AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #1 Skrevet 5. juni 2018 Hei! Vi fikk vite at vi får ny avdelingsleder. Noe som for så vidt er veldig bra, for ordningen vi har hatt har på ingen måte fungert. Så det er ingen tvil om at et bytte må til for å "redde" avdelingen. Nå sitter jeg igjen (litt) skuffet. Jeg har 11 års erfaring fra bransjen og mener jeg har de fleste personlige egenskapene som må til for å bli leder. Ingen av oss internt fikk anledning til å søke, vi fikk muntlig beskjed om at en ny ekstern er ansatt. Jeg trodde arbeidsgiver var pliktig til å vurdere interne kandidater / lyse ut internt før man går ut eksternt? Jeg kjenner jeg er skuffet. Egentlig forventet jeg vel ikke å få sjansen, jeg har kun jobber i bedriften siden november i fjor. Men... Allikevel ... I mitt jobb intervju presiserte jeg at jeg har leder ambisjoner og ønsker å bygge på utdannelse slik at jeg utdanningsmessig også er godt rustet... I mellomtiden har vi hatt noen endringer så jeg tror ikke den informasjonen har nådd de som nå sitter å tar beslutninger i forhold til ansettelse og forfremmelser 😕 Har dere noen gode råd til hvordan jeg, igjen, kan si til arbeidsgiver at jeg ønsker å bli vurdert til lederfunksjoner? Det være seg både fagledelse men også administrativt. Takk 🙂 Anonymkode: 77c05...3ec
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #2 Skrevet 5. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg trodde arbeidsgiver var pliktig til å vurdere interne kandidater / lyse ut internt før man går ut eksternt? I offentlig sektor er det et krav om at stillinger utlyses eksternt. Private bedrifter trenger ikke dette. Det finnes heller ingen krav til private bedrifter om at de må vurdere interne kandidater før en stilling lyses ut, det er kun opplysningsplikt: Alle arbeidsgivere (private og offentlige) er forpliktet til å opplyse egne og innleide arbeidstakere om ledige stillinger internt på arbeidsplassen, jf. arbeidsmiljøloven § 14-1. Så, jobber du i privat eller offentlig sektor? Anonymkode: aa3f1...3e1 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #3 Skrevet 5. juni 2018 MIn erfaring er at svært få ledere hentet internt klarer å gjøre det bra. De er for opphengt i hva de liker/ikke liker med jobb/arbeidsplass/utfordringer og jobber mer for å fremme seg og sin sak en arbeidsplassens beste. Ved å ansette eksternt slipper man også at venne og fiendeforhold fra en intern jobber "på gulvet" følger med når vedkommende er leder. Anonymkode: 7106c...785 11
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #4 Skrevet 5. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: I offentlig sektor er det et krav om at stillinger utlyses eksternt. Private bedrifter trenger ikke dette. Det finnes heller ingen krav til private bedrifter om at de må vurdere interne kandidater før en stilling lyses ut, det er kun opplysningsplikt: Alle arbeidsgivere (private og offentlige) er forpliktet til å opplyse egne og innleide arbeidstakere om ledige stillinger internt på arbeidsplassen, jf. arbeidsmiljøloven § 14-1. Så, jobber du i privat eller offentlig sektor? Anonymkode: aa3f1...3e1 Hva er forskjell på å utlyse en stilling og å opplyse at den er ledig? Anonymkode: 831d7...a2b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #5 Skrevet 5. juni 2018 Just now, AnonymBruker said: Hva er forskjell på å utlyse en stilling og å opplyse at den er ledig? Anonymkode: 831d7...a2b Å opplyse ansatte om at en stilling er ledig er å gi informasjon til dem om det. Å utlyse en stilling er å kunngjøre at stilingen er ledig i en stillingsannonse. Anonymkode: aa3f1...3e1 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #6 Skrevet 5. juni 2018 Men TS, fikk dere ingen informasjon at stillingen var ledig? Er du sikker på at du har sjekket all jobbmail osv? Dette skal nemlig arbeidsgiver gjøre uansett om det er privat eller offentlig. Anonymkode: aa3f1...3e1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #7 Skrevet 5. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men TS, fikk dere ingen informasjon at stillingen var ledig? Er du sikker på at du har sjekket all jobbmail osv? Dette skal nemlig arbeidsgiver gjøre uansett om det er privat eller offentlig. Anonymkode: aa3f1...3e1 Jeg har fulgt nøye med alle mailer. Selv har jeg gjennomført flere av leders oppgaver gjennom en periode grunnet fravær og hatt nærmest daglig kontakt med regional leder. Så dersom dette var blitt informert om kan jeg garantere at jeg var en av de første som ville visst det. Her er det ikke informert eller opplyst internt, nei. Kun hentet inn en ekstern som er ansatt i stillingen. Uten hverken intern informasjon eller opplysning. Ts Anonymkode: 77c05...3ec
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #8 Skrevet 5. juni 2018 Gjør meg nok litt dum nå, men hvilke ambisjoner leder du? I overskriften står det leder ambisjoner. Passer man som leder når man ikke har lederambisjoner? Anonymkode: 8f7a4...2bc 11
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #9 Skrevet 5. juni 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: I offentlig sektor er det et krav om at stillinger utlyses eksternt. Private bedrifter trenger ikke dette. Det finnes heller ingen krav til private bedrifter om at de må vurdere interne kandidater før en stilling lyses ut, det er kun opplysningsplikt: Alle arbeidsgivere (private og offentlige) er forpliktet til å opplyse egne og innleide arbeidstakere om ledige stillinger internt på arbeidsplassen, jf. arbeidsmiljøloven § 14-1. Så, jobber du i privat eller offentlig sektor? Anonymkode: aa3f1...3e1 Dette dreier seg om privat sektor. Selv om man i loven ikke gir interne kandidater et fortrinn, så er ikke $ 14-1 blitt fulgt her. Da hadde jeg visst det. Vi er ikke blitt informert om at den stillingen var ledig. Det kan være de har vurdert at jeg ikke har nok teoretisk leder utdannelse. Men, da burde de jo ha hatt en samtale med meg evt. I forhold til hva de ønsker at jeg bygger på med og et forpliktende tidsperspektiv. Ts Anonymkode: 77c05...3ec
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #10 Skrevet 5. juni 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: MIn erfaring er at svært få ledere hentet internt klarer å gjøre det bra. De er for opphengt i hva de liker/ikke liker med jobb/arbeidsplass/utfordringer og jobber mer for å fremme seg og sin sak en arbeidsplassens beste. Ved å ansette eksternt slipper man også at venne og fiendeforhold fra en intern jobber "på gulvet" følger med når vedkommende er leder. Anonymkode: 7106c...785 Det er absolutt mulig du har rett der 😊 Selv har jeg sett mange fra gulvet lykkes som ledere, så dette er kanskje individuelt i forhold til hvordan man er som person. Som leder har man også rammer man må følge, og man blir fjernet som leder om man ikke opptrer iht de 😊 Særlig i privat sektor. Men, jeg er som sagt nokså ny selv også. Dermed har jeg ikke å rukket å bli farget på noen måte enda. Men absolutt kjent på de kollektive utfordringene. Ts Anonymkode: 77c05...3ec 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #11 Skrevet 5. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør meg nok litt dum nå, men hvilke ambisjoner leder du? I overskriften står det leder ambisjoner. Passer man som leder når man ikke har lederambisjoner? Anonymkode: 8f7a4...2bc Det går fint ! Skal være lederambisjoner. Auto korrekt når man skriver fra tlf 😉 Tror vel egentlig at du skjønner hva jeg mener uten en videre utbrodering😊 Ts Anonymkode: 77c05...3ec 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #12 Skrevet 5. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør meg nok litt dum nå, men hvilke ambisjoner leder du? I overskriften står det leder ambisjoner. Passer man som leder når man ikke har lederambisjoner? Anonymkode: 8f7a4...2bc Mulig hun prøver å lede sine egne ambisjoner først. Kanskje er målet å lede andres ambisjoner 😛 Anonymkode: af185...9de 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #13 Skrevet 5. juni 2018 41 minutter siden, AnonymBruker said: Vi fikk vite at vi får ny avdelingsleder. Noe som for så vidt er veldig bra, for ordningen vi har hatt har på ingen måte fungert. Så det er ingen tvil om at et bytte må til for å "redde" avdelingen. Nå sitter jeg igjen (litt) skuffet. Jeg har 11 års erfaring fra bransjen og mener jeg har de fleste personlige egenskapene som må til for å bli leder. Ingen av oss internt fikk anledning til å søke, vi fikk muntlig beskjed om at en ny ekstern er ansatt. Dette høres veldig ut som Sector Alarm, men håper for din del at du ikke jobber der. 😂 Anonymkode: 9f560...cde
Alvario Skrevet 5. juni 2018 #14 Skrevet 5. juni 2018 Forstår frustrasjonen din, men ser for meg at du er for ny i avdelingen til at de ser gode nok lederkvalifikasjoner. De har gjerne ønsket inn noen med endel års ledererfaring og vet at du ikke har det, selv om du har ambisjonene! Forsett slik du gjør nå og ta utfordringer du får på strak arm. Ta initiativ til å søke på ledeprogram og ta det opp igjen i medarbeidersamtalene fremover. Har selv aldri søkt på lederjobber, kun blitt hentet på forskjellige nivå opp til lederjobber pg alltid fått beskjed om at det handler om måten jeg tar ansvar, og balanserer sakene med en total oversikt som gjør at de har behov for meg. Jeg tok også lederutdanning (master) på eget initiativ utenom full jobb når jeg jobbet «på gulvet» for å vise min interesse. Rart uten utlysning da! Kan det være de bare tar ham inn på ett kort engasjement i vikariat? 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #15 Skrevet 5. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går fint ! Skal være lederambisjoner. Auto korrekt når man skriver fra tlf 😉 Tror vel egentlig at du skjønner hva jeg mener uten en videre utbrodering😊 Ts Anonymkode: 77c05...3ec Sant det, ikke alltid mobilen og nettbrettet skriver det man ønsker. Anonymkode: 8f7a4...2bc
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #16 Skrevet 5. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres veldig ut som Sector Alarm, men håper for din del at du ikke jobber der. 😂 Anonymkode: 9f560...cde Nei, ingen fare, er ikke der 😉 Ts Anonymkode: 77c05...3ec
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #17 Skrevet 5. juni 2018 23 minutter siden, Mariell77 skrev: Forstår frustrasjonen din, men ser for meg at du er for ny i avdelingen til at de ser gode nok lederkvalifikasjoner. De har gjerne ønsket inn noen med endel års ledererfaring og vet at du ikke har det, selv om du har ambisjonene! Forsett slik du gjør nå og ta utfordringer du får på strak arm. Ta initiativ til å søke på ledeprogram og ta det opp igjen i medarbeidersamtalene fremover. Har selv aldri søkt på lederjobber, kun blitt hentet på forskjellige nivå opp til lederjobber pg alltid fått beskjed om at det handler om måten jeg tar ansvar, og balanserer sakene med en total oversikt som gjør at de har behov for meg. Jeg tok også lederutdanning (master) på eget initiativ utenom full jobb når jeg jobbet «på gulvet» for å vise min interesse. Rart uten utlysning da! Kan det være de bare tar ham inn på ett kort engasjement i vikariat? Takk for mange gode råd 😊 Vedkomne er hentet inn i fast stilling. Er ikke et vikariat. Som nevnt; vi har ikke fått noen informasjon, da hadde trolig jeg vært den første som visste det. Ta tilleggsutdannelse skal jeg. Det står øverst på min liste. Dersom jeg med tiden ikke får muligheter der jeg er nå, må jeg søke andre steder. Kjenner jeg trenger nye utfordringer i tillegg til det faglige, ellers går jeg lei. Får jeg ikke mulighet til det her, så blir det å finne noen som tørr å gi meg en sjanse. Man får jo aldri erfaring dersom ingen gir deg en mulighet. Ts Anonymkode: 77c05...3ec 2
Gjest O.G. Skrevet 5. juni 2018 #18 Skrevet 5. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: MIn erfaring er at svært få ledere hentet internt klarer å gjøre det bra. De er for opphengt i hva de liker/ikke liker med jobb/arbeidsplass/utfordringer og jobber mer for å fremme seg og sin sak en arbeidsplassens beste. Ved å ansette eksternt slipper man også at venne og fiendeforhold fra en intern jobber "på gulvet" følger med når vedkommende er leder. Anonymkode: 7106c...785 Enig.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #19 Skrevet 5. juni 2018 Opplysningsplikten er overholdt dersom det f.eks. varsles muntlig i allmøte/seksjonsmøte/avdelingsmøte, det legges ut en notis om det på intranett (kan godt være nærmest en bisetning i artikkel), på rekrutteringsside på intranett, etc. Det må ikke gå ut en sjriftlig melding til alle ansatte. Anonymkode: 890a7...72a 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #20 Skrevet 5. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Opplysningsplikten er overholdt dersom det f.eks. varsles muntlig i allmøte/seksjonsmøte/avdelingsmøte, det legges ut en notis om det på intranett (kan godt være nærmest en bisetning i artikkel), på rekrutteringsside på intranett, etc. Det må ikke gå ut en sjriftlig melding til alle ansatte. Anonymkode: 890a7...72a Der har du sikkert rett 😉 Men, som sagt; det har ikke blitt nevnt at denne stillingen var ledig. Vi har hatt en avdelingsleder. Stillingen har ikke vært utlyst. Da hadde det gått på både ryktebørs og jungeltelegraf lenge før det nådde offentligheten 😄 Å hvordan kan vi vite om/at vi har en mulighet dersom det ikke blir kommunisert at muligheten er der? Ts Anonymkode: 77c05...3ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå