Gå til innhold

Kulturskolen har flere års ventetid på pianotimer. Hva kan vi gjøre i mens?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal plassere denne, men jeg har en sønn som har lyst til å begynne med pianotimer. Vi bor i Oslo. Jeg har snakket med kulturskolen og de har flere års ventetid. Guttungen har vært opptatt av piano siden fire års alderen (fyller åtte i år), og har mast i flere år om å få lov til dette. Nå som han fyller åtte år så kan jeg endelig søke han inn. Tanken er å kjøpe et brukt piano til bursdagen, men først så er jeg nødt til å løse et annet problem. Hva gjør vi i mens? Jeg har undersøkt private aktører, men det blir alt fra 2.000 - 3.500 kroner i måneden. Det har jeg rett og slett ikke råd til. (Kulturskolen tar 1.900 kroner i halvåret.)

Anonymkode: 369dd...138

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Youtube. 

Anonymkode: 95f83...9a5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Musikkhøyskolen. Prøv der. 

Anonymkode: 14c84...f44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skulle ha satt ham på venteliste for flere år siden! Mine barn er 4 og 6, og de har stått på venteliste på pianotimer på kulturskolen (Oslo) omtrent siden de ble født. Regner med at de får begynne så snart de fyller åtte nå som de har stått på venteliste så lenge. (Hvis andre leser denne tråden kan det iallfall være nyttig å vite at man må være mye tidligere ute enn hva Ts har vært, dersom man ønsker spilleundervisning på OMK til barna sine!)

Anonymkode: 0d582...78b

• Liker 3
Skrevet

Send meg en pm. Jeg vet om en løsning.

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Youtube. 

Anonymkode: 95f83...9a5

Tusen takk :) Ble sittende og se noen videoer nå. Det kan funke! Så gøy at mennesker faktisk bruker masse tid på å legge ut sånn gratis på youtube. Folk er fantastiske! 

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Det så veldig spennende ut. Skal undersøke det. :) Litt spent på prisen! 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skulle ha satt ham på venteliste for flere år siden! Mine barn er 4 og 6, og de har stått på venteliste på pianotimer på kulturskolen (Oslo) omtrent siden de ble født. Regner med at de får begynne så snart de fyller åtte nå som de har stått på venteliste så lenge. (Hvis andre leser denne tråden kan det iallfall være nyttig å vite at man må være mye tidligere ute enn hva Ts har vært, dersom man ønsker spilleundervisning på OMK til barna sine!)

Skjønte ikke helt poenget med innlegget ditt...? Det er jo ikke noe stress da. Vi er bare nødt til å finne litt andre løsninger i mens vi venter. :) 

17 minutter siden, Lou Salome skrev:

Send meg en pm. Jeg vet om en løsning.

Merker jeg er litt delt nå. Nysgjerrig vs. anonymiteten. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte ikke helt poenget med innlegget ditt...? Det er jo ikke noe stress da. Vi er bare nødt til å finne litt andre løsninger i mens vi venter. :) 

Som jeg skrev i innlegget mitt, nevnte jeg det sånn at ikke andre skal gå i samme fella som deg. Lurt å være tidlig ute hvis man ønsker plass på OMK.

• Liker 3
Skrevet

Bare et tips fra vår spillelærer. Tror ikke hun ønsker publisitet i hele Norge, da er det plutselig ikke et tips lengre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Utlys hjelp på finn.no småjobber så kommer dere kanskje i kontakt med en student som trenger ekstra inntekt eller pensjonist som syns det er hyggelig å lære bort. 

Anonymkode: abc0c...e62

• Liker 2
Skrevet

SimplyPiano appen

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev i innlegget mitt, nevnte jeg det sånn at ikke andre skal gå i samme fella som deg. Lurt å være tidlig ute hvis man ønsker plass på OMK.

Jeg syns ikke at jeg har gått i noen felle. :) Barn er forskjellige, ting endrer seg og livet blir ikke alltid sånn som man ser for seg. Som sagt så syns jeg ikke dette er noe stress, og vi venter gjerne på vår tur. I mens så er jeg ute etter noe tips om hva vi kan gjøre i mens vi venter, og om du ikke har noe å bidra med så kan du gå et annet sted. :) 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utlys hjelp på finn.no småjobber så kommer dere kanskje i kontakt med en student som trenger ekstra inntekt eller pensjonist som syns det er hyggelig å lære bort. 

Herregud, det kan jeg gjøre! Det var lurt. Tusen takk!! :)  

9 minutter siden, Zinatara skrev:

SimplyPiano appen

Oj. Det så spennende ut! Det må jeg se nærmere på. :) 

---------------

Tusen takk til alle som har svart. :roser:

Nå har jeg mange idéer som vi kan bygge videre på. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Yousician er også en fin app. Går an å teste den gratis, så ser du om det funker for barnet ditt. Jeg syns det er kjempemorsomt, men jeg bruker den til gitar. 

Anonymkode: 92cca...727

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok gratis gitarkurs på Coursera, kanskje de har piano også.

Anonymkode: 4c216...8da

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke at jeg har gått i noen felle. :) Barn er forskjellige, ting endrer seg og livet blir ikke alltid sånn som man ser for seg. Som sagt så syns jeg ikke dette er noe stress, og vi venter gjerne på vår tur. I mens så er jeg ute etter noe tips om hva vi kan gjøre i mens vi venter, og om du ikke har noe å bidra med så kan du gå et annet sted. :) 

Ja, ting endrer seg- men i HI skriver du at han har drømt om å spille piano siden han var 4. Altså kunne han ha stått på venteliste i disse fire årene- og dere hadde mest sannsynlig fått plass nå som han er gammel nok. For andre som har fireåringer som drømmer om å spille piano/fiolin/klarinett/younameit kan det være nyttig å vite at de bør settes på venteliste så fort som mulig.

Nei, det er kanskje ikke «stress» (selv om det virker som om du faktisk synes det er stress, siden du til og med spør om råd her til hvordan dere kan komme igang med undervisningen). Men hvorfor vente lenger enn nødvendig med å kunne sette igang med instrument-opplæring, når det enkelt kan løses ved at barnet settes på venteliste tidlig nok? 

Sånn, nå er jeg ferdig med avsporingen. Ville bare informere andre, så de vet at de som foreldre bør gjøre en liten innsats dersom barna deres ser ut til å ha interesse for å lære seg å spille et instrument.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et godt forslag 😊 Studenter trenger ofte litt ekstra penger og de er veldig dyktige innen musikk. 

Anonymkode: 97746...5fd

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har barna dine stått på venteliste omtrent siden de ble født? Ga de uttrykk for at de ønsker å spille piano før de kunne snakke? 

Anonymkode: 93eee...750

• Liker 12
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har barna dine stått på venteliste omtrent siden de ble født? Ga de uttrykk for at de ønsker å spille piano før de kunne snakke? 

Anonymkode: 93eee...750

For enkelte instrumenter er det (omtrent) eviglang venteliste hos OMK, og da er det lurt å sette de på ønskeliste så tidlig som mulig dersom et av disse instrumentene virker som et naturlig valg. Dersom det viser seg at barnet f.eks. heller vil gå i korps eller spille sjakk, er det bare å trekke søknaden.

TS: Jeg vil anbefale fysiske pianotimer framfor app/nettundervisning. Bl.a. pga tilbakemeldinger og oppmuntring, noe som er viktig for de fleste, og i hvert fall barn, med en gang det blir litt vanskelig. Dessuten er det viktig å få inn god teknikk helt fra begynnelsen av, noe man lett jukser seg unna uten fysisk lærer. Noe som vil gjøre ting mye vanskeligere når nivået øker. Det er ikke så lett å plukke av noen innlærte uvaner.

Endret av Rosalie
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg også. Sikkert noen studenter som er flinke på piano og kan lære bort litt, musikkstudenter finnes jo også! :) 

Anonymkode: 7a9cf...9bd

AnonymBruker
Skrevet

Hør på facebook/med jungeltelegrafen om flere barn i samme alder har lyst til å spleise på timer hos musikk-student. Om det er et par stk, kan de ha time sammen, ev rett etter hverandre. 

Vår åtteåring er også på venteliste, i Trondheim. Jeg spiller selv, så jeg lærer henne ting i mellomtiden. Men det er ikke bra å være mamma og lærer i lengden.

På musikk-konservatoriet er det flere lapper som henger, der foreldre ønsker lærere til barna sine i ulike instrument.

Anonymkode: 2f48d...481

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...