Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min går i 9. klasse og de har ofte fremføringer/presentasjoner, i de fleste fag. Så ofte at jeg synes det er misbruk av undervisningstiden, ettersom det også går med myyye tid til å høre på medelevers presentasjoner, som i tillegg er av svært variabel kvalitet. Datteren min synes de lærer lite av dette og jeg må si meg enig.

Hva synes dere andre?

Anonymkode: b99dd...e91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Viktig!

Det er viktig å lære seg å beherske dette, da dette er noe man må kunne i veldig mange yrker.

Anonymkode: 4cf72...4cf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig, og det fortsetter på videregående. Jeg har en som går ut av 9.klasse nå, og det er mange presentasjoner, tror de har mye igjen for dette senere. Da må de faktisk jobbe med faget for å klare gode karakterer. Har også en som er ferdig med 1.klasse på vidererående snart og de har mye av dette, stort sett hver uke både 1. og 2.semester. Dette vil de ha mye igjen for når det kommer til både eksamener og i arbeislivet. Dette gjør mye for at "sløve" elever faktisk må bidra og gjøre en innsats

Anonymkode: e32ff...91b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er bortkastede timer, men det er lite å få gjort noe med. Du får bare oppfordre datteren din til å følge med, og evt. utfordre henne til å komme med konstruktive tilbakemeldinger og spørsmål til den som fremfører. Det siste er relevant for videre utdanning. 

Anonymkode: 8dea9...67c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det et en uting! Fremføringer passer ikke for alle og fører ofte til angst og skolevegring. Fullstendig feil fokus! 

Anonymkode: a5f98...724

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig, og det fortsetter på videregående. Jeg har en som går ut av 9.klasse nå, og det er mange presentasjoner, tror de har mye igjen for dette senere. Da må de faktisk jobbe med faget for å klare gode karakterer. Har også en som er ferdig med 1.klasse på vidererående snart og de har mye av dette, stort sett hver uke både 1. og 2.semester. Dette vil de ha mye igjen for når det kommer til både eksamener og i arbeislivet. Dette gjør mye for at "sløve" elever faktisk må bidra og gjøre en innsats

Anonymkode: e32ff...91b

Dette gjelder ikke når det dreier seg om å se på 25 andre elever fremføre. Det er veldig passivt og man får lite ut av det. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man tror man slipper unna fremføringer i arbeidslivet så... ok :-)

Anonymkode: 71eb7...a1c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også at det er en uting. Man burde heller innføre tilnærmet særemne i de fleste fag, da blir kvaliteten presset opp og det blir færre presentasjoner 

Anonymkode: 7a6e9...60c

AnonymBruker
Skrevet

J3g tenker at du som forelder uten pedagogisk utdannelse skal bry deg litt mindre om å pakke datteren din inn i bomull, og lære henne at slik er verden 

Anonymkode: 52202...57f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra. De blir tryggere jo ofte de jobber med dette. Da går muntlig eksamen og intervjuer som en lek.

Anonymkode: f4699...5a0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

J3g tenker at du som forelder uten pedagogisk utdannelse skal bry deg litt mindre om å pakke datteren din inn i bomull, og lære henne at slik er verden 

Anonymkode: 52202...57f

Det er ikke noe galt i å lære barna sine å stille spørsmål rundt etablerte ordninger. Det er ikke slik at man skal lære barna sine at verden er på en viss måte bare fordi det er slik. Det er ikke slik at det nødvendigvis er det beste for klassen å høre på alle enkeltelevene holde presentasjoner bare fordi det er slik mange lærere gjør det. Den som lærer mest er jo den som holder presentasjonen. Man får ganske lite ut av å høre på 10-20 andre presentasjoner. 

• Liker 4
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det et en uting! Fremføringer passer ikke for alle og fører ofte til angst og skolevegring. Fullstendig feil fokus! 

Anonymkode: a5f98...724

Det fører til mer angst ved å unngå fremføringer. Barn må lære seg å mestre motgang ellers blir de evig tapere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min går i 9. klasse og de har ofte fremføringer/presentasjoner, i de fleste fag. Så ofte at jeg synes det er misbruk av undervisningstiden, ettersom det også går med myyye tid til å høre på medelevers presentasjoner, som i tillegg er av svært variabel kvalitet. Datteren min synes de lærer lite av dette og jeg må si meg enig.

Hva synes dere andre?

Både og, egentlig. Det er både viktig å lære seg å presentere ting foran klassen (vi hadde veldig lite av det og jeg sliter fortsatt med det som 28-åring) og den beste måten å lære seg ting på er å lære andre. Dog er det som du sier litt overkill dersom alle timene går med til presentasjoner for kvaliteten er ofte så som så, spesielt på ungdomsskolen.

At man skal ta hensyn til at det gir angst som enkelte sier i tråden er jeg helt uenig i. Med den utviklingen samfunnet vårt har nå kommer alle til å ha egen lærer fordi ingen tør å åpne kjeften foran andre. Det er viktig at vi får bukt med denne kulturen om at barn ikke vet hvordan de skal interagere med hverandre uten sosiale medier.

Anonymkode: 0a69b...e73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et problem jeg ofte har med presentasjoner er at dersom jeg er den siste presentasjonen i timen får jeg ikke med meg noen av de andre da jeg bare fokuserer på den jeg skal ha!!

Anonymkode: 0a69b...e73

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man tror man slipper unna fremføringer i arbeidslivet så... ok :-)

Anonymkode: 71eb7...a1c

Det er da helt avhengig av hvilket yrke man velger.  Det finnes drøssevis av yrker og fagområder hvor dette slett ikke er noen viktig egenskap. 

Hvorfor er det så viktig at alle skal være ekstrovent, og hvorfor er dette liksom en bedre egenskap enn å være introvert? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreslå at de kan lese mens andre framfører da, er ikke verre enn det.

Anonymkode: 36455...1c3

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke noe galt i å lære barna sine å stille spørsmål rundt etablerte ordninger. Det er ikke slik at man skal lære barna sine at verden er på en viss måte bare fordi det er slik. Det er ikke slik at det nødvendigvis er det beste for klassen å høre på alle enkeltelevene holde presentasjoner bare fordi det er slik mange lærere gjør det. Den som lærer mest er jo den som holder presentasjonen. Man får ganske lite ut av å høre på 10-20 andre presentasjoner. 

Så går man i klasse med 20 andre da. Det er mye som kunne vært bedre i skolen, men så må man se på de forutsetningene som er der. 

Anonymkode: fb80f...427

AnonymBruker
Skrevet

HI her. Jeg ser absolutt nytten av å lære seg å stå og snakke foran andre, det jeg er kritisk til er mengden. Nå er datteren min heldig som klarer seg veldig godt på skolen, men jeg synes likevel det går med enormt mye tid på å sitte passive i skoletiden. Hovedjobben med å sette seg inn i stoffet,  lage presentasjoner og øve gjøres hjemme og da synes jeg opplegget blir noe feil.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Zienna skrev:

Det er da helt avhengig av hvilket yrke man velger.  Det finnes drøssevis av yrker og fagområder hvor dette slett ikke er noen viktig egenskap. 

Hvorfor er det så viktig at alle skal være ekstrovent, og hvorfor er dette liksom en bedre egenskap enn å være introvert? 

Angst for fremføringer kan ikke uten videre knyttes til personlighetstrekk som introvert og ekstrovert. Å være introvert er nemlig ikke synonymt med å være sjenert og usikker. 

Anonymkode: 2e05a...d02

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke på tiden de må vente på at andre fremfører som bortkastet. De lærer jo mye av det, alle fremfører jo som regel ikke det samme. Hvis de ikke lærer noe av det så gjør det jo ikke noe at de får en "time out" fra vanlig undervisning, skoledagene er ensformige nok som de er. 

Synes dessuten presentasjoner er lærerikt med tanke på muntlig eksamen, fremtidige jobbintervjuer osv. Det er ikke bare nyttig for de som skal jobbe innenfor et yrke der presentasjoner er vanlig.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...