Gå til innhold

Frigi penger fra boet, mulig å få dem tilbake?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pappa måtte for flere år siden selge gården, da til min bror. Før salget, ble det inngått avtale med ulike kreditorer om at de skulle få 40% av det pappa skyldte, et slags oppgjør. En av kreditorene nektet, og dette gjør at det fremdeles er en heftelse på gården. Uklart hvorfor, men pappa frigjorde «midlertidig» litt over 200 000 kroner av boet (midler som altså kom fra salget av husdyr (storfe) og utstyr som traktorer etc. Før salget av gården) til min bror.

Pappa vil nå ha tilbake disse, for eventuelt å få til en avtale med den ene kreditoren, og om ikke betale straffeskatt han ble ilagt (på ca. 200 000) kroner for salget av gården for snart ti år siden (selv om han ikke fikk noen gevinst overhodet av salget).

Hva kan gjøres her? Er det mulig at pappa kan gå til sak mot broren min for å få tilbakeført disse pengene? Det er penger som ikke skulle gå til broren min, men som skulle gå til utbetaling av kreditorer. Om den ene kreditoren nekter dette siste tilbudet også, mener jeg at pappa da burde få muligheten til å betale skatteetaten slik at han ikke står med oppført gjeld og tvangstrekk i sin minstepensjon. Men broren min har nok brukt pengene på luksusreiser til utlandet og annet forbruk, men kan vel likevel tvinges til å betale tilbake?

Anonymkode: 5f6b2...38e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...