AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #1 Skrevet 5. juni 2018 Jeg har som mange andre tatt en DNA-test gjennom MyHeritage, og fikk noen overraskelser vil jeg si! Jeg har aldri hørt noe om at det eventuelt finnes utenlandsk blod i min familie - ikke på noen av sidene, verken mor eller far. Besteforeldre som lever har heller ikke noe å tilføye... Etter jeg fikk resultatene sjekket jeg selvsagt opp i digitaliserte folketellinger og litt i kirkebøker. Ingen av mine forfedre så langt jeg kan oppdrive er registrert som noe annet enn nordmenn med norsk som morsmål (noen står ikke oppførte med etnisitet, men navnene er helt norske så langt tilbake som til 1400-tallet). Testen viser derimot at jeg noen av mine oldeforeldre og videre tippoldeforeldre på ikke kan ha vært norske, hvis man skal tro på testresultatene. Jeg har bilder av mange i slekta langt tilbake, og spesielt én av mine ganske nære forfedre har mørk hudfarge og veldig fremtredende trekk som ikke er spesielt typiske for nordmenn generelt, men også denne personen er registrert som norsk med norsk navn. Kan jeg forvente at det her er noe som kan være holdt "skjult"? Jeg har jo hørt om skammen før i tida og at det ikke akkurat var populært, men jeg synes det hele er merkelig. Det finnes jo åpenbart mange nordmenn med mørkt hår og brun hud, som ikke nødvendigvis har utenlandsk blod i årene, men jeg synes spesielt bildet jeg har funnet vitner om noe annet i dette tilfellet. Men man vet jo aldri! Ifølge testen er det andre etnisiteter relativt nært meg, men som sagt, ingen i slekta vet noe. Jeg vil så gjerne vite sannheten! Noen innvendiger om hvordan man kan finne ut dette? Jeg regner vel egentlig med at det forblir et uløst mysterium 😅 Anonymkode: 99522...5da
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #2 Skrevet 5. juni 2018 NB! Ser at jeg har skrevet at navnene så langt tilbake som 1400-tallet er norske, men dette er innslag fra Skandinavia, så skrev feil her. Det er ikke noe som sjokkerer meg, men resultatene som viser DNA-prosenter fra land i Østen er de jeg er nysgjerrig på. Anonymkode: 99522...5da
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #3 Skrevet 5. juni 2018 Vet ikke svar på ditt spørsmål, men lurer på noe annet. Blir disse dna-testene lagret på noe vis? Er man i et register etterpå? Jeg har også vurdert å ta en sånn test, men ble i veldig tvil ang. hva de gjør med resultatene. Fikk du noen opplysninger om dette, ts? Anonymkode: 66e4c...24d
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #4 Skrevet 5. juni 2018 Ja, tror de blir det. Men tror ikke det er til noen bekymring, vet at det er flere som tror at disse resultatene kan bli brukt mot ens samtykke o.l., men mener å huske at jeg skrev under på at de ikke kan det, uten mitt samtykke (da til forskning). Jeg bekymrer meg i alle fall ikke for det, men du kan sjekke det opp og evt. høre med dem? Tror du trygt kan ta testen. Anonymkode: 99522...5da
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #5 Skrevet 5. juni 2018 Nå er det vel ikke så uvanlig at folk ble (og fremdeles blir) født med en annen far enn den som står oppført, i tidligere tider tok man også til seg barn og betegnet dem som sine uten at det foreligger adopsjonspapirer eller info om foreldrene. Hvis du har sett "Hvem tror du at du er?" på NRK så viser ganske mange av historiene aner i andre land, barn utenfor ekteskap o.l. som folk aldri har visst om, selv om de mener å kjenne slektens historie. Bare i min egen oldeforeldregenerasjon er det historier om barn født utenfor ekteskap som ble oppført som den kommende ektefellen sitt uten å være det og enker som "overførte" barna fra mann nr 1 til mann nr 2 og de fikk hans navn (og slektgranskerne lette i feil slekt lenge før dette ble kjent). Tanten til venninnen min ble adoptert men fikk ikke vite om det før hun var godt voksen, da er det jo ikke rart om slike dna tester så merkelig ut både for henne og barn/barnebarn. Du får grave litt i slektshistorikken og se hva du finner, evt om du har eldre familiemedlemmer som fremdeles er i livet, kan informeres om dna testen og komme med sine input. Anonymkode: f9fcc...d92
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #6 Skrevet 5. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke svar på ditt spørsmål, men lurer på noe annet. Blir disse dna-testene lagret på noe vis? Er man i et register etterpå? Jeg har også vurdert å ta en sånn test, men ble i veldig tvil ang. hva de gjør med resultatene. Fikk du noen opplysninger om dette, ts? Anonymkode: 66e4c...24d Ja, det gjør de. På den måten så kan andre som også tar testen se om noen matcher så man er i familie. Det har også vært noen saker om at politiet (i USA tror jeg) har funnet DNA som matcher et fremmed DNA de har og på den måten klart å nøste opp i hvem gjerningsmannen er. Tviler på at det er lov i Norge. Anonymkode: 753e3...ab5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #7 Skrevet 5. juni 2018 MyHeritage er blitt hacket, så hvis du bruker samme passord der som andre steder bør du bytte snarest mulig. De har sannsynligvis ikke fått tak i DNA-dataene. Anonymkode: 4fce3...5dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå