AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #1 Skrevet 5. juni 2018 Jeg har flere forsikringer gjennom tidligere arbeidsgiver. En av dem, såkalt "varig sykdom" eller forsikring ved arbeidsuførhet sier i silkårene at "sykdomstilfellet må ha vart i 2 år og anses å være varig." Nav er ikke nevnt noen steder i papirene, det tar jo som regel langt mer enn to år før man blir/får innvilget ufør hos Nav. Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Jeg er klar over at jeg ikke kan få noe eksakt svar her, men hadde vært interessant å høre andres erfaringer? Hva må til for at tilfellet skal anses som varig dersom Nav ikke er nevnt i vilkårene? Jeg har selvsagt tatt kontakt med forsikringsselskapet, men de har flere mnd behandlingstid og ville ikke svare på dette over tlf. Anonymkode: 2c276...c16
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #2 Skrevet 5. juni 2018 Er vel leger som har kunnskaper nok til å si om skaden er varig eller forbigående? Anonymkode: 3d9ba...6cf
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #3 Skrevet 5. juni 2018 Ja, det var det da... Sykdommen er kronisk, så den er jo varig. Men selve sykdomsforløpet er umulig å spå. Jeg skal i gang med behandling nå, og det vil ta flere år å gjennomføre behandlingen. Frisk blir jeg ikke, men målet er jo at jeg skal kunne leve greit med sykdommen. Det er da snakk om å klare å håndtere hverdagen, med det den fører med seg av personlige forpliktelser som regninger, handling, hygiene og slike ting. Er det noen her som har fått utbetaling fra forsikringsselskapet før Nav har innvilget eller behandlet søknad om uførhet? Anonymkode: 2c276...c16
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #4 Skrevet 5. juni 2018 Det normale forløpet er først sykemelding, så AAP, så ufør om man er syk nok til å følge et slikt forløp. Min uføreforsikring krevde 100% medisinsk ufør i 12 mnd, dette inntraff under AAP perioden og fortsatte da jeg ble ufør. Anonymkode: 57bdb...afa
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #5 Skrevet 5. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det normale forløpet er først sykemelding, så AAP, så ufør om man er syk nok til å følge et slikt forløp. Min uføreforsikring krevde 100% medisinsk ufør i 12 mnd, dette inntraff under AAP perioden og fortsatte da jeg ble ufør. Anonymkode: 57bdb...afa Kan jeg spørre om dette var en engangsutbetaling eller får du en månedlig sum? Tenker kanskje det er forskjell på disse ordningene. Jeg har også en annen forsikring der jeg mottar en liten sum per mnd (ca 1000).Dette er ifb med pensjonsordningen og har ingen utbetaling av større engangsbeløp. Det er heller ikke krav til varig sykdom" bortsett fra de første 12 mnd. Blir jeg engang frisk og kan starte i jobb faller denne bort. Anonymkode: 2c276...c16
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #6 Skrevet 5. juni 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Kan jeg spørre om dette var en engangsutbetaling eller får du en månedlig sum? Tenker kanskje det er forskjell på disse ordningene. Jeg har også en annen forsikring der jeg mottar en liten sum per mnd (ca 1000).Dette er ifb med pensjonsordningen og har ingen utbetaling av større engangsbeløp. Det er heller ikke krav til varig sykdom" bortsett fra de første 12 mnd. Blir jeg engang frisk og kan starte i jobb faller denne bort. Anonymkode: 2c276...c16 Jeg får månedlig utbetaling fra uføreforsikringen, på toppen av uføretrygden jeg får av NAV. Uføreforsikringen min krever 100% medisinsk uførhet i 12 mnd, så skulle jeg prøve meg i arbeidslivet igjen, så frafaller den Anonymkode: 57bdb...afa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå