Gå til innhold

Er dette ok? Og vil det gå over?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en katt som det er en uke siden vi hentet. Den er veldig søt og kosete, men huset vårt har en rominndeling som det er vanskelig å avstenge, og det gjør at pusen har mange steder og utforske på en gang. 

Pusen har fått eget rom med alt den trenger, og der er den om natta fordi den ikke kan gå løs i huset ennå. Så kommer det jeg lurer på: pga romløsningen er pusen nødt til å være på rommet han er om natta også en del på dagen. Akkurat nå er jeg hjemme pga sykdom, men til uka skal jeg tilbake på jobb og da må nok pusen være på rommet om dagen også. 

Huset har en slik løsning at det er kjellerstue også går det trapp opp til første etasje. Trappen har sprinkler på toppen og på siden både i selve trappa og litt rundt oppe og sofaen står helt inntil trappen oppe (litt vanskelig å forklare). Pus har forsøkt å hoppe opp på sofaen, opp på rekkverket og ned på repoet, den har også prøvd å komme mellom to sprinkler i første etasje og da går det rett ned i kjelleren. Oppe i første etasje er det åpen løsning med gang, stue og kjøkken. Vi vil ha regler på hvor pus kan gå og ikke gå. Den får ikke lov til å opp på kjøkkenbenken, ikke på bord, den får ikke lov til å skrape på sofa, tepper o.l. 

Er klar over at det er mange regler for pus, og romløsningen vår gjør at det er mange rom vi må passe på i på en gang. Vi får ikke introdusert og lært pus et og et rom og det blir mye styr. Pga romløsningen får jeg ikke passet på pus når mat skal lages, når jeg skal dusje, når barnet på fem trenger hjelp til noe, når barnet skal ut å leke (bor slik at barnet ikke kan være ute alene ennå), når vi skal på butikken osv.

Dette gjør at jeg må sette pus på rommet hvor den har alle tingene sine, flere ganger om dagen. Både pga ting jeg må få gjort, og fordi jeg har flyttet han vekk fra bordet 20 ganger på veldig kort tid. Jeg får dårlig samvittighet for at pus må mye inn på rommet, men jeg ser ingen annen løsning. Pus får mye kos og lek i perioden den ikke er på rommet. Den mjauer litt hver gang den kommer på rommet, men det går fortere og fortere over for hver gang. Er dette ok for pusen vår? Og hvor lenge tar det før pus skjønner hva som er lov og ikke lov når den må forholde seg til så mange rom på en gang? Vet siste spm er vanskelig å svare på, men kanskje noen har erfaring. Pus går skikkelig i bena våre også, men det er vel ikke så rart, den er jo ikke så gammel ennå. 

Anonymkode: 1cc19...fa2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke passe på katten til enhver tid. Det går helt fint og la katten vandre rundt alene

Anonymkode: e1ae4...32e

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke passe på katten til enhver tid. Det går helt fint og la katten vandre rundt alene

Anonymkode: e1ae4...32e

Nei, det er jo nettopp det vi ikke kan pga romløsningen, trappen og alt den vil opp på og klore på. I tillegg tygger den på ledninger ennå, og det kan den fortsette med selv om den er flyttet mange ganger. Kan ikke ta sjansen på at den ikke tygger når vi ikke er der.

Anonymkode: 1cc19...fa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...