AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #1 Del Skrevet 5. juni 2018 Hei. Afte, kvitsår, munnskåld er ulike navn på smertefulle sår på slimhinner inne i munnen. Iflg informasjon på nettet oppstår disse vanligvis på den myke gane, innside av kinn, lepper og tunge. Jeg fikk for en tid tilbake sår oppe i den harde ganen. De var dekket av en hvit/gul aktig hinne og lignet after. Legen var likevel usikker fordi sårene låg ganske tett og det var mer rødt rundt enn forventet ved after. Hun lurte på om det kunne være herpes og tok prøve, som var negativ. Det var fire dager siden jeg oppdaget sårheten så det kan jo hende prøven var falsk negativ. Jeg lurer på dere som har hatt after, om noen har opplevd å få after i den harde ganen? Selv om det ikke er fullstendig krise med herpes, så er det fint om det ikke er det. Lov å håpe iallfall siden negative prøver. Jeg har heller ikke gjort noe som har satt meg i risiko for herpes i det siste, så da må det være noe latent. Tusen takk for alle svar 🙂. Mvh Anonymkode: 1dddf...536 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 5. juni 2018 #2 Del Skrevet 5. juni 2018 After er en kjent sak her i huset. Guttungen har hatt det mye og hos han er det Longo Vital som virker. Det var legens anbefaling og man må på helsekost for å kjøpe det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #3 Del Skrevet 5. juni 2018 Kan du gå på apoteket å kjøpe corsodyl? Det kan lindre å og fjerne, hvis det ikke er herpes. Det rengjør munnen, i hvert fall. Anonymkode: d26ba...9fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 5. juni 2018 #4 Del Skrevet 5. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du gå på apoteket å kjøpe corsodyl? Det kan lindre å og fjerne, hvis det ikke er herpes. Det rengjør munnen, i hvert fall. Anonymkode: d26ba...9fe Hei. Jeg forsøkte dette etter noen dager. Så litt vanskelig å si om det utgjorde noen forskjell. Men takk for tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 5. juni 2018 #5 Del Skrevet 5. juni 2018 15 minutter siden, Duff skrev: After er en kjent sak her i huset. Guttungen har hatt det mye og hos han er det Longo Vital som virker. Det var legens anbefaling og man må på helsekost for å kjøpe det. Stakkars gutt. Det er ganske vondt. Vet du om han har hatt det oppe i den harde ganen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 5. juni 2018 #6 Del Skrevet 5. juni 2018 11 minutter siden, Sensi skrev: Stakkars gutt. Det er ganske vondt. Vet du om han har hatt det oppe i den harde ganen? Absolutt hele munnen. Har hatt det siden han var veldig liten, var ett mareritt å pusse tenner (og sensodyn tannkrem virker ikke mot after, kun hvis blemmene kommer av allergi for såpen). Fikk tipset om Longo vital når han var fire år og brukte de ca 14 dager. Etter det har han tatt ett par tabletter hver gang han merker det kommer og da stopper det. Er blitt 16 år og det har gått lengre og lengre tid mellom hvert utbrudd og de rekker aldri å bli veldig vonde lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 5. juni 2018 #7 Del Skrevet 5. juni 2018 Uff... stakkars liten og nå stor. Godt å høre han er bedre. Tusen takk for svar 🙂. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 5. juni 2018 #8 Del Skrevet 5. juni 2018 19 minutter siden, Duff skrev: Absolutt hele munnen. Har hatt det siden han var veldig liten, var ett mareritt å pusse tenner (og sensodyn tannkrem virker ikke mot after, kun hvis blemmene kommer av allergi for såpen). Fikk tipset om Longo vital når han var fire år og brukte de ca 14 dager. Etter det har han tatt ett par tabletter hver gang han merker det kommer og da stopper det. Er blitt 16 år og det har gått lengre og lengre tid mellom hvert utbrudd og de rekker aldri å bli veldig vonde lengre. Hva heter tablettene foresten? Kan være kjekt å vite 🙂. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sphynx Skrevet 5. juni 2018 #9 Del Skrevet 5. juni 2018 Får munnskold om jeg bruker andre tannkremer enn zendium. Hadde en gigantisk en på tungestrengen og den var så vond at jeg ikke kunne prate og ble sykemeldt fra jobb (Ikke tull en gang)! Det eneste som hjalp var noe fra apoteket som var med svovel(tror jeg). Inni pakken var det ialelfall en q-tips lignende sak med noe svovellignende middel på. Var til engangsbruk og svei som satan. Men det hjalp med en gang. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #10 Del Skrevet 5. juni 2018 5 minutter siden, Sphynx skrev: Får munnskold om jeg bruker andre tannkremer enn zendium. Hadde en gigantisk en på tungestrengen og den var så vond at jeg ikke kunne prate og ble sykemeldt fra jobb (Ikke tull en gang)! Det eneste som hjalp var noe fra apoteket som var med svovel(tror jeg). Inni pakken var det ialelfall en q-tips lignende sak med noe svovellignende middel på. Var til engangsbruk og svei som satan. Men det hjalp med en gang. Vi har brukt kun Zendium tannkrem i alle år fordi det er den som er best mot after, men det hender allikevel at de kommer sånn innimellom. Anonymkode: 8ed97...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sphynx Skrevet 5. juni 2018 #11 Del Skrevet 5. juni 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har brukt kun Zendium tannkrem i alle år fordi det er den som er best mot after, men det hender allikevel at de kommer sånn innimellom. Anonymkode: 8ed97...285 Ja det hender, er helt grusomt :( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 5. juni 2018 #12 Del Skrevet 5. juni 2018 40 minutter siden, Sensi skrev: Hva heter tablettene foresten? Kan være kjekt å vite 🙂. LongoVital, rød og hvit boks på Helsekostbutikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 5. juni 2018 #13 Del Skrevet 5. juni 2018 4 minutter siden, Duff skrev: LongoVital, rød og hvit boks på Helsekostbutikker. Tusen takk 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 5. juni 2018 #14 Del Skrevet 5. juni 2018 1 time siden, Sphynx skrev: Får munnskold om jeg bruker andre tannkremer enn zendium. Hadde en gigantisk en på tungestrengen og den var så vond at jeg ikke kunne prate og ble sykemeldt fra jobb (Ikke tull en gang)! Det eneste som hjalp var noe fra apoteket som var med svovel(tror jeg). Inni pakken var det ialelfall en q-tips lignende sak med noe svovellignende middel på. Var til engangsbruk og svei som satan. Men det hjalp med en gang. Det høres grusomt vondt ut. Takk for svar 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sassenach Skrevet 5. juni 2018 #15 Del Skrevet 5. juni 2018 1 time siden, Sphynx skrev: Får munnskold om jeg bruker andre tannkremer enn zendium. Hadde en gigantisk en på tungestrengen og den var så vond at jeg ikke kunne prate og ble sykemeldt fra jobb (Ikke tull en gang)! Det eneste som hjalp var noe fra apoteket som var med svovel(tror jeg). Inni pakken var det ialelfall en q-tips lignende sak med noe svovellignende middel på. Var til engangsbruk og svei som satan. Men det hjalp med en gang. Sliter med det samme selv, men foretrekker Sensodyne og har like god erfaring med denne i forhold til munnskold. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #16 Del Skrevet 5. juni 2018 Her sliter guttungen med after, ganske store også. Han bruker alltid Zendium, men det hjelper lite. Skal virkelig prøve ut LongoVital, takk for det tipset. Anonymkode: c5d80...03c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Aries Skrevet 6. juni 2018 #17 Del Skrevet 6. juni 2018 Ja, har flere ganger hatt det i den harde ganen. Trodde også det var herpes den første gangen jeg fikk after. Har funnet ut at å skylle munnen med Corsodyl hjelper. Corsodylen kan gi brunt belegg på tennene ved bruk over lengre tid, men det forsvinner når du slutter å bruke den, så det anbefales ikke å bruke den forebyggende. Ellers kan andre munnskyllevann som inneholder klorhexidin også hjelpe. Har også hatt god erfaring med Nycodent Aloclair gel, men det kan være litt vanskelig å få den til å holde seg på plass skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 6. juni 2018 #18 Del Skrevet 6. juni 2018 Jeg var skikkelig plaget med after, men har ikke hatt det i det hele tatt etter at jeg byttet til Zendium tannkrem Jeg hadde dem i hele munnen - mange om gangen, også i ganen Det er verdt et forsøk for å slippe den driten der..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 6. juni 2018 #19 Del Skrevet 6. juni 2018 9 timer siden, _Aries skrev: Ja, har flere ganger hatt det i den harde ganen. Trodde også det var herpes den første gangen jeg fikk after. Har funnet ut at å skylle munnen med Corsodyl hjelper. Corsodylen kan gi brunt belegg på tennene ved bruk over lengre tid, men det forsvinner når du slutter å bruke den, så det anbefales ikke å bruke den forebyggende. Ellers kan andre munnskyllevann som inneholder klorhexidin også hjelpe. Har også hatt god erfaring med Nycodent Aloclair gel, men det kan være litt vanskelig å få den til å holde seg på plass skikkelig. Tusen takk for svar. Blir veldig beroliget når får vite at andre også har hatt det i den harde ganen 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 6. juni 2018 #20 Del Skrevet 6. juni 2018 9 timer siden, altflyter skrev: Jeg var skikkelig plaget med after, men har ikke hatt det i det hele tatt etter at jeg byttet til Zendium tannkrem Jeg hadde dem i hele munnen - mange om gangen, også i ganen Det er verdt et forsøk for å slippe den driten der..... Tusen takk for svar 😊. Bruker bare zendium. Men hadde kanskje hatt oftere da om hadde brukt vanlig tannkrem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå