Linkas Skrevet 5. juni 2018 #1 Skrevet 5. juni 2018 (endret) Tenkte noe ala pergola(kun tak), da været her vi bor ikke bestandig egner seg å sitte ute i selv om man har lyst. Trengs vegg tenkte jeg å lage til tøyvegg som kan dras ut og sammen ved behov. Kan også bli en del snø på vinteren, så den må jo tåle litt også. Det jeg lurer mest på er om vi kan bruke søylene til verandaen for å ta vekten, eller bør det lages egne? Endret 5. juni 2018 av Linkas
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #2 Skrevet 5. juni 2018 Om du har en veranda, så har du vel tak? Det er kanskje tak over altanen du vil ha? Anonymkode: 7023c...420 1
Linkas Skrevet 5. juni 2018 Forfatter #3 Skrevet 5. juni 2018 Kanskje d ja 😂 er flink til å blande de der.. Må nok frem med ordboka en runde.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #4 Skrevet 5. juni 2018 Men om det blir tak over den, så blir det vel til en veranda Anonymkode: 7023c...420
Linkas Skrevet 5. juni 2018 Forfatter #5 Skrevet 5. juni 2018 Men kan vi bruke søylene som er fra før, eller må det noe nytt til?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #6 Skrevet 5. juni 2018 Hva slags materialer tenkte dere å bruke til tak? Det vil ha mye å si for vekten av taket. Anonymkode: ffda6...287
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #7 Skrevet 5. juni 2018 Jeg har plasttak på verandaen min, og det fungerer like fint sommer som vinter. Plasttak tåler mer snø enn man skulle tro, men pass på å feste det ordentlig med egnede skruer, slik at det ikke blåser av i sterk vind. Fordelen med plasttak, er at det slipper inn lys, slik at det ikke føles så innestengt. Anonymkode: e4780...297
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #8 Skrevet 5. juni 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har plasttak på verandaen min, og det fungerer like fint sommer som vinter. Plasttak tåler mer snø enn man skulle tro, men pass på å feste det ordentlig med egnede skruer, slik at det ikke blåser av i sterk vind. Fordelen med plasttak, er at det slipper inn lys, slik at det ikke føles så innestengt. Anonymkode: e4780...297 Og det er nok en god del lettere enn mange andre tak, og det vil spille en rolle for om Ts kan bruke de fundamentene til verandaen som er der fra før, eller bruke de samme til taket. Anonymkode: ffda6...287
Linkas Skrevet 5. juni 2018 Forfatter #9 Skrevet 5. juni 2018 Tenkte sånne gjennomsiktige (lys kommer gjennom) takplater da vi vil ha det lyst å ikke føles innestengt. Mål på trevirket er jeg ikke god på, det får jeg vel hjelp til hos byggvarehuset, men må jo være sterkt nok til å tåle vekst av snø og vinden som tar tak. Målet på selve taket blir rundt 4,5 x 5-5,5 meter.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #10 Skrevet 6. juni 2018 Skjønner ønsket om gjennomsiktige plasttakplater. Problemet til mine foreldres pergola er at skjøtene mellom takplatene (det var overlapp på 20-30 cm) samlet opp masse døde insekter, løv og pollen som ikke var spesielt delikat. For å få det helt rent måtte han demontere platene og spyle, så det var ingen lettvindt jobb. Deres «falmet» også i løpet av årene de hadde dem (vet ikke som det var pga solen, men de ble hvitaktige - nesten som kalkflekker på glass eks). I tillegg til dette var det umulig å være der på skikkelige sommerdager, men de hadde lettvegger på 3 av 4 som såklart gjorde det tettere. Bare for å ha noe i bakhodet når dere skal velge. Den var derimot uvurderlig på kjølige og lange kvelder, og med terrassevarmere kan vi sitte der fra april-oktober 😊 Anonymkode: 77821...ced
Bondenisse Skrevet 6. juni 2018 #11 Skrevet 6. juni 2018 På 5.6.2018 den 11.57, AnonymBruker skrev: Om du har en veranda, så har du vel tak? Det er kanskje tak over altanen du vil ha? Anonymkode: 7023c...420 En veranda trenger ikke å ha tak. En altan er på taket. https://www.abcnyheter.no/nyheter/2006/03/20/34629/hva-er-forskjellen-pa-altan-balkong-terrasse-og-veranda?gclid=Cj0KCQjwjN7YBRCOARIsAFCb936nST-zaxH-Wq-5TzIs9zzfeobZ-UczeEnrOGIHgS0hWdNW0MCslUYaAgnqEALw_wcB Ts bruker begrepet veranda riktig, du bruker altan feil.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #12 Skrevet 7. juni 2018 7 timer siden, Bondenisse skrev: En veranda trenger ikke å ha tak. En altan er på taket. https://www.abcnyheter.no/nyheter/2006/03/20/34629/hva-er-forskjellen-pa-altan-balkong-terrasse-og-veranda?gclid=Cj0KCQjwjN7YBRCOARIsAFCb936nST-zaxH-Wq-5TzIs9zzfeobZ-UczeEnrOGIHgS0hWdNW0MCslUYaAgnqEALw_wcB Ts bruker begrepet veranda riktig, du bruker altan feil. Haha, tror du må lese lenken din en gang til. Om altan står det "Altanen kan også være understøttet av søyler eller stolper." Om veranda står det "En åpen eller overbygd (med tak) oppholdsplass som tilbygg til hus. Taket på verandaen kan være understøttet av stolper." Anonymkode: 7023c...420 1
Linkas Skrevet 7. juni 2018 Forfatter #13 Skrevet 7. juni 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ønsket om gjennomsiktige plasttakplater. Problemet til mine foreldres pergola er at skjøtene mellom takplatene (det var overlapp på 20-30 cm) samlet opp masse døde insekter, løv og pollen som ikke var spesielt delikat. For å få det helt rent måtte han demontere platene og spyle, så det var ingen lettvindt jobb. Deres «falmet» også i løpet av årene de hadde dem (vet ikke som det var pga solen, men de ble hvitaktige - nesten som kalkflekker på glass eks). I tillegg til dette var det umulig å være der på skikkelige sommerdager, men de hadde lettvegger på 3 av 4 som såklart gjorde det tettere. Bare for å ha noe i bakhodet når dere skal velge. Den var derimot uvurderlig på kjølige og lange kvelder, og med terrassevarmere kan vi sitte der fra april-oktober 😊 Anonymkode: 77821...ced For min del gjør det ikke noe om det falmer litt, vil uansett være lysere enn vanlige takplater. Får se om vi finner en lur løsning på det med skjøtene, takk for tips 👍 ang vegger for vi se på det, er ikke bortskjemt med mange varme dager her vi bor. Terrassevarmer hadde jeg tenk på til høsten her også, selv om dagene blir kjøligere er det jo fortsatt koselig og sitte ute 😊
Linkas Skrevet 7. juni 2018 Forfatter #14 Skrevet 7. juni 2018 Nok diskutering av hva som er rett begrep. Det var ikke det jeg lurte på. Skal dere diskutere det mer kan dere ta det på privaten? Vil helst ha svar på spørsmålene mitt her i tråden.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #15 Skrevet 7. juni 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ønsket om gjennomsiktige plasttakplater. Problemet til mine foreldres pergola er at skjøtene mellom takplatene (det var overlapp på 20-30 cm) samlet opp masse døde insekter, løv og pollen som ikke var spesielt delikat. For å få det helt rent måtte han demontere platene og spyle, så det var ingen lettvindt jobb. Deres «falmet» også i løpet av årene de hadde dem (vet ikke som det var pga solen, men de ble hvitaktige - nesten som kalkflekker på glass eks). I tillegg til dette var det umulig å være der på skikkelige sommerdager, men de hadde lettvegger på 3 av 4 som såklart gjorde det tettere. Bare for å ha noe i bakhodet når dere skal velge. Den var derimot uvurderlig på kjølige og lange kvelder, og med terrassevarmere kan vi sitte der fra april-oktober 😊 Anonymkode: 77821...ced Det er jo ikke nødvendig med skjøter på 20-30 cm!! På mitt plasttak er skjøtene under 7-8 cm, og det har ikke samlet seg noe som helst under der. Om folk bare sørget for å montere ting riktig, så hadde de unngått mange problemer. Anonymkode: e4780...297
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #16 Skrevet 7. juni 2018 7 timer siden, Linkas skrev: Nok diskutering av hva som er rett begrep. Det var ikke det jeg lurte på. Skal dere diskutere det mer kan dere ta det på privaten? Vil helst ha svar på spørsmålene mitt her i tråden. Kan du ta bilder av søylene og vise til en byggmester så han kan vurdere om de vil holde vekten av taket kanskje? Eller ta mål av dem + mål av størrelsen på taket dere vil bygge? Aller helst få en fagkyndig på befaring for å få gode råd. Vekten av platene finner dere vel også ut ved å google på gjennomsiktige takplater og så regne ut hvor mange kvadratmeter tak det blir. Anonymkode: ffda6...287
Bondenisse Skrevet 7. juni 2018 #17 Skrevet 7. juni 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha, tror du må lese lenken din en gang til. Om altan står det "Altanen kan også være understøttet av søyler eller stolper." Om veranda står det "En åpen eller overbygd (med tak) oppholdsplass som tilbygg til hus. Taket på verandaen kan være understøttet av stolper." Anonymkode: 7023c...420 Nettopp «en åpen ELLER overbygd. Ingen krav om tak på verandaen. At en altan kan være være understøttet sier ikke noe om den har tak eller ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå