AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #1 Skrevet 4. juni 2018 Jeg får sosialstønad nå, og ikke så lenge vil jeg få tiltakspenger og jobb innunder nav, men jeg lurte på om jeg ikke skulle søke meg på folkehøyskole? Jeg ser at det fremdeles er ledig noen steder, og jeg vet ikke om jeg vil, men vil nav bli sure om de ser dette? det er ikke sikkert jeg skal, men jeg vil søke meg inn, men kan jeg det? Anonymkode: 318e2...286
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #2 Skrevet 4. juni 2018 Du får ikke noe fra NAV hvis du begynner på folkehøyskole. Eller synes du det er greit resten av samfunnet skal betale for at du skal gå på en skole som ikke gir deg en utdanning? Anonymkode: 7966e...362 11
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #3 Skrevet 4. juni 2018 Det får du spørre nav om. Så får du jo se om du har råd, koster jo ca 100 tusen for ett år og som student har du ikke krav på sosialstønad. Anonymkode: 14b11...436 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #4 Skrevet 4. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får sosialstønad nå, og ikke så lenge vil jeg få tiltakspenger og jobb innunder nav, men jeg lurte på om jeg ikke skulle søke meg på folkehøyskole? Jeg ser at det fremdeles er ledig noen steder, og jeg vet ikke om jeg vil, men vil nav bli sure om de ser dette? det er ikke sikkert jeg skal, men jeg vil søke meg inn, men kan jeg det? Anonymkode: 318e2...286 Du får nok ikke sosialstønad for å gå på skole, da må en søke om studielån. Bli sure ? De kan kreve at du betaler tilbake det du får når de oppdager at du går på skole og ikke tar jobben under NAV Anonymkode: af366...a70 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #5 Skrevet 4. juni 2018 Om du går på sosialstøtte på du nok over på studielån. Regner med du ikke er syk nok til AAP og da ikke har noen ordning med nav. Anonymkode: 704e7...72a 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #6 Skrevet 4. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får nok ikke sosialstønad for å gå på skole, da må en søke om studielån. Bli sure ? De kan kreve at du betaler tilbake det du får når de oppdager at du går på skole og ikke tar jobben under NAV Anonymkode: af366...a70 Ts: Dere missforstår hva jeg mener. Jeg går ikke på folkehøyskole nå, og jeg har heller ikke søkt på det enda. Jeg får sosialstønad nå, og jeg lurer ingen. Jge har tenkt til å si ifra til nav om jeg starter på skolen, jeg er ikke dum. Anonymkode: 318e2...286
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #7 Skrevet 4. juni 2018 Studenter får ikke sosialstønad. Da må du ta opp studielån. Anonymkode: d15d7...71b 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #8 Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts: Dere missforstår hva jeg mener. Jeg går ikke på folkehøyskole nå, og jeg har heller ikke søkt på det enda. Jeg får sosialstønad nå, og jeg lurer ingen. Jge har tenkt til å si ifra til nav om jeg starter på skolen, jeg er ikke dum. Anonymkode: 318e2...286 Høres jo ikke videre intelligent ut når du ikke forstår at du mister stønaden når du starter på "utdanning". Anonymkode: a7cc9...e50 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #9 Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ts: Dere missforstår hva jeg mener. Jeg går ikke på folkehøyskole nå, og jeg har heller ikke søkt på det enda. Jeg får sosialstønad nå, og jeg lurer ingen. Jge har tenkt til å si ifra til nav om jeg starter på skolen, jeg er ikke dum. Anonymkode: 318e2...286 Det er jo ingen her som har misforstått? ALLE har svart deg; du har ikke krav på støtte fra nav som student!!!! Anonymkode: 14b11...436 8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #10 Skrevet 4. juni 2018 For å ha råd til folkehøgskole må du ha spart opp lommepenger på forhånd, for alle pengene du får fra lånekassen går til folkehøgskolen. Dette er ikke en gjeld nav hjelper deg med å betjene om ett år. Anonymkode: 14b11...436 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #11 Skrevet 4. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: Dere missforstår hva jeg mener. Jeg går ikke på folkehøyskole nå, og jeg har heller ikke søkt på det enda. Jeg får sosialstønad nå, og jeg lurer ingen. Jge har tenkt til å si ifra til nav om jeg starter på skolen, jeg er ikke dum. Anonymkode: 318e2...286 Men da må du nesten formulere deg litt annerledes. Hvorfor skulle NAV bli sure på deg ? De sparer penger på at du starter på skole og må søke studielån, For dem så er ikke dette personlig, men en "sak" med noen i systemet. Hverken mer eller mindre Anonymkode: af366...a70 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #12 Skrevet 4. juni 2018 Du kan søke selv om du er under nav, det er ikke noe problem, det er det du lurer på sant? Anonymkode: 77904...c13
SesameStreet Skrevet 4. juni 2018 #13 Skrevet 4. juni 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får sosialstønad nå, og ikke så lenge vil jeg få tiltakspenger og jobb innunder nav, men jeg lurte på om jeg ikke skulle søke meg på folkehøyskole? Jeg ser at det fremdeles er ledig noen steder, og jeg vet ikke om jeg vil, men vil nav bli sure om de ser dette? det er ikke sikkert jeg skal, men jeg vil søke meg inn, men kan jeg det? Anonymkode: 318e2...286 Du kan søke deg inn uten at det har noen konsekvenser, men om du får plass og begynner så vil du miste sosialstønad. Når du er under utdanning så er det lånekassen som er det riktige stedet å henvende seg. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #14 Skrevet 4. juni 2018 NAV blir jo ikke sure for at du går ut av systemet. For det er det du gjør når du starter på folkehøgskole. De blir vel tvert imot glade. Anonymkode: 6fef7...dab 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #15 Skrevet 4. juni 2018 Du må ta opp lån og stipend. Deler av lånet blir omgjort til stipend om du består året. Du må også tenke på at du har et par ferier hvor du må reise hjem (skolene er stengt, noen "ferier" er ikke obligatorisk, varierer fra skole til skole). Og det koster penger, kommer an på hvor i landet du går på skole. Også må du tenke på at du må ha penger til reiser. Reisene i seg selv betaler du på forhånd, men shopping og slikt må du ha penger utenom til. Hos noen linjer og skoler så må du betale for mat på reiser selv, helt eller delvis. Så har du utstyr når det kommer til linjer. F.eks sport linjer krever eget utstyr, musikk krever egne instrumenter osv osv. Det er også div aktiviteter iløpet av året som koster penger. Både på planlagte reiser og ellers iløpet av skoleåret. Også mindre utflukter og slikt. Du må også ofte ha mye utstyr med deg, som campingutstyr, klær til all slags vær osv. Før du i det hele tatt skal begynne, så må du betale rundt 2000 kr i innmeldingspenger. Dette er lenge før du får penger fra lånekassen og det er ikke et depositum. Du får de ikke tilbake. + et depositum oppå der. Da er du oppi nesten 3000 kr før du i det hele tatt har begynt. Også må du betale for reise til skolen. Noen har innmeldingspengene inkludert, noen ikke. Noen har høyt depositum, noen ikke. Selv så fikk jeg 10.000 kr i gave av mamma og pappa (søsken fikk det samme da de gikk FHS). 10.000 kr i gave fra mormor og morfar. Allikevel så fikk jeg hjelp nå og da av foreldrene mine. Fordi plutselig så streiket pc'en (gikk en linje som krevde laptop), også ble det forskjellige aktiviteter som jeg ønsket å være med på. Folkehøgskole er dyrt. Var oppi rundt 30-40.000 kr utenom lånekassen. Om du skal kun leve av lånekassen uten oppsparte midler, uten hjelp av familie, ja da må du velge en av de billigste som ligger nedi 80.000 kr tror jeg, og du får rundt 100.000 kr hos lånekassen maks.. selv da blir det sykt trangt økonomisk. Så det å gå på folkehøgskole med 0 kr på konto og 0 i backup, jævlig dårlig plan. Og NAV hjelper deg ikke. Om du bor alene, hva skal du gjøre med leiligheten din? Du har ikke økonomi til å betale husleie samtidig som at du går FHS. NAV betaler ikke din husleie, bare fordi du ønsker å gå fhs. Det er mye å sette seg inni, og NAV er minste problemet ditt Mange ser på FHS som et friår uten bekymringer, noe det er for mange. For meg også, jeg var ikke bekymret for økonomien, fordi mamma og pappa hjalp meg. Da de også hjalp mine søsken før meg. Det var et par elever som ble kastet ut av skolen, fordi de betalte ikke regningene. De trodde alt var gratis og trodde lånekassen var nok. Noe det da ikke var, så de betalte for reiser og brukte penger reiser.. også hadde de ikke nok til regningene. Anonymkode: dee33...148 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #16 Skrevet 4. juni 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ta opp lån og stipend. Deler av lånet blir omgjort til stipend om du består året. Du må også tenke på at du har et par ferier hvor du må reise hjem (skolene er stengt, noen "ferier" er ikke obligatorisk, varierer fra skole til skole). Og det koster penger, kommer an på hvor i landet du går på skole. Også må du tenke på at du må ha penger til reiser. Reisene i seg selv betaler du på forhånd, men shopping og slikt må du ha penger utenom til. Hos noen linjer og skoler så må du betale for mat på reiser selv, helt eller delvis. Så har du utstyr når det kommer til linjer. F.eks sport linjer krever eget utstyr, musikk krever egne instrumenter osv osv. Det er også div aktiviteter iløpet av året som koster penger. Både på planlagte reiser og ellers iløpet av skoleåret. Også mindre utflukter og slikt. Du må også ofte ha mye utstyr med deg, som campingutstyr, klær til all slags vær osv. Før du i det hele tatt skal begynne, så må du betale rundt 2000 kr i innmeldingspenger. Dette er lenge før du får penger fra lånekassen og det er ikke et depositum. Du får de ikke tilbake. + et depositum oppå der. Da er du oppi nesten 3000 kr før du i det hele tatt har begynt. Også må du betale for reise til skolen. Noen har innmeldingspengene inkludert, noen ikke. Noen har høyt depositum, noen ikke. Selv så fikk jeg 10.000 kr i gave av mamma og pappa (søsken fikk det samme da de gikk FHS). 10.000 kr i gave fra mormor og morfar. Allikevel så fikk jeg hjelp nå og da av foreldrene mine. Fordi plutselig så streiket pc'en (gikk en linje som krevde laptop), også ble det forskjellige aktiviteter som jeg ønsket å være med på. Folkehøgskole er dyrt. Var oppi rundt 30-40.000 kr utenom lånekassen. Om du skal kun leve av lånekassen uten oppsparte midler, uten hjelp av familie, ja da må du velge en av de billigste som ligger nedi 80.000 kr tror jeg, og du får rundt 100.000 kr hos lånekassen maks.. selv da blir det sykt trangt økonomisk. Så det å gå på folkehøgskole med 0 kr på konto og 0 i backup, jævlig dårlig plan. Og NAV hjelper deg ikke. Om du bor alene, hva skal du gjøre med leiligheten din? Du har ikke økonomi til å betale husleie samtidig som at du går FHS. NAV betaler ikke din husleie, bare fordi du ønsker å gå fhs. Det er mye å sette seg inni, og NAV er minste problemet ditt Mange ser på FHS som et friår uten bekymringer, noe det er for mange. For meg også, jeg var ikke bekymret for økonomien, fordi mamma og pappa hjalp meg. Da de også hjalp mine søsken før meg. Det var et par elever som ble kastet ut av skolen, fordi de betalte ikke regningene. De trodde alt var gratis og trodde lånekassen var nok. Noe det da ikke var, så de betalte for reiser og brukte penger reiser.. også hadde de ikke nok til regningene. Anonymkode: dee33...148 Ts: Men, må alle folkehøyskole rha karakterutskrifter? For herregud, har lest det mange steder, hva er dette fornoe da? må vær enoe nytt... nei, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med leiligheten, og møblene mine, og tingene mine. De fleste som starter på fhs bor vel hjemme og har ikke de problemene for de lar vel tingene sine bare være hjemme hos foreldrene sine... Anonymkode: 318e2...286
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #17 Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts: Men, må alle folkehøyskole rha karakterutskrifter? For herregud, har lest det mange steder, hva er dette fornoe da? må vær enoe nytt... nei, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med leiligheten, og møblene mine, og tingene mine. De fleste som starter på fhs bor vel hjemme og har ikke de problemene for de lar vel tingene sine bare være hjemme hos foreldrene sine... Anonymkode: 318e2...286 Noen linjer krever det, men ikke alle. Det er andre ting som spiller mer rolle. Som den personlige søknaden du må skrive, til noen. Husker ikke alle kriteriene, da jeg søkte på sånn 7 skoler og kom inn på alle. Var liiittt redd for å ikke komme inn. Du må ofte sende vitnemål og "karakterutskrift" fordi de ser på fraværet. Da fravær er ganske strengt på FHS. eller det var det før. Nå så er det jo 10% på VGS også, før var det kun FHS som hadde 10% fraværgrense. Noen ser på karakterer, hvorfor vet jeg ikke. Vet ikke hva de ser etter, engasjement kanskje? Ønske om å lære? Aner ikke Som du sier så går de fleste på FHS mens de enda bor hjemme. Det gjorde jeg, akkurat fylt 18 år. Da noen har aldersgrense, også den skolen jeg aller helst ville gå på. som jeg også kom inn på Var kun et par eldre som hadde samboer som tok seg av hus og hjem. Ellers så var alle rundt 17-19 år. Hadde et par som stk som var 20 og en som var 21. Anonymkode: dee33...148
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #18 Skrevet 4. juni 2018 Hvorfor tar du deg ikke en utdanning som fører til jobb og egen inntekt? Mottar du sosialstønad så har du vel vilkår om å søke jobber hvis du ikke ønsker det. Nei, NAV sosial støtter ikke utdanning. Anonymkode: 1df66...61a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå