Gå til innhold

kaldt vann på varm katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei=)

Jeg har en liten pusekatt som virkelig sliter nå i det inntense varmen. Han går rundt og peser med munnen vid åpen innimellom. Jeg har prøvd kjølematte, men han skjønner ikke noe av den og vifte. Han har kaldt vann tilgjengelig hele tiden. 

Men jeg lurer på om noen vet om jeg kan helle litt kaldt vann på han i ny og ne? Vet noen om det hjelper mot varmen? Og er det noe som kan gjøre han syk eller skade han på noen måte?

Håper noen kan hjelpe😊 jeg vil så gjerne hjelpe han.

Videoannonse
Annonse
Gjest Whiskey hangover
Skrevet

Vri opp et håndkle, og ta rundt katten. Det gjør jeg på hunden min for hun nekter å bade. 

Skrevet

Katter generelt pleier ikke å være glad i vann og enda mindre å få seg en dukkert. Men hvis den sliter veldig og du ikke traumatiserer han i prosessen, så er det egentlig bare å kjøre på med Whisky sitt forslag.

Hvis det er innekatt, så pass på at gardiner er trukket for for å hindre at sola lager stekeovn ut av hjemmet ditt. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Emmelise skrev:

Katter generelt pleier ikke å være glad i vann og enda mindre å få seg en dukkert. Men hvis den sliter veldig og du ikke traumatiserer han i prosessen, så er det egentlig bare å kjøre på med Whisky sitt forslag.

Hvis det er innekatt, så pass på at gardiner er trukket for for å hindre at sola lager stekeovn ut av hjemmet ditt. 

Takk=)

Jeg helte litt fra et litersmål over han i stad og han brøy seg ingenting over vannet=)

jeg bare vil ikke gjøre det så mye mer uten å vite om han kan bli syk av det eller lignende. Han er utekatt mesteparten av dagen og ligger mye i skyggen, men det er så varmt nå at det ikke hjelper mye.

Skrevet
Akkurat nå, JeanetteB skrev:

Takk=)

Jeg helte litt fra et litersmål over han i stad og han brøy seg ingenting over vannet=)

jeg bare vil ikke gjøre det så mye mer uten å vite om han kan bli syk av det eller lignende. Han er utekatt mesteparten av dagen og ligger mye i skyggen, men det er så varmt nå at det ikke hjelper mye.

Åja, skal litt mer enn som så for at han skal bli syk. Minusgrader f. eks. skal gjerne igang før det blir problematisk.

Hvis han ikke ser ut til å bry seg er det bare å kjøre på.

• Liker 2
Skrevet

Katter er opprinnelig ørkendyr, og tåler en god del varmegrader.  Bare katten har tilgang på vann og skygge, så går det nok helt fint. 🙂

• Liker 2
Skrevet

Vi har tatt en vaskeduk med kaldt vann på over kattene nå når de har lagt ute med oss i sola. De ligger i skyggen da, men ser at de er varme... vi har også kaldt vann tilgjengelig:) 

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen=D da har jeg fått et par bra tips jeg skal sette i bruk.

Skrevet (endret)

Jeg pleier å barbere den ene katten min hvis det er veldig varmt. Nå ser det ut til at varmen avtar, så nå avventer jeg barbering. Hun heller klarer seg ikke så bra i varmen. Den andre katten klarer seg helt fint. Har lest et sted at det ikke er bra å helle på vann fordi det fordamper og blir varmere. Om det er noe i det vet jeg ikke, men jeg har sluttet å helle vann på de. Ikke er de noe glad i å få vann på seg heller 😛

Endret av Brimi
Skrevet (endret)

Har han lang pels? Børste ofte og gjerne barbere ham om sommeren. Jeg har en korthåret  med tykk pels og jeg har barbert henne et par somre, hun elsker det :Nikke:

Passe på god luftsirkulasjon, mange skåler med friskt vann, og prøv gjerne isbiter i vannet av og til. Jeg ville vært forsiktig med å legge et kaldt håndkle over hele katten, den kan bli for fort nedkjølt. Bare la den ha tilgang til mye vann og luft. 

Endret av Rumle
Skrevet

Jeg har skrudd av varmekablene på badet mitt. Det er nå boligens kaldeste rom🙂

Det er ikke sol på det lille vinduet som er på baderommet, så dette var effektivt!

Litt gulvkaldt å komme ut av dusjen for meg, men katten ligger på gulvet strak ut!

AnonymBruker
Skrevet

Løvene i Afrika blir verken barbert eller får nedkjølte tepper. De finner skygge og ligger ved drikkekilder. 

Anonymkode: 61263...a11

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Løvene i Afrika blir verken barbert eller får nedkjølte tepper. De finner skygge og ligger ved drikkekilder. 

Er vel ganske så tvilsomt at det en løve TS har skaffet seg?Eller hva ?:vetikke: 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Beeblebrox skrev:

Er vel ganske så tvilsomt at det en løve TS har skaffet seg?Eller hva ?:vetikke: 

Mulig ts sin pus er uenig med deg der :fnise:

1r5ilu.jpg

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En viss forskjell på løver og katter Eller? 

Anonymkode: b79a2...85f

Skrevet

Har tatt mine i dusjen en gang i blant fra de var små, når de både er skitne eller varme. De liker ikke å dusje men jeg bare skyller dem med lunkent vann og unngår hodet før helt til slutt. Pleier å gå helt fint. Virker som de elsker det etterpå.

Skrevet
1 minutt siden, Rumle skrev:

Mulig ts sin pus er uenig med deg der :fnise:

1r5ilu.jpg

Kan tenkes xD

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som går an å gjøres er å fylle en vannballong med vann, fryse den, og ta den opp å legge den i en skål. Katten kan då leke litt med den, og slikke på den, kald og god.

Jeg har selv nå begynt å gi kattene våtfor 2 ganger om dagen. Som det er skrevet så er katter ørken dyr, og ikke vanndrikkere. Det er en del væske i våtfor, og da ver jeg at de får i seg væske 👍🏻 (Og de klager ikke på masse god saus-mat :fnise:).

Mine to katter er også veldig glad i melon, honning og cantalupe (ikke spør met hvorfor, for katter kan ikke smake søtt...). Har sjeket at de kan spise det, og har ikke funnet noe negativt om det, bare at det er merkelig (heller ikke opplevd noe negativ reaksjon, de er nå litt over 3 år gamle). Mye væske i melon, den er jo og litt kald ut av kjøleskapet. Da får de i seg væske.

Ellers er det bare å prøve å gi katten tilgang på vann, skyggefull plass, om han liker vann så kan du prøve å dysje han. Sette opp en vannspreder ute (med mindre du bor i et område hvor det nå er vanningsforbud da). Evt. gi ham løveklipp om ham er langhåret (pleier være mulig hos vetrinær). 

Selv har jeg og kjøpt en kjølemattw. De bruker den, men om det er pga. den er kald eller bare siden den er en matte å ligge på... det vet jeg ikke😸😸

Anonymkode: b5356...15f

AnonymBruker
Skrevet

IKKE barber katten, pelsen beskytter mot varmen, mot å bli solbrent og insekter (google shaving pet/dog/cat + summer eller noe, får mange tusen hits som sier at dette frarådes). Skjønner ikke hvorfor folk tror dette er en god ide. Barbering er kun for katter som har så store problemer med pels og børsting at de får sår av flokene eller sykdommer.

Noen gode tips her da, mine bruker å få en stor balje med isbiter som de leker med - og jeg henger opp tepper for ekstra skygge der de liker å ligge.

Anonymkode: d8e10...037

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det som er greia med våte katter er at de som regel føler en viss type ubehag når de er våte. Det føles ikke slik som mennesker føler det, det gir en ubehagelig følelse for dem. For de aller fleste.

Ellers er jeg enig i at barbering er risikabelt da katter kan bli solbrente !

Anonymkode: da410...4db

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...