AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #1 Skrevet 5. juni 2018 Hei. Jeg chatter med en gutt på Snapchat,som jeg ikke har møtt på ekte enda. Han vil møtes, vi skal kanskje møtes en dag i denne uken. Problemet er at jeg liker han og sånn, men tror han er bare ut etter sex, jeg er redd for å ha sex og vil ikke det. Han spurte først om jeg har hatt kjæreste før, så om jeg har hatt sex, og jeg skrev "nei" som var sant, og da skrev han "bra", hva mente han var bra? + han skrev "men du er 16, ikke sant?" (jeg er det) føler meg veldig usikker på å møte han nå, har egentlig ikke lyst lenger. Men han presser meg og sier vi skal møtes og sånn. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 9b7e2...5e0
Cbunke90z Skrevet 5. juni 2018 #2 Skrevet 5. juni 2018 (endret) beklager for langt svar, men tenkte du kanskje ville se det fra et perspektiv på litt avstand for å få en større forståelse for hva som skjer. hvor gammel er han? Utifra det du beskriver tror jeg egentlig det er best at du ikke møter han. Ikke ghost han, men si bare rett ut at du har mistet interessen. Du kan til og med si at du er ute etter et stødig forhold før du vurdere å ha sex, og at det er ikke noe feil med han for at han tydelig er veldig interessert i det siden det var det andre han skrev til deg. Men du vil gjøre det når du føler deg klar og med en person du bryr deg om. Sex er ikke noe som er hellig, men det betyr noe ulikt for alle, noen separerer driften og følelsene, mens for andre er sex det største uttrykket for følelser for en annen person. Ikke no galt med å være enten den ene veien eller den andre, så lenge du gjør det du vil og føler det komfortabel med så er det viktigere å ta i betraktning enn om andre folk synes du enten er prippen og tar sex for seriøst eller kan ha sex med hvem som helst fordi det føles godt i øyeblikket. Sex er nå mer akseptert i samfunnet i det at man har en åpen dialog om det, men studier viser at de som har vokst opp fra 1995 og videre har et helt annet forhold til sex, og forrige generasjon hadde det faktisk mer og tidligere selv om vi har et bilde i hode av at de bare holdt seg til en person og bare når de ble gifte. Å være 30 idag er mer likt det å være 23, og 16 åringene idag har så mye ting som blir kastet på dem med en gang, at vi ser at det faktisk hemmer utviklingsprosessen. For de må lære å leve et mye mer kompleks liv, og er nødt å takle mer ting for at de skal kan stå ut. På et vis er det jo bra ford hjernen er ikke ferdig utviklet før man fyller rundt 24, så det at vi nå har en lengre tennåringsfasen betyr at man kan gjøra meir akseptable feil. Så utnytt det og gjør det selvfølgelig klar for å bli voksen, men sex er ikkje ein aktivitet du bør ha i den alderen med mindre det er med en fast kjæreste. Gutter styres så mye av den driften at selv om jenter selvsagt også liker sex, så må vi faktisk være ærlige om at det æ nokon vesentlige forskjeller på hvordan vi ser på det. Så fort vi kommer i puberteten og vet om sex så kan vi jo selvfølgelig utvikle gode vennskap med jenter, men 90% ville på sekundet ha sagt ja til sex om en av vennene eller noen tilfeldig vi var tiltrukket av spør om vi har lyst. Vi kan også ha følelser involvert, men det er en veldig stor del av det som er ren instinkt og kroppslig aktivitet. Det er ikke for ingenting at jo eldre vi blir jo mindre sex kan menn ha uten pause, for vi blir fylt med kjemikalier i hjernen som gjør oss kåte av den minste lille ting. Vi får til og med ufrivillige ereksjoner som ikke har noe med kåtskap å gjøre men bare at kroppen gjør det uten noen kontroll. Ja kvinner opplever også mye av det samme, men jeg tør påstå at samtidig som kvinner og menn er individer er det enkelte universale ting som gjelder de fleste. Bare så på hvordan jenter føler seg i den alderen når de blir brukt til sex kontra gutter, som også forsetter for mange i det voksne liv. Vi gutter kan bli hjerteknust om vi har utviklet følelser eller blitt forelsket, helt klart. Men en jente som bare bruker en gutt til sex, skader sjeldent selvbilde på samme måte for gutten. Med mindre det er en eldre kvinne som voldtar gutten som vi ser iblant fra skoler, vil han tenke mer på den positive opplevelsen av at han fikk lov å ta på, og bli rørt tilbake. Det å bli tatt på er så viktig for gutter og menn, at en av årsakene som vi nylig har funnet til at menn begår langt flere selvmord en det kvinner gjør er fordi de føler seg ikke bare deprimert eller ensomme. Men at vi blir psykisk skaddet uten vennlig kroppskontakt, må poengtere igjen, kvinner føler også mye av de tingene uten kroppskontakt. Det er bare litt annerledes da kvinner for det første har lettere å få opplevd regelmessig kroppskontakt, og da tenker jeg ikke bare sex men vanlig klemming og kosing. Og får de barn har de en periode på nesten 2 år med nesten 24/7 nær kroppskontakt men det er ikke før ungene begynner å sosialisere seg på skolen at de slutter å søke kroppskontakt hos moren. Er derfor mange mødre sliter i en periode når ungene deres blir flau over at foreldrene gir dem en klem foran andre. Det er egentlig ganske nytt at menn er involvert med barna deres på det nivået, ikke at de ikke gir barna sine ros og en klem. Men en far med bare gutter kommer til å stoppe å løfte sønnene sine opp etter en vis periode når de gråter, og min generasjons fedre, var det vanlig at de bare gjorde det tils moren ble tilgjengelig. Noe skjer derimot når de selv får jenter og er med på å oppdra dem, eller som en singel far. De lærer at det er ting de rett og slett aldri vil kunne forstå fordi vi er bygd såpass annerledes. Og er ofte da de begynner å skilde holdningen deres til sex, fordi de vil ikke at datteren deres skal møte en fyr som dem selv når de var i den alderen om de var typen som bare lå rundt til alt som sa ja. Endret 5. juni 2018 av Cbunke90z 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #3 Skrevet 5. juni 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg chatter med en gutt på Snapchat,som jeg ikke har møtt på ekte enda. Han vil møtes, vi skal kanskje møtes en dag i denne uken. Problemet er at jeg liker han og sånn, men tror han er bare ut etter sex, jeg er redd for å ha sex og vil ikke det. Han spurte først om jeg har hatt kjæreste før, så om jeg har hatt sex, og jeg skrev "nei" som var sant, og da skrev han "bra", hva mente han var bra? + han skrev "men du er 16, ikke sant?" (jeg er det) føler meg veldig usikker på å møte han nå, har egentlig ikke lyst lenger. Men han presser meg og sier vi skal møtes og sånn. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 9b7e2...5e0 Jeg synes du ikke skal møte han og avbryte kontakten. Her er det flere varsellamper som lyser: For det første virker han veldig opptatt av at du er ung og at du er jomfru (det var nok det han mente med "bra"). Basert på det tror jeg han kan være eldre enn han utgir seg for å være. For det andre skriver du at du opplever at han presser deg. Han tar altså ikke hensyn til dine grenser. Hvordan kan du da vite at han vil respektere dine grenser i en annen setting, for eksempel der dere er alene? For det tredje skriver du at du egentlig ikke har lyst. Det er grunn god nok i seg selv. Dette er magefølelsen din som forteller deg noe viktig. Den vil du bli flinkere til å lytte til etterhvert som du blir eldre. Du er aldri forpliktet til å møte andre eller gjøre ting du ikke vil for å "være snill" eller fordi du lovte. Det er din kropp og du bestemmer. Disclaimer: Det kan selvfølgelig hende at jeg tar feil og at det bare er en sosialt klønete 16-åring som sitter bak tastaturet. Men som ung jente kan du ikke ta den sjansen. Desverre. Anonymkode: 60036...e7c 4
Polly Ester Skrevet 12. juni 2018 #4 Skrevet 12. juni 2018 Jeg syns du skal si at du vil avslutte kontakten med han og så blokkerer du han slik at han ikke kan ta kontakt med deg igjen. Han respekterer deg ikke på chat og jeg tror det blir enda mer press på deg hvis dere møtes. Du er 16 år og har god tid til å møte en annen på din egen alder som er enig med deg i å bli kjent som venner, bli kjærester og så kanskje ha sex etterhvert. Stikkordene er kanskje og etterhvert. Det er ingenting som haster for deg. Som en annen også skrev over her: Det kan hende han er eldre enn det han utgir seg for å være. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #5 Skrevet 12. juni 2018 Sex er ikke farlig. Anonymkode: 93a1b...d70
Polly Ester Skrevet 12. juni 2018 #6 Skrevet 12. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sex er ikke farlig. Anonymkode: 93a1b...d70 Å bli presset til å ha sex når man egentlig ikke vil er noe man burde prøve så godt man kan å unngå. I TS sitt tilfelle så er det enkelt å unngå ved at hun lar være å møte denne gutten/mannen. 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #7 Skrevet 12. juni 2018 For en dust. Ikke møt han. Du er kun 16 år. Pass på helsen din. Jo flere du har sex med, jo mer øker faren for sykdommer og kreft. Spesielt livmorhalskreft. Den kreften er økende pga flere og flere har sex oftere og bytter partner hyppigere. Det liker ikke cellene i livmoren. Spar deg til mannen elsker deg og vær i forhold. Å elske med en du er forelsket i er såååå mye bedre enn randoms sex. Pass på deg selv og elsk deg selv først. Anonymkode: c4aff...7e9 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #8 Skrevet 12. juni 2018 1 time siden, Polly Ester skrev: Å bli presset til å ha sex når man egentlig ikke vil er noe man burde prøve så godt man kan å unngå. I TS sitt tilfelle så er det enkelt å unngå ved at hun lar være å møte denne gutten/mannen. Hva om hun blir positivt overrasket? Anonymkode: 93a1b...d70
Polly Ester Skrevet 13. juni 2018 #9 Skrevet 13. juni 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva om hun blir positivt overrasket? Anonymkode: 93a1b...d70 Når man er 16 år og jomfru og møter på en som presser seg på med å ha sex så blir det ingen positiv overraskelse. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #10 Skrevet 13. juni 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Sex er ikke farlig. Anonymkode: 93a1b...d70 Hvilken virkelighet er det du lever i. Sex kan faktisk være både farlig og skadelig ! Anonymkode: 1f4b9...2b4
Lalala123 Skrevet 13. juni 2018 #11 Skrevet 13. juni 2018 Følg magefølelsen, den stemmer nok veldig i denne forbindelsen. Ville ikke tatt sjangsen på å møte han. Han trenger ikke være «farlig», holder lenge med at han har intensjoner som ikke kommer overens med dine. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #12 Skrevet 13. juni 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken virkelighet er det du lever i. Sex kan faktisk være både farlig og skadelig ! Anonymkode: 1f4b9...2b4 Det samme kan alt som er behagelig. Greit å unngå det, men jeg vil ikke råde noen til det likevel. Anonymkode: 93a1b...d70
herzeleid Skrevet 14. juni 2018 #13 Skrevet 14. juni 2018 På 5.6.2018 den 11.16, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg chatter med en gutt på Snapchat,som jeg ikke har møtt på ekte enda. Han vil møtes, vi skal kanskje møtes en dag i denne uken. Problemet er at jeg liker han og sånn, men tror han er bare ut etter sex, jeg er redd for å ha sex og vil ikke det. Han spurte først om jeg har hatt kjæreste før, så om jeg har hatt sex, og jeg skrev "nei" som var sant, og da skrev han "bra", hva mente han var bra? + han skrev "men du er 16, ikke sant?" (jeg er det) føler meg veldig usikker på å møte han nå, har egentlig ikke lyst lenger. Men han presser meg og sier vi skal møtes og sånn. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 9b7e2...5e0 Jeg tenker at det uthevede er mer enn grunn god nok til å ikke møtes. Du har ikke lyst og han presser deg. Da skal du høre på deg selv og ikke la deg presse 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå