Gå til innhold

Rasistisk avis i 2018

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke ord. Vi er kommet til 2018, og fremdeles er det, riktig nok på bygda, stuerent med rasistiske overskrifter.

Skjermbilde vedlagt, se overskriften nederst, også lenke til avisa. Det er altså en asiat som skal ha forsøkt å smugle noen tabletter, og så bruker de "guling" i overskriften. Skremmende. Får dessverre ikke lest artikkelen, er bak betalingsmur.

https://www.nordhordland.no/

nh.png

Anonymkode: 275fe...c37

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Guling refererer til en mann fra Gulen.

Anonymkode: 79c24...45a

• Liker 9
Skrevet

:hoho:Omtrent like rasistisk som om det hadde stått lillehamring.  

• Liker 5
Skrevet

Tror du må utvide geografi-kunnskapene dine, ts :opplyser:

• Liker 1
Skrevet

Haha. Minner om denne. Bedrift søkte etter potet, underforstått en person som kan brukes til alt. 😁

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2006/09/27/32242/annonserte-etter-potet-beskyldt-rasisme

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet

Denne alene gjør min dag, ts. Takk!:hoho:

Skrevet

Skulle ikke denne tråden vært plassert på sosial prat og humor?

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Guling refererer til en mann fra Gulen.

Anonymkode: 79c24...45a

Nei? Gulen er i Sogn og Fjordane fylke:

https://no.wikipedia.org/wiki/Gulen

Nordhordland er vel en region i Hordaland fylke?

"Nordhordland er et distrikt nord for Bergen i Hordaland fylke, som i dag omfatter de ni kommunene Austrheim, Fedje, Lindås, Masfjorden, Meland, Modalen, Osterøy, Radøy og Vaksdal,"

https://no.wikipedia.org/wiki/Nordhordland

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Gulen er i Sogn og Fjordane fylke:

https://no.wikipedia.org/wiki/Gulen

Nordhordland er vel en region i Hordaland fylke?

"Nordhordland er et distrikt nord for Bergen i Hordaland fylke, som i dag omfatter de ni kommunene Austrheim, Fedje, Lindås, Masfjorden, Meland, Modalen, Osterøy, Radøy og Vaksdal,"

https://no.wikipedia.org/wiki/Nordhordland

Man kan vel begå kriminalitet i Nord-Hordaland selv om man kommer fra Sogn og Fjordane? 

Anonymkode: b1e21...6c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke abonnent på denne avisa, men søkte opp avisa på Facebook. Der skriver de følgende sammen med lenken: 

«Ein mann frå Gulen sende ved to høve 200 valiumstablettar i posten frå ei adresse i Portugal til Gulen.» 

Det er altså utvilsomt en «person fra Gulen» det handler om, ikke en asiat. La oss nå ikke tro det verste om folk bestandig da. Det er ikke stuerent med rasistiske overskrifter på bygda...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan vel begå kriminalitet i Nord-Hordaland selv om man kommer fra Sogn og Fjordane? 

La gå at "guling" kanskje ikke gjaldt en asiat i denne saken. Men det er vel ingenting som tyder på at Hordaland har vært involvert? Står jo i innlegget over mitt her at det ble sendt tabletter i posten fra Portugal til Gulen, altså til Sogn og Fjordane.

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Det er kun rasister som tolker det rasistisk ;)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

La gå at "guling" kanskje ikke gjaldt en asiat i denne saken. Men det er vel ingenting som tyder på at Hordaland har vært involvert? Står jo i innlegget over mitt her at det ble sendt tabletter i posten fra Portugal til Gulen, altså til Sogn og Fjordane.

Jeg vet ikke om jeg helt skjønner hva du mener...

Men etter litt mer googling ser jeg at avisa Nord-Hordaland dekker seks kommuner i Hordaland og Sogn og Fjordane. Gulen er en av de kommunene. Derfor skriver avisa om Gulingen fra Gulen og tablettene hans.

AnonymBruker
Skrevet

Moro at trådstarter, såfremt dette da ikke var ment som kødd i utgangspunktet, faktisk er den eneste som har brydd seg en tøddel om forbryterens etnisitet. Typisk TS. Rasisten.

Anonymkode: b36c6...083

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moro at trådstarter, såfremt dette da ikke var ment som kødd i utgangspunktet, faktisk er den eneste som har brydd seg en tøddel om forbryterens etnisitet. Typisk TS. Rasisten.

Nei, det har jeg ikke brydd meg om. Jeg brydde meg derimot om måten avisen omtalte ham som. Synes ærlig talt de bør gå bort fra å bruke "guling" om en fra Gulen, da det lett kan føre til misforsteålser. Hva om man lager en kommune som får navnet Neg, skal man da snakke om f.eks. "Neger svindlet NAV", eller lignende?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har jeg ikke brydd meg om. Jeg brydde meg derimot om måten avisen omtalte ham som. Synes ærlig talt de bør gå bort fra å bruke "guling" om en fra Gulen, da det lett kan føre til misforsteålser. Hva om man lager en kommune som får navnet Neg, skal man da snakke om f.eks. "Neger svindlet NAV", eller lignende?

"Neger" ville neppe blitt demonymet for en kommune ved navn "Neg" dersom kommunen oppstod i dag fordi "neger" er så belastet som det er. Guling for Gulen er derimot eldre enn guling som en nedsettende betegnelse for østasiater (sånn sett er jeg asiat selv, men lengre vest, så guling blir jeg neppe kalt), så det har sin naturlige forklaring. Navnet Gulen, og det avledede guling, kommer i motsetning til betegnelsen guling om asiater også fra noe helt annet enn fargen gul.

Man sier fortsatt "araber" om folk fra Haugesund også, og selv om det i seg selv naturligvis er en ganske nøytral betegnelse (i motsetning til "guling") kan det også gi misforståelser om man anstrenger seg såpass for å misforstå som du gjorde med avisen Nordhordland her. Man skal ikke slutte å betegne folk fra Gulen som gulinger kun fordi en og annen dustetenåring kaller vietnamesere for gulinger en gang iblant og noen en gang hvert jubelår kan misforstå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel, foreløpig i denne tråden, bare du som har misforstått dette, TS.  Tipper leserne til avisen Nord-Hordaland er godt kjent med både kommunen Gulen og innbyggerne som nå tilfeldigvis kalles «gulinger».  

Klarer ikke tro helt på at du ikke kødder... Blir litt useriøst å komme med det eksemplet, for det er vel ingen som planlegger å kalle en kommune for Neg og hvis de gjorde det, kunne de jo kalle seg Negvær eller Neging. Det er et ikke-problem. Men Gulingene har jo kalt seg gulinger lenge, og det er vel ikke opp til avisa å «bestemme» hva folk fra et område skal kalles. Det nå nesten folka fra Gulen bestemme selv.

Skrevet

Er du så fintfølende? Eller er du ute etter problemer? 

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel, foreløpig i denne tråden, bare du som har misforstått dette, TS.  Tipper leserne til avisen Nord-Hordaland er godt kjent med både kommunen Gulen og innbyggerne som nå tilfeldigvis kalles «gulinger».  

Klarer ikke tro helt på at du ikke kødder... Blir litt useriøst å komme med det eksemplet, for det er vel ingen som planlegger å kalle en kommune for Neg og hvis de gjorde det, kunne de jo kalle seg Negvær eller Neging. Det er et ikke-problem. Men Gulingene har jo kalt seg gulinger lenge, og det er vel ikke opp til avisa å «bestemme» hva folk fra et område skal kalles. Det nå nesten folka fra Gulen bestemme selv.

Men folk har jo sagt «neger» lenge, men nå har man i hovedsak sluttet. Da burde man jo slutte å bruke «guling» også, men finne på noe annet. For man vet jo at folk kan bli støtt av ordet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...