Gjest Chicchi Skrevet 4. juni 2018 #1 Skrevet 4. juni 2018 Jeg har gitt opp roman-drømmen (for nå i alle fall) og ønsker å utforske dikt-sjangeren. Men samtidig har jeg regninger og ambisjonen er å en gang kunne utgi noe som man kunne tjent litt på. Snakker ikke store summer. I alle fall er det hyggelig med respons. Leser folk dikt fortsatt? Kan man gi det ut fortsatt?
Supernova17 Skrevet 4. juni 2018 #2 Skrevet 4. juni 2018 Hva om du gir ut en diktbok? Det er folk interessert i å kjøpe, i alle fall jeg. Mange som ikke liker å lese tunge romaner med hundrevis av sider er muligens interessert i dikt?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #3 Skrevet 4. juni 2018 Lyrikk tjener du ikke penger på, nei. Mange romanforfattere tjener heller ikke så mye at det gjør noe. De fleste forfattere i Norge har en annen jobb som sikrer inntekten. Det er nok bedre å satse på en helt vanlig jobb. Anonymkode: 1526f...b39
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #4 Skrevet 4. juni 2018 Jeg har gitt ut en diktbok. Det er mye arbeid, krevende diskusjoner med redaktør og svært lite betaling... men gud hvor fantastisk det var å sitte der med diktsamlingen i hendene Anonymkode: e29c8...149
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #5 Skrevet 4. juni 2018 Glemte å si: Vanlig royalty er 15% så hvis diktboken din koster f.eks 200, så får du 30kr per solgte bok. Anonymkode: e29c8...149
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #6 Skrevet 6. juni 2018 Når det gjelder dikt i Norge så var det vel en luring som oppsummerte det slik: "alle skal skrive det, men ingen gidder lese det". Først må jeg si at hvis du skriver bra nok til at et av de seriøse forlagene vil gi deg ut, så bør du naturligvis gå for et av dem. Da vil du forhåpentligvis få mange gode innspill fra en profesjonell redaktør å bryne deg på, og forlagslogoen blir som et kvalitetstempel på boken din. Hvis du derimot tilhører det store flertallet hvis selskap forlagene betakker seg, kan du gi ut boken selv. Du kan enkelt få trykket opp 100 kopier for 5000 kroner, altså 50 kroner per bok. Om du selger dem for 250 kroner per kopi går du i null etter 20 kopier. Selger du alle blir fortjenesten 20 000 kroner. Men: Dette fordrer da naturligvis at du faktisk klarer å selge disse kopiene. Du må ha et produkt som er godt nok og et reelt marked som er stort nok. Om du har et tilnærmet garantert og betydelig marked – si hundre litteraturinteresserte venninner som sluker alt du foretar deg rått – så trenger ikke produktet å være spesielt bra. Om produktet derimot virkelig evner å gripe leserne, er du ikke avhengig av et like stort og garantert marked, da kundemassen nok vil kunne vokse seg noe større underveis idet leserne dine begynner å rekruttere nye lesere for deg. Lykke til. Anonymkode: 889b1...9a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå