jeg er hyggelig mot alle kundene mine, men jeg føler de ser ned på meg. Fordi de snakker til meg som om de forventer ting servert på gullfat og blir fornærmet fordi jeg er ny (og har lite kontroll). Dette gjør at jeg opplever kundene mine som ubehagelige. Og jeg føler meg utilpass. Samtidig har jeg aldri hatt så store kommunikasjonsvansker med folk som jeg har på jobb nå.. føler de tror jeg snakker tysk til dem. En kunde sa « jeg kjøpte denne. Jeg kan få penger tilbake?» jeg spurte så om kunden hadde med kvittering, fordi det hørtes ut som et ønske der og da. Hu sa « nei. Kan jeg deponere?!?» og jeg sa « ........... Ja. Mot kvittering og innen 3 dager» « OK. Takk» og slik var de fleste, det var som om det var et eget språk der borte.. jeg er vandt til ydmykhet og veldig høflige kunder, men et er jo en helt annen stil på Majorstua. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sjokoladeknask skrev:

Beklager for digresjon. Atte hvafornoe? Majorstuen er sentrum? Nei, det er det ikke. Majorstuen er på vestkanten i Oslo. Her er sentrum: AABAB502-B807-4539-AED6-294616658F74.thumb.jpeg.e0953323738620c1fd8331f457e49122.jpeg

Ellers så må man regne med at noen folk bryr seg om hvor man kommer fra, enten av utseende eller talemåte. Det er heller ikke uvanlig med hvordan vestkanten ser på østkanten og vica versa. Beste er å gi litt faen og oppføre seg slik man ellers gjør. Om man prøver å være noe man ikke er så merkes det med en gang, og man føler seg ikke vel. 

Ja. Men får jo lyst til å late som når det er så stor skilnad, vil jo passe inn og bli likt. Likevel har du et godt poeng, får krysse fingrene om at de tar meg for den jeg er :) 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...