Gå til innhold

Venninneintriger

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Trenger noen råd nå..

Jeg har en datter på 14 og hun har hatt en venninne siden hun var 5.

I hennes klasse er det kun 5 jenter , bor på en liten plass.

De utvikler seg i forskjellig stadier så min jente er litt tidligere enn hun.

Vi er skilt og hun er den eneste jenta i klassen som har skilte foreldre.

Så min datter har da vært med noen andre som er i samme situasjon noen ganger og det har blitt tatt ille opp.

Da er det liksom ikke bestiser om dere skjønner.

Deretter har nå moren til den venninnen blandet seg inn for hun mener at min datter er dominerende ufølsom, kler seg horete . har ingen klesstil.. o.s.v.

Min datter fikk høre dette på bygda av en annen jente i klassen.

Det var moren hennes som nektet henne å være med min datter..

Det er helt vanvittig at foreldre skal blande seg inn på den måten syns jeg .. hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Foreldre bør ikke gå inn i barnas "krangler", om det da ikke er virkelig gale. Men gjør en det, så bør en prøve å holde seg totalt nøytral, uansett hvor vanskelig det er.

Men beklageligvis finnes det slike foreldre, og det er dessverre ikke noe man kan gjøre noe med.

Skrevet

I utgangspunktet bør barna kunne styre vennskap selv - og det vil alltid være perioder hvor selv "bestevenninner" vokser litt i utakt. Dette er en naturlig del av det å vokse opp - og barna må selv kunne styre hvem de ønsker å være sammen med.

Men foreldre må likevel kunne blande seg inn når det gjelder mobbing/plaging etc. og prøve å bidra til at konflikter løses på best mulig måte.

I tillegg må man som foreldre av og til gå inn og styre barn - selv så gamle som 14 åringer (nå snakker jeg ikke om din situasjon) - da det er en del situasjoner som barn ikke bør utsettes for.

Har selv satt foten ned - da jeg ikke ønsker at min sønn skal tilbringe for mye tid hos en klassekammerat som bor alene med en forelder - som er narkoman - med en livsstil som vi ikke aksepterer. Kameraten er er velkommen til oss - men overnatting - hjemme "alene" kvelder etc. hos ham er uaktuelt - og dette aksepterte sønnen min greit - når vi bare forklarte hvorfor. Han fikk riktignok en "aha" opplevelse hvorfor ting var som det var .. og en forklaring på en del episoder.

Gjest Pjusk
Skrevet

Har selv satt foten ned - da jeg ikke ønsker at min sønn skal tilbringe for mye tid hos en klassekammerat som bor alene med en forelder - som er narkoman - med en livsstil som vi ikke aksepterer.  Kameraten er er velkommen til oss (...)

Jeg blir så glad når jeg leser slikt. Det betyr sikkert mye for denne gutten.

Ellers enig i alt det du skriver, LilleBille!

Gjest Anonymous
Skrevet

Takker for gode svar.

Jeg tenker selv på samme måten, men det er litt vondt og se at hun blir forvirret når denne moren klarer å lage enda mer intriger mellom barna ved å blande seg inn.

Hun er sterk og vet hva hun vil, men det betyr jo ikke at hun ikke blir såret.

Hun vil ikke at jeg skal blande meg inn og det respekterer jeg .

Jeg har også blandet meg inn i henes venninnevalg en gang. Men det gikk på at denne venninnen var to år eldre og både røykte og drakk. Fikk røyk av sin mor. o.s.v. kan være jeg er pirkete , men jeg syns faktisk ikke man skal gi barna røyk når de ikk er gamle nok til å kjøpe selv.

Ja ja. håper dette går seg til når hun begynne rpå ungdomsskolen etterhvert. der blir klassene større og det kan være fint syns nå jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...