Gå til innhold

Momsfri tollgrense vurderes skrotet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da har KRF fått flertall for en utredning av å skrote den avgiftsfrie netthandelen opp til 350 kroner. Jeg har egentlig ingen problemer med å betale moms på småvarene jeg kjøper fra utlandet, men problemet mitt er at posten skal ha 150 kroner for å fortolle en bok til 60 kroner noe jeg mener er horribelt urimelig.

https://www.nettavisen.no/na24/flertall-for-a-skrote-momsfri-netthandel/3423497090.html

Det hadde ikke gjort meg noe hvis det var mulighet til å selv fortolle varen på forskudd slik at man sparer seg for de 150 kronene i fortolling, men å skrote tollfri-grensen på 350 før dette er på plass syntes jeg er utrolig teit gjort. Jeg lurer på hvordan det hadde gått for posten hvis alle som benytter seg av netthandel hadde bestillt 100 små pakker hver fra kio som kostet 1-2 kroner per, for så å ikke gidde å plukke dem opp, bare som protest.

Er det noen andre som har noen tanker om dette? :)

Anonymkode: c3a18...a2b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De tingene jeg kjøper på for eksempel wish, er jo varer jeg ellers aldri hadde kjøpt. Som strikklisser til sko ol. Så for meg betyr det jo kun stopp på å handle varer fra utlandet, foruten når man oppholder seg i utlandet. Hadde så klart ikke gjort noe å betale moms av det jeg handler, men 150kr fordi posten må fortolle er jo horribelt. Så for min del blir det da stopp i handlingen, uten at norske bedrifter ville tjent en kr ekstra.

Anonymkode: c5013...bb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har KRF fått flertall for en utredning av å skrote den avgiftsfrie netthandelen opp til 350 kroner. Jeg har egentlig ingen problemer med å betale moms på småvarene jeg kjøper fra utlandet, men problemet mitt er at posten skal ha 150 kroner for å fortolle en bok til 60 kroner noe jeg mener er horribelt urimelig.

Det er ikke mva på bøker. Fjerning av grensa vil føre til at flere butikker begynner å kreve inn mva. fra nordmenn selv, slik at ikke det kommer ekstra gebyrer.

Anonymkode: bba97...d92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mva på bøker. Fjerning av grensa vil føre til at flere butikker begynner å kreve inn mva. fra nordmenn selv, slik at ikke det kommer ekstra gebyrer.

Hvorfor gjør ikke firmaer det allerede i dag, da man handler over grensen på 350?

Anonymkode: ffb42...2fe

AnonymBruker
Skrevet

Synd at folk som kjøper dritt fra Kina skal ødelegge for oss andre som kjøper ting man ikke får tak i i Norge. Eller at man sparer veldig mye kroner på en spesifikk vare. Jeg har allerede en stram økonomi så for meg er dette svært dårlige nyheter.

Det jeg synes at Norge da bør gjøre om de skal skrote dette er rett og slett å sørge for at utvalget i Norge er BEDRE. At de åpner forskjellige klesbutikker fra utlandet i hver storby, kanskje mindre byer. 10-15 nye klesbutikker. Gjerne senke prisen på enkelte varer som er altfor dyre.

Anonymkode: 1954e...d2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor gjør ikke firmaer det allerede i dag, da man handler over grensen på 350?

Anonymkode: ffb42...2fe

Noen gjør, bl.a. Amazon og Ebay. Det er ikke alle selgerene som bruker det, men noen gjør.

Skrevet

Håpløst typisk norsk å skulle gjøre alt så forbannet vanskelig for folk. Handler kun ting som det er umulig å få kjøpt i Norge, og det er mye som ikke finnes i denne steinrøysa. Min handlestopp kommer ikke til å gi en eneste ekstra arbeidsplass, ei heller en eneste skattekrone til de politiske gribbene.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synd at folk som kjøper dritt fra Kina skal ødelegge for oss andre som kjøper ting man ikke får tak i i Norge. Eller at man sparer veldig mye kroner på en spesifikk vare. Jeg har allerede en stram økonomi så for meg er dette svært dårlige nyheter.

Det jeg synes at Norge da bør gjøre om de skal skrote dette er rett og slett å sørge for at utvalget i Norge er BEDRE. At de åpner forskjellige klesbutikker fra utlandet i hver storby, kanskje mindre byer. 10-15 nye klesbutikker. Gjerne senke prisen på enkelte varer som er altfor dyre.

90% av det du kjøper er fra Kina. Iphone er f eks laget i Kina, pc-en du sitter med, er laget i Kina, bilen du kjører kan være laget i Kina.
Volvo eies av kinesere og designes delvis av kinesere og lages i Kina og etter det har de laget bedre biler enn noen sinne

Anonymkode: 67fa2...15c

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

90% av det du kjøper er fra Kina. Iphone er f eks laget i Kina, pc-en du sitter med, er laget i Kina, bilen du kjører kan være laget i Kina.
Volvo eies av kinesere og designes delvis av kinesere og lages i Kina og etter det har de laget bedre biler enn noen sinne

Anonymkode: 67fa2...15c

Du vet godt hva jeg mener ;)

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jo visst må du fortolle en bok hvis dette nye reglementet kommer inn og du har kjøpt boken på ebay. Da vil boken som kostet 60 plutselig koste over 200 kroner, og du har ikke noe valg heller siden den ikke finnes i Norge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo visst må du fortolle en bok hvis dette nye reglementet kommer inn og du har kjøpt boken på ebay. Da vil boken som kostet 60 plutselig koste over 200 kroner, og du har ikke noe valg heller siden den ikke finnes i Norge.

Nei, det er feil.

Anonymkode: fb7db...f20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det er feil.

Anonymkode: fb7db...f20

Nei, det er ikke feil. Jeg har bestillt ting fra Ebay før som kostet mer enn 350 kroner med frakt, og da ble pakkene stanset i tollen og jeg måtte betale 150 ish for fortolling + 25% i moms.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke feil. Jeg har bestillt ting fra Ebay før som kostet mer enn 350 kroner med frakt, og da ble pakkene stanset i tollen og jeg måtte betale 150 ish for fortolling + 25% i moms.

Ja, men det gjelder ikke for bøker. Bøker er unntatt fra toll og mva. https://www.toll.no/no/varer/boker/

Sånn var det også før 350-kroners-grensa ble innført (da grensa var på 200 kr).

Anonymkode: 98648...648

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂😂😂😂😂

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nettavisen.no/na24/flertall-for-a-skrote-momsfri-netthandel/3423497090.html

Det hadde ikke gjort meg noe hvis det var mulighet til å selv fortolle varen på forskudd slik at man sparer seg for de 150 kronene i fortolling, men å skrote tollfri-grensen på 350 før dette er på plass syntes jeg er utrolig teit gjort. Jeg lurer på hvordan det hadde gått for posten hvis alle som benytter seg av netthandel hadde bestillt 100 små pakker hver fra kio som kostet 1-2 kroner per, for så å ikke gidde å plukke dem opp, bare som protest.

Er det noen andre som har noen tanker om dette? :)

Hvor mange og lange diskusjoner har politikerne hatt om toll og mva på netthandel? 

Disusjonene og forslagene har haglet, endringene har stagnert. Vil krf gjøre seg enda mindre populær enn de alt er, så kan de bare fortsette på den linjen partiet med Hareide i spissen, har lagt seg på. 

Netthandel er kommet for å bli, tollgrensen for netthandel uten avgifter bør heller økes enn fjernes. 

Anonymkode: 256fb...aa5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men det gjelder ikke for bøker. Bøker er unntatt fra toll og mva. https://www.toll.no/no/varer/boker/

Sånn var det også før 350-kroners-grensa ble innført (da grensa var på 200 kr).

Anonymkode: 98648...648

Det må vel uansett fortolles, selv om det bestemmes at man skal slippe å betale MVA?
https://www.nettavisen.no/nyheter/fjernes-tollfri-grensen-fra-nyttar-ma-du-betale-gebyr-pa-158-kroner-for-alle-pakker/3423497454.html

AnonymBruker
Skrevet
På 5.6.2018 den 15.22, AnonymBruker skrev:

Dette krever tekniske avtaler som ikke finnes enda. Og det er problemer EU har satt seg som mål å løse og regner å bruke 3 år på. Så gitt vi vedtar dette fra 2019, så vil det ta minst 2022 til det blir generelt løst og gitt instillingen til internasjonal handel for tiden, er det ett optimistisk anslag... 😞

Og dette er ikke noe nytt, dette er den samme virkelighetsbeskrivelsen som kommer opp HVER J@@@LA GANG ett eller annet kjøtthue kommer med dette forslaget, så det er liksom ikke mangel på kunnskap hos politikere, men manglende respekt for velgere.

Anonymkode: 6efcf...478

• Liker 1
Skrevet

Dette handler egentlig ikke om 350 kroners grensa. Ikke om 200 kroners grensa, og heller ikke om 25% moms på varer under en viss grense. Det det handler om , er at hver gang Ola, Kari eller Mohammed bestiller noe fra Kina, betaler vi alle - du og jeg og vi to litt - hver gang! Hæ? tenker nok du, men det er komplett umulig å sende noe ut fra Kina for 2 kroner! Selv ikke en småpakke! Fraktprisene er globalt høye - og jevnt over ganske likt. Likevel koster det over 50 kroner å sende en pakke på 150 gram fra Sandefjord til Oslo. Samme pakka kan komme fra Kina til Sandefjord for et par kroner...  Noen må jo betale for dette, og det gjør vi - alle sammen! På slutten av 1980-tallet, ble det gjort en slags utjevningsavtale mellom de statlige postverk I-land og tilsvarende i U-land. Den vakre tanken bak dette var at en privatperson eller liten bedrift kunne sende en pakke til mottaker i et rikt land uten å blakke seg på frakten... Frakten på pakken ble sponset av det rike lands postvesen . og dermed gjennom skattebetalerne! Skikkelig digg å få 'gratis' frakt for den enkelte av oss, med andre ord, men prøv å forestille deg at du driver en bedrift... Først skal du få varene fra utlandet (IKKE gratis!) før du kanskje skal videresende de i Norge. Jeg mener at om jeg skal sende en pakke til f.eks USA. Koster det 100-150% mer i dag enn rundt år 2000 (indeksregulering tatt i betrakning)    Det kan jo være en tanke å tenke seg... Gjorde forresten en opprydding etter leieboer for en stund tilbake. Fant 17 Kinapakker med div plastskrot. Uåpnede!!!

Gjest GiftMann38
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Det er ikke moms på bøker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt greit å betale mva, men da må de kutte det horrible gebyret.

Anonymkode: 060de...e02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...