Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en nyutdannet regnskapsfører med noen måneder erfaring. Jeg fikk en jobb med veldig liten startlønn  (på 250 000) og bonusordning, som skulle vurderes kvartalsvis. Nå har det gått 5 måneder etter at jeg startet fast i stillingen, og jeg sitter fortsatt med grunnlønnen uten noe endring ☹

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er dette i det hele tatt lovlig? Hva er egentlig vanlig å tjene som nyutdannet regnskapsfører? Noen som vet? ☺

Anonymkode: 1fefc...d6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal sies at lønna til regnskapsførere blir bedre etter autorisering, men 250000 var latterlig en lav lønn. 

Er dette en seriøs arbeidsgiver? Eller er det noen form for enkeltmannsforetak? 

Jeg mistenker at ved så lav lønn, så har du enten 

A) En ekstremt kynisk og grådig arbeidsgiver. 

B) Jobber for en bedrift som har veldig lav omsetning, og som ikke kan betale deg mer. 

Har personlig ikke hørt om kvartalsvis bonus noen andre steder enn innen salg.  

Anonymkode: 0d722...2b2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å fagorganisere deg?

Du jobber for en luselønn.

Anonymkode: 0c773...01f

• Liker 4
Skrevet

Det er en svært lav lønn, men ikke ulovlig. Jeg hadde ikke giddet det, men ville snakket med arbeidsgiver om mine forventninger. Dersom de ikke kunne innfri ville jeg sett meg om etter noe annet. Vanligvis er det mye lettere å få jobb når du allerede har (relevant) jobb, så det er sannsynligvis et bedre marked for deg allerede nå enn som helt nyutdannet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skulle hatt ihvertfall 150 000 mer i lønn. Søk på andre jobber, samtidig som du snakker med dem 

Anonymkode: dec33...f40

AnonymBruker
Skrevet

Irriterer meg at folk tror de skal få samme lønn som folk som har jobba i 40 år bare fordi de har brukt noen år på å gå skole.
Dette er ikke lav lønn, for det er jo bonus ordning (provisjon e.l) i tillegg. Ut fra at fastlønnen er en garanti på 250.000 kan vi gå ut fra at bonusen vil garantere minst 100.000 og da er du innafor normallønnen til voksne utdannede folk. Du vil sikkert ha mulighet til å tjene mer i bonusordningen også vil jeg tro.

Anonymkode: 0d27c...f2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Irriterer meg at folk tror de skal få samme lønn som folk som har jobba i 40 år bare fordi de har brukt noen år på å gå skole.
Dette er ikke lav lønn, for det er jo bonus ordning (provisjon e.l) i tillegg. Ut fra at fastlønnen er en garanti på 250.000 kan vi gå ut fra at bonusen vil garantere minst 100.000 og da er du innafor normallønnen til voksne utdannede folk. Du vil sikkert ha mulighet til å tjene mer i bonusordningen også vil jeg tro.

Ja, faens folk som forventer en lønn de kan leve av. 

Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er 250000 kr luselønn. Det er verre enn luselønn. Kan faktisk ikke komme på et eneste yrke som betaler så lite, i 100% stilling - og spesielt med høyere utdannelse (Ja, det kreves faktisk høyere utdannelse om du skal bli autorisert regnskapsfører - denne kommer du ikke rundt).

Bonusordning kan lett misbrukes, og provisjon for en helt fersk regnskapsfører høres tvilsomt ut, da jeg tviler på at de har mye innflytelse over hvilken klienter de kan velge. 

135 kr timen er det du tjener i en jobb som ikke krever noen form for utdannelse, og der opplæring varer en halv arbeidsdag.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at du har tatt det opp med fagforbundet ditt? Hva sier de om saken?

Anonymkode: a591d...2d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå får du rulle inn. TS skriver svart på hvitt at man ikke har sett noe til bonusen, så 250K er da det man står igjen som årlig lønn. Å forvente normal lønn er ikke å å være arrogant og tro at man skal tjene det samme som folk har jobbet i 40 år når lønna i utgangspunktet er så lav som dette. Og i mange bransjer er det på ingen måte normalt å tjene 250K (Eller 350K med bonus) etter 40 år. Tjener man så lite etter et nesten fullført løp i arbeidslivet med utdannelse og føler seg truet av nyutdannede som tjener like mye eller litt mer, så bør man innse at man selv har blitt lurt. 

Anonymkode: c7384...0fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, faens folk som forventer en lønn de kan leve av. 

Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er 250000 kr luselønn. Det er verre enn luselønn. Kan faktisk ikke komme på et eneste yrke som betaler så lite, i 100% stilling - og spesielt med høyere utdannelse (Ja, det kreves faktisk høyere utdannelse om du skal bli autorisert regnskapsfører - denne kommer du ikke rundt).

Bonusordning kan lett misbrukes, og provisjon for en helt fersk regnskapsfører høres tvilsomt ut, da jeg tviler på at de har mye innflytelse over hvilken klienter de kan velge. 

135 kr timen er det du tjener i en jobb som ikke krever noen form for utdannelse, og der opplæring varer en halv arbeidsdag.

Hun tjener jo ikke 250k hun tjener 250k + bonus 

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun tjener jo ikke 250k hun tjener 250k + bonus 

Men hun får ingen bonus, så da tjener hun 250k...

Anonymkode: 65181...b78

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at du har tatt det opp med fagforbundet ditt? Hva sier de om saken?

Anonymkode: a591d...2d4

Jeg er ikke medlem av noen fagforbund. Pleier de å hjelpe med slike saker?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det som er problemet - jeg får ingen bonus. Synes ikke det er urimelig å ville ha mer enn 15900 nok etter skatt i måned etter en fullført bachelor. Jeg hadde mer i et annet yrke før jeg begynte å studere.

• Liker 2
Skrevet

Det var skammelig lav lønn. Har du kolleger å sammenligne med? Hva utløser bonus? Hos min arbeidsgiver er vilkår for bonus tydelig beskrevet og tilgjengelig. Men det er en stor industribedrift.

Hold ut, med erfaring på CV blir du mer attraktivt hos andre bedrifter, skulle man tro ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Her bør du nok bytte jobb. En kjip arbeidsgiver som lover gull og grøne skoger med "bonusordninger" som er så vagt definert at det aldri utløses i praksis og så lav grunnlønn, er en god grunn til å bytte jobb. 

Anonymkode: c7384...0fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en startlønn på 372.000 som regnskapsmedarbeider. Har 408.000 nå to år senere og tar fag for å bli autorisert. Jeg forventer ikke nødvendigvis å øke kjempe mye i lønn i den stillingen jeg har nå, da den ikke krever at jeg er autorisert. Synes din lønn virker veldig lav i forhold?!

Anonymkode: 1e6cc...61c

• Liker 1
Skrevet

Ville prøvd å søke på andre stillinger om jeg var deg. Har selv fagbrev, og startlønnen min var på 560 000 (+ overtid/helligdagstillegg, så reelt var lønnen nærmere 700 000). Synes 250 000 høres utrolig lavt ut. Et kjapt googlesøk forteller meg at regnskapsførere i snitt tjener 600 000 i året. Du er faktisk bare 40 000 unna lavinntekts(fattigdoms)grensen i Norge, og tjener mye dårligere enn f.eks. butikkmedarbeidere, som ikke nødvendigvis har noen utdanning. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke lav lønn

Jo, det er en vanvittig lav lønn. Visste ikke at det var mulig å tjene så lite i Norge, selv om man er helt ufaglært. TS burde aldri takket ja til noe sånt, og snarest begynne prosessen med å søke etter jobb et annet sted.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike som deg ødelegger arbeidslivet. :)

Anonymkode: 60c0a...3d0

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Har nå snakket med arbeidsgiver og han lovet å vurdere min lønn i slutten av juni. Jeg har også begynt å søke jobb andre steder :)

Håper at det løser seg snart.

Holder dere oppdatert ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...