Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og barnemoren deler barna 50 prosent. Vi begge får omtrent samme lønn og hun har bachelor og 2 forskjellige årsstudium. Hun har stort sett utdannet seg alle årene vi var sammen mens jeg forsørget hele familien og nå som hun endelig fikk seg en jobb, ble det slutt på forholdet. Jaja, typisk...

Men nå snakker barnemoren om å ta fri fra jobben for å ta mer utdanning. Hun viste meg NAV-kalkulatoren som stod at hun har rett på ca XXXX kr i måned i barnebidrag fordi hun skal ha null inntekt når hun utdanner (pga lånekassen regnes ikke som inntekter).

Har hun virkelig rett på barnebidrag bare fordi hun tar fri fra jobben for å studere?

Mvh Anonym som vil ikke gå i konkurs pga dette

Anonymkode: 0a0b1...a43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det høres veldig rart ut, men verden er jo ganske gal  så det kan godt hende det stemmer. Jeg ville tatt en telefon til nav, forklart problemet og rett og slett spurt. 

Med det sagt, så er det ufattelig egoistisk og dårlig gjort av mor. Det er ikke rimelig at du skal sponse at hun vil ta mer utdannelse. Ring nav i morgen og forhør deg. Evt en advokat hvis du kjenner noen :) 

• Liker 1
Skrevet

På den positive siden: Hvis hun tar en utdannelse og øker drastisk i lønn, så kan hun være pliktig å betale bidrag til deg når hun er ferdig på grunn av stor forskjell i økonomien.... 

• Liker 3
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Nei nå er det ikke slik, hun kan ikke si fra seg mer inntekt for å studere, da har hun ikke rett til mer i bidrag. Jeg måtte bekrefte hvorfor jeg var gått ned i inntekt når jeg søkte om bidrag. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert siden dere har 50/50 

Hvis riktige summer og antall overnattinger hos begge to er tatt med og det kommer ut en sum som du skal betale så er det nok riktig. 

Hvis hun skal ta mer utdannelse og ikke har inntekt utover lånekassen så må du jo hjelpe til med å forsørge ungene da. Evt. kan du be om å få en større del enn 50% og så vil det kanskje bli slik at hun må betale deg bidrag. 

Snakk med NAV og få de til å regne ut.

Anonymkode: 77e86...dc6

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Og herregud du går ikke konkurs av 1200 kroner i mnd. Skjerp deg! Hun vil ta utdanning for å kunne gi barnet deres en bedre fremtid, ikke for å robbe deg.

Anonymkode: 755fc...7ba

• Liker 2
Skrevet

Fant en tråd som kanskje kan være til hjelp selv om den er gammel. For 5 år siden ser det ut til at nav brukte skjønn... 

Gjest Mysticgirl
Skrevet (endret)

NAV må godkjenne grunn for inntektsnedgang. Om dere søker via NAV. Slik var det ikke tidligere, da kunne  mor gå hjemme om hun ville og unnlate å ta jobb for å få mer i bidrag. Nå er det annerledes.

Endret av Mysticgirl
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Og herregud du går ikke konkurs av 1200 kroner i mnd. Skjerp deg! Hun vil ta utdanning for å kunne gi barnet deres en bedre fremtid, ikke for å robbe deg.

Anonymkode: 755fc...7ba

Og dette sier du fordi TS er mann. Hun har allerede tatt 5 års studier mens de var sammen og han forsørget familien, det får være nok. Ytterligere studier får gå på hennes egen kappe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sa 1 barn og 1200 kr? Det er snakk om 2 barn og hennes kalkulator viser 3100 kr hvis du absolutt må vite. Det er altfor mye for meg.

5 minutter siden, Mysticgirl skrev:

NAV må godkjenne grunn for inntektsnedgang. Om dere søker via NAV. Slik var det ikke tidligere, da kunne  mor gå hjemme om hun ville og unnlate å ta jobb for å få mer i bidrag. Nå er det annerledes.

Akkurat nå gir vi ingen bidrag til hverandre pga likt barnepass. Ok, det er litt betryggende å høre at det er noen i NAV skal vurdere - ikke at det skjer "automatisk".

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert siden dere har 50/50 

Jo. Ungene er faktisk her oftere enn hos henne - selv om vi sier "50-50".

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Ungene er faktisk her oftere enn hos henne - selv om vi sier "50-50".

Du må ikke tro at kvinnene på KG lar tvilen gå til gode til en mann. Hallo liksom ;) 

Anonymkode: 68507...cb2

• Liker 1
Skrevet

Det er som andre her skriver, hvis hun søker om det når hun går ned i lønn så godtar ikke NAV det uten videre. 

Det må i så fall være fordi det er nødvendig utdanning for å komme seg ut i jobb, og det er det jo ikke. Man kan gå ned til 80% stilling, men under det så vil inntekten bli fastsatt etter skjønn (hvis du krysser av på det når du får papirene fra NAV hvor hun søker om barnebidrag). 

Fra nav.no: 

§ 4 sjette ledd andre og tredje punktum - Lavere inntekt enn inntektsevnen

[Endret 6/07, 1/09]

Inntekten skal fastsettes etter skjønn dersom en forelder er uten inntekt, eller inntekten er vesentlig lavere enn det vedkommende ut fra utdanning og evner burde kunne oppnå, uten at det gis en rimelig grunn til dette.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...