Olaug Olsen Skrevet 5. juni 2018 #1 Skrevet 5. juni 2018 (endret) Jeg har en huskatt med sterke trekk fra norsk skogkatt eller sibirkatt. Hun har altså svært mye pels. Jeg bruker to børster, en som går ned i pelsen, og en som tar overflaten. Har vurdert å skaffe balsam. I det siste har jeg greiet hver dag, og vi trenger iallefall ikke gå til dyrlegen på grunn av klumper enda. Men saken er at det klumper seg både under ørene, som er et problemområde, og i tillegg bak ved halen. Jeg har klippet endel i det siste. Jeg klipper av klumper, når jeg kjenner dem inni pelsen. Katten er mer rolig når jeg klipper, enn når jeg strekker i pelsen, for å greie ut klumpene. Hun liker dårlig å bli greiet, og jeg må passe meg for ikke å bli angrepet under disse stellesituasjonene. I det siste har jeg også begynt å nappe forsiktig ut løs pels. Det virker som hun takler dette bedre enn greiiing med stålbørsten. Jeg er glad i pels, men innser nå at dette er mer arbeid enn jeg hadde tenkt da jeg skaffet katten. Til dere andre som har skog- eller sibirkatt. Hvolke redskaper bruker dere, og hvordan får dere katten til å slå seg til ro i stellesituasjonen?? Jeg legger ved bildeillustrasjoner som viser redskapene jeg bruker: Katten på bildet er ikke min, men den ligner. Endret 5. juni 2018 av Olaug Olsen
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #2 Skrevet 5. juni 2018 Moren min barberer sin katt hver sommer nettop på grunn av floker. Katten blir ikke så ille om vinteren da den er en skikkelig innefis, men om sommeren ligger den å ruller seg over alt å blir derfor så full av floker at det er helt krise! Hun liker børsten, men det lugger jo så fælt. Pelsen vokser ut igjen til det blir kjøligere. Å katten ser ut til å elske å få klipt seg. Anonymkode: 113c8...e63 1
Olaug Olsen Skrevet 5. juni 2018 Forfatter #3 Skrevet 5. juni 2018 Hm. jeg har klippet ganske mye, og kan fortsette med dette. Jeg synes det høres drastisk ut å barbere katten. barberer hun den helt ned, så den blir helt naken? Jeg vet ikke om dette er så lurt... Vurderer å skaffe en slik gummibørste... Vet at det finnes kattebalsam, som kanskje kan gjøre stellingen til en mer velkommen gesjeft for oss begge.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #4 Skrevet 5. juni 2018 Akkurat nå, Olaug Olsen skrev: Hm. jeg har klippet ganske mye, og kan fortsette med dette. Jeg synes det høres drastisk ut å barbere katten. barberer hun den helt ned, så den blir helt naken? Jeg vet ikke om dette er så lurt... Vurderer å skaffe en slik gummibørste... Vet at det finnes kattebalsam, som kanskje kan gjøre stellingen til en mer velkommen gesjeft for oss begge. Hvorfor mener du at det ikke er lurt? Katten til min mor har fan ingen plager med det. Storkoser seg om sommeren. Anonymkode: 113c8...e63
Emmelise Skrevet 5. juni 2018 #5 Skrevet 5. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener du at det ikke er lurt? Katten til min mor har fan ingen plager med det. Storkoser seg om sommeren. Anonymkode: 113c8...e63 Pels beskytter naturlig mot solen, så om du barberer katten helt ned til huden så er det stor risiko for at katten blir solbrent når den er ute. Akkurat som med mennesker er det en reell risiko for hudkreft når den blir solbrent. 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #6 Skrevet 5. juni 2018 Min erfaring er at denne typen er langt mer effektiv enn de du nevner. Jeg hørte også noen snakke om en hanske her om dagen som visstnok skal være veldig effektiv, men jeg vet ingenting om den. Anonymkode: 06814...71a 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #7 Skrevet 5. juni 2018 19 minutter siden, Emmelise skrev: Pels beskytter naturlig mot solen, så om du barberer katten helt ned til huden så er det stor risiko for at katten blir solbrent når den er ute. Akkurat som med mennesker er det en reell risiko for hudkreft når den blir solbrent. Nå den det ingen som har sagt at man må barbere helt ned til huden Anonymkode: 113c8...e63 2
Olaug Olsen Skrevet 5. juni 2018 Forfatter #8 Skrevet 5. juni 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener du at det ikke er lurt? Katten til min mor har fan ingen plager med det. Storkoser seg om sommeren. Anonymkode: 113c8...e63 Altså vi er forskjellige her. Jeg liker at hun er hårete, og ser etter en metode å stelle pelsen sommer som vinter, uten barbering. 1
_popcorn_ Skrevet 5. juni 2018 #9 Skrevet 5. juni 2018 23 minutter siden, AnonymBruker said: Min erfaring er at denne typen er langt mer effektiv enn de du nevner. Jeg hørte også noen snakke om en hanske her om dagen som visstnok skal være veldig effektiv, men jeg vet ingenting om den. Anonymkode: 06814...71a Jeg har en langhåret og en korthåret, den langhårede elsker vanlige børster og kan børstes i en time, men han virkelig hater Furminatoren... Får knapt tatt noen drag med den. Men, den langhårede påvirkes utrolig mye av tørrforet. Med tørrfor for lang pels får han nesten aldri klumper!
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #10 Skrevet 5. juni 2018 5 minutter siden, _popcorn_ skrev: Jeg har en langhåret og en korthåret, den langhårede elsker vanlige børster og kan børstes i en time, men han virkelig hater Furminatoren... Får knapt tatt noen drag med den. Men, den langhårede påvirkes utrolig mye av tørrforet. Med tørrfor for lang pels får han nesten aldri klumper! Vår katt elsker alle typer børster, inkludert furminatoren og alt mulig som kan kløes med. Men det er sant at foret har mye å si. Vi gikk over fra Royal Caninr til Canagan for rundt et år siden og har fått en helt ny katt. Hun har definitivt fått finere pels, men også mer energi. Hun sover mindre, leker mer, koser mer og er blitt mer nysgjerrig og utforskende og virker rett og slett som om hun har det utrolig mye bedre. Også lukter både avføring og urin utrolig mye mindre. En bonus er også at hun virkelig ELSKER det nye foret sitt. Anonymkode: 06814...71a
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #11 Skrevet 5. juni 2018 19 minutter siden, Olaug Olsen skrev: Altså vi er forskjellige her. Jeg liker at hun er hårete, og ser etter en metode å stelle pelsen sommer som vinter, uten barbering. Du spurte om råd å jeg kom med et. Du sa ingenting om at du ikke ville vurdere barbering Anonymkode: 113c8...e63 1
Olaug Olsen Skrevet 5. juni 2018 Forfatter #12 Skrevet 5. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du spurte om råd å jeg kom med et. Du sa ingenting om at du ikke ville vurdere barbering Anonymkode: 113c8...e63 Takk for gode råd! Jeg vil selvsagt vurdere barbering, dersom andre ting ikke løser problemet. Det er intresant å høre hvordan andre gjør det. Hvilken slags maskin bruker du, og hvor mye cm pels står igjen?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #13 Skrevet 5. juni 2018 3 minutter siden, Olaug Olsen skrev: Takk for gode råd! Jeg vil selvsagt vurdere barbering, dersom andre ting ikke løser problemet. Det er intresant å høre hvordan andre gjør det. Hvilken slags maskin bruker du, og hvor mye cm pels står igjen? Det er dyrlegen som gjør det så maskin andre jeg ikke. Men vil tippe at det står igjen rundt en cm. Anonymkode: 113c8...e63 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #14 Skrevet 6. juni 2018 https://www.stargatepetshop.no/products/chris-christensen-buttercomb-000 Denne er dyr, men suveren, og brukes av alle jeg kjenner med semilanghårskatter (norsk skogkatt, sibir og maine coon). De tre nevnte rasene har ganske forskjellig pelskvalitet, men denne kammen er som sagt suveren Anonymkode: 4c33e...aa7 1
Forundret.. Skrevet 6. juni 2018 #15 Skrevet 6. juni 2018 Husker jeg fikk no kattepudder med til å drysse problemområder til en perserkatt jeg passet på for 20 år siden, dette gjorde at det ikke floket seg under ørene. Er dette noe som ikke finnes lenger? 1
Diamant20 Skrevet 6. juni 2018 #16 Skrevet 6. juni 2018 (endret) 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.stargatepetshop.no/products/chris-christensen-buttercomb-000 Denne er dyr, men suveren, og brukes av alle jeg kjenner med semilanghårskatter (norsk skogkatt, sibir og maine coon). De tre nevnte rasene har ganske forskjellig pelskvalitet, men denne kammen er som sagt suveren Anonymkode: 4c33e...aa7 Sånn bruker jeg til min katt, bare at min er en av de kammene man får kjøpt til mennesker i sånn flerpakning på europris. Funker suverent spesielt hvis man drar hårene en annen vei enn de ligger. Katten min har forresten tett pels og mellomhåret. Endret 6. juni 2018 av Diamant20 La til noe 1
Olaug Olsen Skrevet 7. juni 2018 Forfatter #17 Skrevet 7. juni 2018 (endret) Takk for tips. Pudder/ talcum er en ide som tiltaler meg. Etter å ha googlet litt, ser jeg at man skal være forsiktig med dette, fordi katter kan bli forgiftet eller få problemer i lungene, dersom de puster det inn. Katten driver selv med pelsstell, og sitter med nesen godt inn i pelsen og slikker i seg alt som finnes der. Dette gjør det lurt å være sparsom med slike virkemidler. Etter å ha klippet bort de verste flokene, har jeg på et vis gjenvunnet kontrollen over pelsen til pus. Kammen som du nevner, skal jeg forsøke å skaffe meg. Jeg har funnet ut at hvis jeg greier flere ganger for dagen, så vil flokene lettere løsne. Da kan man kjenne knuten, og dra den ut med fingrene. Katten var mest aggressiv mot børstene i starten, siden hun trolig kjente at noe var i veien med pelsen på disse stedene. Nå som jeg har tatt grepet, virker hun å være litt mindre desperat, og vi kommer overens sånn noenlunde. Takk til alle som har bidratt. Ser ut som det blir ny kam på oss snart... Pels er moro! Endret 7. juni 2018 av Olaug Olsen 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #18 Skrevet 7. juni 2018 Jeg blir så glad når folk gidder å gjøre en innsats! Nok av dem som skaffer seg langhårskatter, for så å få dem barbert hver sommer... Lykke til Anonymkode: 4c33e...aa7 2
Olaug Olsen Skrevet 7. juni 2018 Forfatter #19 Skrevet 7. juni 2018 (endret) På 7.6.2018 den 8.31, AnonymBruker skrev: Jeg blir så glad når folk gidder å gjøre en innsats! Nok av dem som skaffer seg langhårskatter, for så å få dem barbert hver sommer... Lykke til Anonymkode: 4c33e...aa7 Takk for dette. Det som er litt intressant, er jo at hun faktisk virker som hun setter litt pris på hjelpen hun får. Dette er en nydelig pus fra dyrebeskyttelsen, som har måttet klare seg selv i barndommen. Nå som hun bor i hus, kommer hun gjerne på bordet, (hver morgen lager jeg kjøkkenbordet om til et arbeidssted for kattestell) :) og maler når vi kommer inn i stellerutinen (først maler hun, så knurrer hun, og til slutt biter etter meg). Nå som hun har gått over til sommerpelsen, har jeg observert at hun faktisk blir sår og flassete i huden, og jeg lurer på om dette er en følge av knutene i pelsen. Ved daglig pelsstell forsvinner flassen, og hun får en nydelig, lang pels som gjør at hun mest av alt ligner en nordisk tempeldronning! Informasjonen om barberingspraksisen var noe jeg trengte, for dette kunne utviklet seg til en dårlig relasjon mellom katten og meg. Da jeg fikk høre om barberingen, fikk jeg mot til å fjerne de værste problemene, slik at jeg slipper å krangle med henne om dette området. Derfor takker jeg barberingslobbyen, for at de gav meg mot til å ta grepet! Nå er vi ferdige med dagens økt, og pus ligger og holder meg i hånden med labben ❤️ Endret 8. juni 2018 av Olaug Olsen 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #20 Skrevet 7. juni 2018 Jeg bruker pimpstein på kattene innimellom, funker som bare juling. Kjøper på hesteutstyrs-butikker Anonymkode: 34f7d...e8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå