AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #1 Skrevet 5. juni 2018 Jeg har desverre en forbruksgjeld på 120 000 kroner. Årsaken var at jeg jobber altfor lite, og har slitt økonomisk iblant. Burde nok forsøkt å søkt sosial stønad istedet. Vet ikke hva jeg har rett på når jeg tjener 14 000 - 18 000 i måneden utbetalt når skatt er trukket ifra. Jeg skal forsøke å få lånet ned så fort som mulig. Nå vil jeg ikke høre kommentarer om hvor dum jeg er som har klart å tatt lån og brukt så mye penger. Vil ikke ha en diskusjon om hvor dum jeg har vært osv. Jeg har fått en kjæreste. Burde jeg fortelle han om min gjeld? Tenker iblant på at jeg burde gjøre det slutt pga økonomiske situasjonen min, og vente å finne kjæreste til jeg har en bedre økonomi. Men så lenge jeg ikke laster han med situasjonen så burde vel det gå bra? . Forholdet er ganske nytt, og jeg er lite fristet til å skulle sitte å utbrodere om min gjeld osv.. Jeg ønsker heller å forsøke selv å få den ned så fort som mulig, og komme i en økonomisk bedre balanse. Jeg søker jobber, men sliter med å få jobb.Jobber deltid. Hva mener dere? Noen som har vært i samme knipe? Anonymkode: b37cf...01c
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #2 Skrevet 5. juni 2018 Hei. Du er ikke forpliktet til å informere en ny kjæreste om din økonomi. Enkelt og greit.... Skulle det bli seriøst og dere planlegger å flytte sammen bør du informere han - men det er din gjeld og hvis du klarer å bidra med det som går til "fellesen" har han igrunnen ingenting med det synes jeg. Anonymkode: e945b...b3e 9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #3 Skrevet 5. juni 2018 Jeg var i motsatt posisjon. Kjæresten ble til samboer, og ved en tilfeldighet fant jeg ut kredittkortgjeld på nesten 155.000 jeg ble jævlig forbannet, ikke bare fordi han skjulte det, men fordi han all den tid jeg hadde kjent ham valgte å leve en økonomisk livsstil med diverse friheter som flere fester i måneden og ferier, og røyk. Altså hadde han ikke brukt ekstra penger på å nedbetale gjeld. Vær helt ærlig,vis at du har kontroll og at du er i stand til å ta gode økonomiske valg fremover, noe mer eller bedre kan du ikke gjøre. Jobb hardt for å bli kvitt det. Anonymkode: 6e644...96c 14
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #4 Skrevet 5. juni 2018 Jeg var sammen med en i flere år som sa han hadde gjeld, men ville ikke oppgi hvor stor den var. Etter det ble slutt fant jeg ut at den var på rundt 800.000 - 900.000.. Hadde da litt skyldfølelse for de ferier vi hadde (ikke noe dyre til utlandet) og ting vi hadde kjøpt. Sitter nå selv med ca 45.000 i gjeld, og synes det er flaut. Er ikke såå mye, men tar tid og betale ned når man ikke tjener så godt. Min nåværende kjæreste vet om dette da vi er ganske åpen om det meste, synes det egentlig er veldig greit. Vi er ikke mye ute på byen, dyre dater eller sånt. Tar heller sekken på ryggen med litt drikke og mat, å går oss en tur i skogen eller fisker. Jeg satte meg ned å fant ut hvor mye jeg hadde i faste utgifter, mat, bil og annet. Så litt til lommepenger og det som var igjen ble betalt inn extra på gjelden. Føler du at det er noe som tærer på deg, ta kontakt med banken. De kan hjelpe deg å sette opp budsjett hvis du er usikker, så ser du hvor mye du har og hvor mye du kan betale inn på gjelden uten at du går i minus på noe. Det ordner seg nok skal du se 😊 Anonymkode: a1e34...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #5 Skrevet 5. juni 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Du er ikke forpliktet til å informere en ny kjæreste om din økonomi. Enkelt og greit.... Skulle det bli seriøst og dere planlegger å flytte sammen bør du informere han - men det er din gjeld og hvis du klarer å bidra med det som går til "fellesen" har han igrunnen ingenting med det synes jeg. Anonymkode: e945b...b3e Takk så mye for svar. Jeg vil ikke fortelle han det nå. For vi bor jo ikke sammen. Det går ikke utover han på noen som helst måte. Men dersom vi skulle finne på å flytte sammen så må jeg informere om det. Enig med deg. Det er ganske hardt, for jeg sliter ganske mye med gjelden. Men jeg skal forsøke å finne ut måter å kvitte meg med den på . 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var sammen med en i flere år som sa han hadde gjeld, men ville ikke oppgi hvor stor den var. Etter det ble slutt fant jeg ut at den var på rundt 800.000 - 900.000.. Hadde da litt skyldfølelse for de ferier vi hadde (ikke noe dyre til utlandet) og ting vi hadde kjøpt. Sitter nå selv med ca 45.000 i gjeld, og synes det er flaut. Er ikke såå mye, men tar tid og betale ned når man ikke tjener så godt. Min nåværende kjæreste vet om dette da vi er ganske åpen om det meste, synes det egentlig er veldig greit. Vi er ikke mye ute på byen, dyre dater eller sånt. Tar heller sekken på ryggen med litt drikke og mat, å går oss en tur i skogen eller fisker. Jeg satte meg ned å fant ut hvor mye jeg hadde i faste utgifter, mat, bil og annet. Så litt til lommepenger og det som var igjen ble betalt inn extra på gjelden. Føler du at det er noe som tærer på deg, ta kontakt med banken. De kan hjelpe deg å sette opp budsjett hvis du er usikker, så ser du hvor mye du har og hvor mye du kan betale inn på gjelden uten at du går i minus på noe. Det ordner seg nok skal du se 😊 Anonymkode: a1e34...5ca Det ar høyt 800 000 - 900 000. Mye .og det er pinlig. Jeg må jobbe med å få min ned. Min er på 120 000. Men jeg skal forsøke å bruke så mye jeg kan av feriepenger, pluss jobbe for å få den ned. Gjøre alt jeg kan. Trøster meg med at noen har høyere gjeld, men gjelder å forrsøke å få fikset opp i det. Håper jeg klarer å få kontroll på det nå. Det er pinlig situasjon å havne i. Anonymkode: b37cf...01c 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #6 Skrevet 5. juni 2018 Uærlige folk i forhold bruker jeg ikke en kalori på. Anonymkode: 29d2d...98d 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 5. juni 2018 #7 Skrevet 5. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har desverre en forbruksgjeld på 120 000 kroner. Årsaken var at jeg jobber altfor lite, og har slitt økonomisk iblant. Burde nok forsøkt å søkt sosial stønad istedet. Vet ikke hva jeg har rett på når jeg tjener 14 000 - 18 000 i måneden utbetalt når skatt er trukket ifra. Jeg skal forsøke å få lånet ned så fort som mulig. Nå vil jeg ikke høre kommentarer om hvor dum jeg er som har klart å tatt lån og brukt så mye penger. Vil ikke ha en diskusjon om hvor dum jeg har vært osv. Jeg har fått en kjæreste. Burde jeg fortelle han om min gjeld? Tenker iblant på at jeg burde gjøre det slutt pga økonomiske situasjonen min, og vente å finne kjæreste til jeg har en bedre økonomi. Men så lenge jeg ikke laster han med situasjonen så burde vel det gå bra? . Forholdet er ganske nytt, og jeg er lite fristet til å skulle sitte å utbrodere om min gjeld osv.. Jeg ønsker heller å forsøke selv å få den ned så fort som mulig, og komme i en økonomisk bedre balanse. Jeg søker jobber, men sliter med å få jobb.Jobber deltid. Hva mener dere? Noen som har vært i samme knipe? Anonymkode: b37cf...01c Du må ikke, men blir det snakk om ting og det faller naturlig, ville jeg sagt hvordan ståa var. Ville uansett fortalt om det før det ble skikkelig seriøst og prat om å flytte sammen. Ikke gjør det slutt pga gjelda, så mye er det ikke at det er verdt å ofre kjærligheten på. Er tross alt ikke en uoverkommelig sum. Alle har gjort dumme ting i livet, det viktigste er at du klarer å rydde opp i det.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #8 Skrevet 5. juni 2018 120 tusen i gjeld er ikke avgjørende for at man f eks som par ikke får boliglån osv og gjelden er ikke relevant for en helt ny kjæreste men om dere ser for dere samboerskap blir det relevant. Så lenge du vil greie å betale ned gjelda di uten at den vokser , og med minst 70.000 i året noe en voksen person bør klare når de ikke har boliglån, så er det innafor å holde privat. Om du derimot ikke klarer å betale den ned raskt og effektivt syns jeg det er viktig at du sier det for selvom dere ikke skal flytte sammen enda så har det en del å si at dere f eks kanskje ikke kan reise sammen og det at din inntekt går til gjeld og null egenkapital/sparing mens hans inntekt nok går til sparing til egenkapital. Om han syntes det er viktig at du har egenkapital til bolig kommer litt an på om han ser for seg å bo i stor villa dere har fått råd til pga høyt lån takket være høy sammenlagt egenkapital eller om han syntes en mindre leilighet er helt passe som førstegangskjøp sammen, her spiller alderen deres også en rolle. Om dere er i starten av tyve årene er det kanskje ikke familieliv og villa som må komme først. Anonymkode: 001c1...954 2
Kontorotta Skrevet 5. juni 2018 #9 Skrevet 5. juni 2018 Jeg tenker at du ikke trenger å buse ut med at du har den gjelda du har, men samtidig ville jeg nok fortalt det når det føle naturlig. For eksempel om dere er ute og spiser ofte, vil det jo påvirke din evne til å betale ned raskere. Eller om dere planlegger ferie sammen. Nå har jeg vel ikke vært sammen med noen som har hatt en anstrengt økonomi. Men om en eventuell partner hadde hatt forbrukslån, ville jeg satt pris på å få vite det. Ikke fordi det skremmer meg, men fordi da vil det være lettere å legge opp til et liv sammen hvor man ikke setter den andre i ei knipe. Og hadde partneren da takket nei til ferie, eller ut å spise så ofte, ville jeg sett på ham med respekt. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #10 Skrevet 5. juni 2018 Jeg ville nok ha fortalt det etterhvert, og i alle fall om dere begynner å snakke om å flytte sammen - for da har det litt å si Om kjæresten hadde fortalt meg om gjeld nå hadde jeg ikke brydd meg så mye, så lenge han jobbet med å betale den ned. Men om vi hadde kjøpt noe sammen og han først DA hadde fortalt - da hadde jeg nok blitt gretten ja. Alle kan gjøre feil, men vær heller ærlig om det når det begynner å bli snakk om felles økonomi Anonymkode: fdf99...cc6 2
WCKD Skrevet 5. juni 2018 #11 Skrevet 5. juni 2018 Jeg tenker at det ikke er noe du MÅ fortelle da det ikke går utover ham, men det kan bli vanskelig for deg å unnskylde hvorfor du ikke kan bli med på kino, middag, bytur, ferie osv. Om du forteller det og han har god råd så kanskje han spanderer slike ting på deg mens du kan prioritere gjelda! 1
Gjest andysowhat Skrevet 5. juni 2018 #12 Skrevet 5. juni 2018 (endret) Du har rettigheter til å ikke si noe. Men sannhet varer lengst, og måten sannheten blir taklet på kan vise seg å være ellers tillitsbrytende eller tillitsskapende. Det være et rent sjangse spill om du vet lite om personen. Personlig hadde jeg satset alle pokerchipsa, bare for å se om dette var en troverdig person som aksepterer andre menneskers svakheter. Endret 5. juni 2018 av andysowhat
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #13 Skrevet 5. juni 2018 Du trenger ikke å si noe som helst. Jeg nevnte ikke min på 100.000. Helt til nå. Nå skal vi kjøpe noe sammen og alle kort må opp på bordet. Han har stødig økonomi, og er flink med penger. Jeg har vært mildt sagt dum og sløsete. Betaler ned så mye som jeg kan nå da, og har ikke tatt opp ny gjeld på evigheter. Men gjelden, og det å fortelle han om den, har holdt meg våken så mange netter. Men han tok det pent, heldigvis. Aldri moro å snakke om økonomi. Anonymkode: 8bf24...268 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #14 Skrevet 5. juni 2018 Synes du skal fortelle det. 120 tusen er ikke store summen egentlig. Så vet han hvorfor du må leve sparsommelig i en tid. Hvis du skal dumpe han så gjør det av andre grunner enn at du har litt gjeld. Det er det ingen som bryr seg om. Ring kreditorene dine og forsøk å få renten fryst. Anonymkode: f9eae...1bd 3
annebanane Skrevet 5. juni 2018 #15 Skrevet 5. juni 2018 Økonomien din vil jo gå ut over kjærestelivet dere har da (mat, aktiviteter, reise, osv), og dermed burde du fortelle om at du har trangere økonomi slik at dere ikke legger opp til en livsstil i lag som er over din evne. Faren er stor for å leve over evne og få høyere gjeld dersom han ikke vet hvordan din økonomi er. 2
nordlending Skrevet 5. juni 2018 #16 Skrevet 5. juni 2018 Det er vel heller tvilsomt at en så lav gjeld vil kunne påvirke dere veldig mye på et senere tidspunkt. Veldig mange har studielån på minst det dobbelte f.eks. Jeg ville likevel ikke skjult det om dere snakker om økonomi. 1
I Grosny Skrevet 5. juni 2018 #17 Skrevet 5. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har desverre en forbruksgjeld på 120 000 kroner. Årsaken var at jeg jobber altfor lite, og har slitt økonomisk iblant. Burde nok forsøkt å søkt sosial stønad istedet. Vet ikke hva jeg har rett på når jeg tjener 14 000 - 18 000 i måneden utbetalt når skatt er trukket ifra. Jeg skal forsøke å få lånet ned så fort som mulig. Nå vil jeg ikke høre kommentarer om hvor dum jeg er som har klart å tatt lån og brukt så mye penger. Vil ikke ha en diskusjon om hvor dum jeg har vært osv. Jeg har fått en kjæreste. Burde jeg fortelle han om min gjeld? Tenker iblant på at jeg burde gjøre det slutt pga økonomiske situasjonen min, og vente å finne kjæreste til jeg har en bedre økonomi. Men så lenge jeg ikke laster han med situasjonen så burde vel det gå bra? . Forholdet er ganske nytt, og jeg er lite fristet til å skulle sitte å utbrodere om min gjeld osv.. Jeg ønsker heller å forsøke selv å få den ned så fort som mulig, og komme i en økonomisk bedre balanse. Jeg søker jobber, men sliter med å få jobb.Jobber deltid. Hva mener dere? Noen som har vært i samme knipe? Anonymkode: b37cf...01c Jeg syns du kan vente til økonomiprat kommer opp. Da kan du si at du har for lav stillingsprosent og litt gjeld. Jeg gjetter forøvrig at du er temmelig ung, og kan vurdere mer utdannelse for å få fart på inntekten og ikke minst ett fetere pensjonsgrunnlag. Det får du mye igjen for når du blir gammel.
WCKD Skrevet 5. juni 2018 #18 Skrevet 5. juni 2018 15 minutter siden, nordlending skrev: Det er vel heller tvilsomt at en så lav gjeld vil kunne påvirke dere veldig mye på et senere tidspunkt. Veldig mange har studielån på minst det dobbelte f.eks. Jeg ville likevel ikke skjult det om dere snakker om økonomi. Du kan vitterlig ikke sammenlikne studielån med forbruksgjeld o.l... 4
nordlending Skrevet 5. juni 2018 #19 Skrevet 5. juni 2018 (endret) 1 time siden, JackNapier skrev: Du kan vitterlig ikke sammenlikne studielån med forbruksgjeld o.l... Det var ikke ment som en direkte sammenligning. TS har likevel ikke en gjeld som gir grunn til panikk, da den er relativt lav dersom en ser hva de fleste andre har. Men, det er den verste typen gjeld, så TS bør absolutt bli kvitt den så fort det lar seg gjøre. Endret 5. juni 2018 av nordlending 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #20 Skrevet 5. juni 2018 Hvis du har dårlig råd nå, og er i en veldig ulik økonomisk situasjon i forhold til han, så kan det jo gå utover din økonomi eller forholdet, hvis han ikke forstår at du kanskje ikke har råd til det han tror du har råd til. Dermed kan det jo være greiere å informere, uten å gjøre en big deal ut av det. Jeg synes ikke det er nødvendig å legge så mye følelser i det, så lenge man har styring. Anonymkode: 5d14d...542
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå