Gå til innhold

Luksusfellen- hva er grunnen bak de økonomiske problemene?

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg har lurt litt etter å ha sett en del episoder av denne serien. Mange har tatt opp høye forbrukslån, sløser med kreditt og aner ikke hvor mye de har i gjeld. Felles virker det som at de fleste er redde for regninger. De ligger i en bunke- uåpnet- med inkasso, purringer og flere tusen kroner som skulle ha vært betalt for lenge siden. 

Jeg kan forstå det hvis det er mennesker som er syke (fysisk eller psykisk) at det kan være mye å ta hånd om. Andre har kanskje ikke råd til å betale ned alt, og har heller ikke en jobb der de tjener tilstrekkelig. Andre igjen har et skyhøyt forbruk og null kontroll på hva de får inn og hvilke utgifter de har. Det virker utrolig fortvilende, trist og vondt å leve sånn. Stakkars mennesker. 

Hvilke tanker har dere om dette programmet? Jeg dømmer ikke de som sliter økonomisk, men jeg må innrømme at jeg lurer på årsaken til at det tar så avsted. Synes det virker utrolig vanskelig å stå i en slik situasjon, så er veldig glad noen kommer for å hjelpe dem å rydde opp i økonomien. 

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det er mange som sliter med den typen problemstillinger, men de fleste har svært lav inntekt. Det er mange av disse som prøver å melde seg på programmet, men får ikke bli med fordi det ikke er noen luksusfelle, men bare dårlig råd. Det jeg syes er felles for deltagere er at de er fryktelig harry, nesten alle som en.

Skrevet (endret)

Det er da tydelig når man ser programmet... Du oppsummerte det igrunnen veldig bra, hva som er årsakene.

Det som forundrer meg er hvordan de greier å ta opp så mye gjeld, før det sier stopp pga ubetalte regninger. Jeg skjønner ikke hvordan de får det til.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet

Jeg liker Luksusfellen. Jeg liker hvordan de får hjelp til å ordne opp i økonomien sin. Selv om det ser helsvart ut, så klarer Luksusfellen å hjelpe de aller fleste

Skrevet

For meg virker det som at mange sliter med det samme - impulskontroll. På samme måten som at mange spiser for mye og går opp i vekt, noen røyker, andre snuser, fester for mye, osv. Det er en uvane som spinner laaangt ut av kontroll og blir en ond sirkel. Når man allerede har kommet inn i den dårlige syklusen med pengekrav man ikke kan betale, snurrer det fort ut av kontroll. De klarer ikke å slutte med den ødeleggende atferden (nemlig å kjøpe ting), og det baller på seg. Mange av disse bruker jo penger på ting de er avhengige av, f.eks. røyk, snus, mat, festing, eller liknende. 

De unngår å se på faresignalene eller ta tilsnakk seriøst. På lik måte som at røykere unngår å google bilder av sorte lunger, eller nekter å ta periodiske sjekker hos leger for å finne ut hvor dårlig det egentlig står til. Det er vel lettere å være "lykkelig uvitende" enn å faktisk være klar over de store beløpene man faktisk skylder. Noe som jo er ironisk ettersom de overhode ikke lever i lykkelig harmoni med seg selv. Mange av de gråter seg i søvn hver eneste natt, bekymrer seg for fremtiden og aner ikke hvordan de skal komme ut av gjørma. De mangler en dytt til å faktisk klare det, og Luksusfellen blir plutselig redningen for de.

På tross av å ha null kjennskap til økonomiske problemer, liker jeg også programmet. Det er veldig stygt å si, men jeg syns det har en ganske stor underholdningsverdi. For meg er det jo helt absurd at noen kan bruke 100.000 kroner i året på junkfood og røyk, eller at noen brenner brev og post i peisen. Jeg blir rett og slett sjokkert når jeg ser at de velger å bruke penger på interiørartikler fra Nille, i stedet for å betale barnas barnhehageregning!! Og i tillegg klager de alltid på at de ikke har råd til å gjør noe gøy med barna sine, f.eks. badeland eller ferier, ikke kjøper de bursdagsgaver eller lar ungene drive med idrett, fordi de ikke har råd. Så sitter de der med 500.000 - 1 million i ren forbruksgjeld som de har brukt på ... vel ... ingenting. 

Er det en sykdom? Kanskje ikke. Men det kan absolutt være tegn på en underliggende sykdom. Noen av de lever jo ekstrem depresjon på grunn av tingenes tilstand. Om den depresjonen har vært der hele tiden eller om den har bygd seg opp samtidig som gjelda, er jo vanskelig å si.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på hvor mange programmet som har ADHD. 

Jeg har selv ADD (heter vel strengt talt ADHD i dag), og noen av tingene som jeg alltid har slitt med er bla. å betale regninger. Ikke fordi jeg nødvendigvis ikke har penger, men ofte fordi jeg enten glemmer eller rett og slett ikke har styring. Har forferdelig dårlig kontroll på tid, og roter veldig ofte datoer sammen. Dette er noe jeg har fått inntrykk av at mange andre med ADHD også sliter med. 

Videre så sliter mange med ADHD å prioritere ting etter hvor viktige de er, og kan bygge opp angst for å feile eller dårlige nyheter. Dette fører til at mange rett og slett ikke åpner brev, email, eller tar telefonen. Dette baller seg selvfølgelig på, da kreditorer aldri bare slutter å kontakte deg.  

Og til sist kommer impulsivitet, som kan føre til mange dårlige økonomiske valg. 

Alle disse punktene kan føre til en perfekt storm, der du gjør impulskjøp eller dårlige økonomiske valg, der du ikke betale regningen i tide, og unngår å åpne inkassovarsler o.l. 

Nå har jeg heldigvis en samboer som er meget strukturert og rutinert, slik at regningene mine aldri går til purring - men når jeg var yngre og singel, så var det virkelig et helvete å holde styr. Jeg har betalt så utrolig mye penger i gebyrer, siden jeg nærmest aldri husket å betale regning i tide. Greide mirakuløst å aldri få betalingsanmerkninger, men dette tror jeg er ene og alene fordi jeg også hadde nok penger til å betale regningene.

Nå sier ikke jeg at alle, eller flesteparten engang har det, men jeg hadde ikke blitt sjokkert om en del av de som er med viste seg å ha ADHD. 

Anonymkode: 42f3a...8b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En del klarer på en eller annen måte å skaffe seg flere store kredittkort. Deretter bruker de disse nærmest som en ekstra lommebok.  

Men de gidder ikke å sette seg inn i hva slags regler som gjelder for de forskjellige kredittkortene, og de har som regel NULL planer for hvordan de skal klare å betale for dette.  

Anonymkode: cf35d...4a7

• Liker 1
Skrevet

Følger også med på dette.  Det som forundrer meg er hvordan de får tatt opp alle disse lånene- hva med kredittsjekk?

Skrevet

Er nok også endel narsissisme ute å går hos enkelte av deltakerene, ihvertfall det lille jeg har sett. Sitat fra amcar duden som brukte penger på revehaler, olje og pølser "hvorfor skal noen ta alle pengene jeg har jobbet for" hvor Hallgeir svarer

"Hvorfor skal noen gi deg varer eller tjenester de har slitt for uten å få penger for det?" 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, hjertesukka skrev:

Følger også med på dette.  Det som forundrer meg er hvordan de får tatt opp alle disse lånene- hva med kredittsjekk?

Så lenge de ikke har fått betalingsanmerkninger i tidsrommet de søker så får man nesten kastet lån etter seg når man er på et viss lønnsnivå. Samt at på kredittsjekken kommer det kun opp balansen for de siste par årene, ikke gjeldende året som for alt vi vet de kan ha pådratt seg all den gjelden.

Det er jo en grunn til at disse lånene ikke kommer fra banken du selv vanligvis bruker.

Men ja, det er like imponerende hver gang hvor mye gjeld disse menneskene klarer å skaffe seg på såpass kort tid.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...