AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #1 Skrevet 4. juni 2018 Hei, jeg studerer psykologi på nest siste året. Nyttig å vite hvordan barnet var før en bipolar diagnose ble gitt. Tenker spesielt på tidlig barneår. 5-9 årsalderen. Her i Norge blir diagnosen sjeldent gitt før voksen alder, men symptomene er tilstede likevel i ulik grad. Vi har for lite materiale pr i dag. Tenker å levere inn forslag til en gruppe som forsker på lignende saker. Anonymkode: 0615d...525
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #2 Skrevet 4. juni 2018 Vil du vite hvordan vi voksne som har fått diagnosen var som barn? Anonymkode: 72d03...85f 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #3 Skrevet 4. juni 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil du vite hvordan vi voksne som har fått diagnosen var som barn? Anonymkode: 72d03...85f Ja, både dere og foreldre ville vært nyttig. Anonymkode: 0615d...525
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #4 Skrevet 4. juni 2018 Hei, TS! Det er et par punkter jeg synes mangler fra innlegget ditt. Du sier du vil levere "et forslag" til en gruppe som forsker på lignende tematikk. Her vil det være relevant å utdype hva slags forslag du mener, hva din tilknytning til gruppen er, og hvordan du bruker informasjonen du eventuelt får. Tenker du på å levere forslag til en pilotstudie? Har du tenkt til å bruke direkte sitater, eller spesifikke svar? Hvordan kommer du til å behandle svarene som kommer in? Og hvordan tenker du at informasjonen du eventuelt får inn her går overens med retningslinjene som gjelder ved forskning generelt, og kanskje håndtering av sensitiv personinformasjon i psykologisk forskning spesielt? I utgangspunktet vil jeg også si at det i tilfeller som dette vil være passende å identifisere både deg selv og den aktuelle forskningsgruppen, samt forklare hva slags prosjekt det er snakk om. Ellers er du noe vag i hva slags informasjon du ønsker, og hvilke personer du ønsker det fra. Gjelder dette f.eks. alle med bipolar diagnose uavhengig av type og uavhengig av eventuelle komorbide lidelser? Anonymkode: 1aa7e...4cd 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #5 Skrevet 4. juni 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, TS! Det er et par punkter jeg synes mangler fra innlegget ditt. Du sier du vil levere "et forslag" til en gruppe som forsker på lignende tematikk. Her vil det være relevant å utdype hva slags forslag du mener, hva din tilknytning til gruppen er, og hvordan du bruker informasjonen du eventuelt får. Tenker du på å levere forslag til en pilotstudie? Har du tenkt til å bruke direkte sitater, eller spesifikke svar? Hvordan kommer du til å behandle svarene som kommer in? Og hvordan tenker du at informasjonen du eventuelt får inn her går overens med retningslinjene som gjelder ved forskning generelt, og kanskje håndtering av sensitiv personinformasjon i psykologisk forskning spesielt? I utgangspunktet vil jeg også si at det i tilfeller som dette vil være passende å identifisere både deg selv og den aktuelle forskningsgruppen, samt forklare hva slags prosjekt det er snakk om. Ellers er du noe vag i hva slags informasjon du ønsker, og hvilke personer du ønsker det fra. Gjelder dette f.eks. alle med bipolar diagnose uavhengig av type og uavhengig av eventuelle komorbide lidelser? Anonymkode: 1aa7e...4cd Hei, jeg ønsker kun å øke interessen rundt emne til forskingsgruppen. Her er vel vi alle anonyme. Skal ikke bruke sitater. Jeg tenker på både de som har diagnosen og pårørende. Hva som var merkbare symptomer før diagnosen ble satt. Alle typer. I Norge har vi svært lite informasjon. Er ikke dette svært nyttig for alle, hvis det kunne øke interessen å forske på tidlige symptomer? Anonymkode: 0615d...525
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #6 Skrevet 4. juni 2018 Jeg har en veldig nær venninne fra 13-årsalder som ble diagnosert, jeg har mange tanker rundt dette. Da jeg merket vesentlig forskjell ved mange ting vedrørende diagnosering av Bipolar hypomani. Er det relevant? Anonymkode: 4a96a...12c 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #7 Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en veldig nær venninne fra 13-årsalder som ble diagnosert, jeg har mange tanker rundt dette. Da jeg merket vesentlig forskjell ved mange ting vedrørende diagnosering av Bipolar hypomani. Er det relevant? Anonymkode: 4a96a...12c Absolutt. Vil gjerne høre hvordan hun var. Anonymkode: 0615d...525
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #8 Skrevet 4. juni 2018 Husker veldig lite av min barndom, husker kun små episoder og ting som er blitt fortalt. Ble utredet for autisme rundt 4 års alder da jeg "forsvant" ofte. Men siden jeg kun forsvinner inn i meg selv når jeg ikke konsentrerer meg, var beskjeden at jeg nok bare hadde selektiv hørsel. Trakk meg unna folk og trivdes best på kottet med en bok. Kunne lese og skrive alt som 4 åring, lærte det av storesøster. Hadde ingen venner uten at det hadde en betydning for meg personlig. Brukte tiden min på bøker og fantasier. Meg fant du alltid i et kott eller i toppen av treet, helst med en bok. "Så" og opplevde også mange ting som ikke kan ha rot i virkeligheten som senger som sto i luften, en mann som alltid passet på meg som ingen andre så osv. ( gjør forsåvidt det enda og har bare godtatt det at hjernen min ser ting som ikke nødvendiigvis er virkelig) Dette er over førti år siden. så nok veldig lite å få ut av foreldre. Ene av foreldrene mine har også fått diagnosen bipolar i godt voksen alder. Selv fikk jeg diagnosen som 28 åring. Skal man kunne få noe ut av slikt tror jeg nesten foreldre og barn må svare på spesifikke spørsmål. Anonymkode: 72d03...85f 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #9 Skrevet 4. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husker veldig lite av min barndom, husker kun små episoder og ting som er blitt fortalt. Ble utredet for autisme rundt 4 års alder da jeg "forsvant" ofte. Men siden jeg kun forsvinner inn i meg selv når jeg ikke konsentrerer meg, var beskjeden at jeg nok bare hadde selektiv hørsel. Trakk meg unna folk og trivdes best på kottet med en bok. Kunne lese og skrive alt som 4 åring, lærte det av storesøster. Hadde ingen venner uten at det hadde en betydning for meg personlig. Brukte tiden min på bøker og fantasier. Meg fant du alltid i et kott eller i toppen av treet, helst med en bok. "Så" og opplevde også mange ting som ikke kan ha rot i virkeligheten som senger som sto i luften, en mann som alltid passet på meg som ingen andre så osv. ( gjør forsåvidt det enda og har bare godtatt det at hjernen min ser ting som ikke nødvendiigvis er virkelig) Dette er over førti år siden. så nok veldig lite å få ut av foreldre. Ene av foreldrene mine har også fått diagnosen bipolar i godt voksen alder. Selv fikk jeg diagnosen som 28 åring. Skal man kunne få noe ut av slikt tror jeg nesten foreldre og barn må svare på spesifikke spørsmål. Anonymkode: 72d03...85f Takk for svar. Jeg ønsker gjerne å lese så jeg kan lage gode spørsmål. akkruat nå er alt relevant. Anonymkode: 0615d...525
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #10 Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Absolutt. Vil gjerne høre hvordan hun var. Anonymkode: 0615d...525 Du studerer psykologi og ber foreldre eller andre familiemedlemmer og også venner legge ut om historikken til bipolare mennesker på et åpent nettforum? Én ting er å la personer selv få blamere seg på internett, men tatt i betraktning at mennesker med bipolar lidelse kan være sårbare og også ustabile reagerer jeg på at du ber om informasjon på denne måten i forumet. Hadde du enda skrevet under nick. Da kunne du blitt kontaktet personlig av eventuelle som ønsker å bidra til dine "undersøkelser". Synes det er noe etisk uforsvarlig over tråden Anonymkode: f8b58...d89 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #11 Skrevet 4. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du studerer psykologi og ber foreldre eller andre familiemedlemmer og også venner legge ut om historikken til bipolare mennesker på et åpent nettforum? Én ting er å la personer selv få blamere seg på internett, men tatt i betraktning at mennesker med bipolar lidelse kan være sårbare og også ustabile reagerer jeg på at du ber om informasjon på denne måten i forumet. Hadde du enda skrevet under nick. Da kunne du blitt kontaktet personlig av eventuelle som ønsker å bidra til dine "undersøkelser". Synes det er noe etisk uforsvarlig over tråden Anonymkode: f8b58...d89 Er det uetisk og uforsvarlig å øke interessen? Jeg ville trodd vi som behandlere, pårørende og så klart de det gjelder, vil ha nytte av dette hvis vi kan tidligere fange opp symptomer. Nå skriver folk her inne åpent ellers om sine diagnoser som jeg har lest, og dette er så klart valgfritt å svare på. Dette er ingen undersøkelse, men for at jeg skal sortere tankene mine om spørsmål rundt emne til forskingsgruppen. Anonymkode: 0615d...525 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #12 Skrevet 4. juni 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Absolutt. Vil gjerne høre hvordan hun var. Anonymkode: 0615d...525 Vel, når jeg først ble kjent med hun så var hun en konfliktsky jente med mye energi. Alltid flere venner å velge mellom, og alltid noe som skulle skje! Hun har for det meste vært i et fast forhold over lengre tid, og da har det vært relativt stabilt på hennes front. Tror det roer hun mye ned. Hun begynte å ruse seg i en alder av 19-20 og havna litt utpå, ikke noe dramatisk og hun henta seg bra inn igjen. Når hun først ble diagnosert så ble alt verre utifra mitt perspektiv, rett før hun ble diagnosert havnet hun på akutt tvang på post 3 , hun ble veldig psykisk ustabil og ble VELDIG deprimert og så bare mørket og sorg, det gikk ikke an å prate fornuft til hun. Det er i perioder hun er slik. Vi er per.dagsdato ikke så nære venner lengre, pga det er vanskelig for meg å forholde meg til en person som er såpass ustabil og benekter sin egen lidelse. Hun legger skyld på andre for ting som skjer, har veldig "tunnel-syn" og ser bare sin egen situasjon, kan dra ting helt ut av proposjoner og snakke om masse tull som ingen forstår noen ting av. Hun hører ikke på det noen sier og det er veldig vanskelig for oss nære venner. Nå sier jeg "oss" fordi vi er flere nære venner som har pratet om dette, og som har tatt avstand pga hvordan hun er... Når det er sagt så ser man godt når hun har oppturer og nedturer, når hun har oppturene sine så skjer det noe hele tiden. Hun har mye gjeld, pga kredittkort og lån hun tok opp. Dette FØR diagnosering, alltid vært litt vågal og veldig utadvent med mange venner, mange å skrive med og ringe til hele tiden. Nedturene hennes så blir hun kranglete og det går ikke an å forholde seg, slik som nevnt over her.. Det jeg syntes er trist er at hun er diagnosert, hun har gått igjennom det hun har gjort pga lidelsen og er fult klar over det (håper jeg), men hun benekter det som faen. Vet ikke om hun leker eller om det er seriøst, men er veldig provoserende for meg som alltid har vært en bestevenn å forholde seg til. Vet ikke om det hjalp så mye! Anonymkode: 4a96a...12c 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #13 Skrevet 4. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det uetisk og uforsvarlig å øke interessen? Jeg ville trodd vi som behandlere, pårørende og så klart de det gjelder, vil ha nytte av dette hvis vi kan tidligere fange opp symptomer. Nå skriver folk her inne åpent ellers om sine diagnoser som jeg har lest, og dette er så klart valgfritt å svare på. Dette er ingen undersøkelse, men for at jeg skal sortere tankene mine om spørsmål rundt emne til forskingsgruppen. Anonymkode: 0615d...525 I dette tilfellet har du valgt å understreke din egen fagkompetanse, samt å understreke at dette er informasjon du er interessert i å bruke i forskningsøyemed. Dette er noe annet enn å øke interessen for et tema, og det er noe annet enn vanlige diskusjoner her inne. Om man ønsker legitimiteten som følger med et akademisk bakteppe, så bør man også følge kravene som følger med om forsvarlighet og etikk. Angående at dette er valgfritt å svare på; synes du det er OK å benytte deg av svært sensitiv informasjon om personer som ikke selv har verken delt informasjonen eller gitt samtykke til at den skal deles/brukes? Anonymkode: 1aa7e...4cd
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #14 Skrevet 4. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: I dette tilfellet har du valgt å understreke din egen fagkompetanse, samt å understreke at dette er informasjon du er interessert i å bruke i forskningsøyemed. Dette er noe annet enn å øke interessen for et tema, og det er noe annet enn vanlige diskusjoner her inne. Om man ønsker legitimiteten som følger med et akademisk bakteppe, så bør man også følge kravene som følger med om forsvarlighet og etikk. Angående at dette er valgfritt å svare på; synes du det er OK å benytte deg av svært sensitiv informasjon om personer som ikke selv har verken delt informasjonen eller gitt samtykke til at den skal deles/brukes? Anonymkode: 1aa7e...4cd Da beklager jeg hvis det ble misforstått av flere. Det er kun interesse nå fra min side slik jeg kan lage gode spørsmål og tanker rundt dette teamet som kan vekke interesse på senere tidspunkt i forsking. Jeg har ikke tenkt å bruke et eneste sitat her inne. Jeg kan godt komme tilbake med gode spørsmål hvis det er av interesse. Anonymkode: 0615d...525
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå