AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #1 Del Skrevet 4. juni 2018 Hei. Kjøpte i februar en bil, 2003 modell. Denne ble EU-godkjent av verkstedet som hører til firmaet dagen før jeg hentet den. Når jeg prøvekjørte bilen var den helt fin, men etter ca 1 mnd kom «sjekk motorlyset» på. Det har vært av og på etterpå uten at et annet verksted har funnet ut hva som er feil. Så skjedde det at vi kjørte på motorveien og bakakslingen knekker. Verkstedet der vi leverer den inn sier at dette er pga rust. Etter mye om og men får vi bilfirmaet der vi kjøpte den til å betale for å få dette fikset. Når jeg henter bilen etter 5 uker, som er så lang tid det tok før bilverkstedet fikk sendt riktig del fra bilfirmaet, er det en sprekk i ruten. Drar for å få dette fikset, får da en telefon fra dette firmaet om at det er så mye rust rundt vinduet at det er et mirakel at jeg ikke har fått vannskader enda. Tar etter dette kontakt med bilfirmaet for å få hevet kjøpet, da jeg ikke føler at bilen er driftssikker siden de ikke har opplyst meg om hvor mye rust som egentlig er på bilen. De sier jeg må forvente at en bil som er såpass gammel kommer til å ha mye rust. De hadde heller ikke sett at det var så mye rust at bakaksling skulle byttes på deres EU-kontroll. De mener altså at det må ha skjedd på den mnd mellom at jeg kjøpte bilen og det skjedde. De sier også at de har skiftet bremseklosser/bremser, men det er hvining/skrapelyder fra de når jeg bremser, så tror ikke det er sant heller. Er det de som har rett i forhold til heving eller har har jeg rett til å heve kjøpet? Anonymkode: c72ba...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannisinbestealder Skrevet 4. juni 2018 #2 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Hvilken bil og prisklasse er det snakk om? Stor forskjell på gode og dårlige 2003 modeller. En velholdt BMW han være verdt 100.000 og en rusten billigbil kan koste 8000. Det sentrale er hva du kan forvente utifra kjøpesum og hvordan bilen ble presentert. Jeg vil anbefale deg å gå til et annet verksted eller NAF for å få en vurdering. Jeg tenker spesielt på farlig rust på vitale deler av karosseri og inderstell. Svært betenkelig at du får den type kollaps kort tid etter eu-kontroll og det var en syltynn ansvarsfraskrivelse. Du bør true med å gå til vegvesenet og rapportere dette. Slikt skal ikke skje. Du må også være mer presis. En bakaksel vil neppe brekke av på grunn av rust. Vår det hjulopphenget? Endret 4. juni 2018 av Mannisinbestealder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannisinbestealder Skrevet 4. juni 2018 #3 Del Skrevet 4. juni 2018 Om det er nye bremseklosser eller bremseskiver bør alle som har førerkort klare å sjekke selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lost1 Skrevet 4. juni 2018 #4 Del Skrevet 4. juni 2018 Er en Honda CR-v 2003 modell, betalte 50000. Fikk beskjed av bilselger at det ikke skulle være noe feil med den, og at de EU-godkjente den før jeg hentet den. Jeg vet bare at den delen som ble byttet var bakaksel, hjulet var på tur og falle av når jeg stoppet pga lyden som plutselig kom. Bilfirmaet snakket med bilverkstedet og sendte de ny del (de sendte feil først, så tok ekstra lang tid), samt betalte for bytte av denne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skiftenøkkel Skrevet 4. juni 2018 #5 Del Skrevet 4. juni 2018 Hvilken kilometerstand? Den bør være lav og bilen i god stand for å forsvare den prisen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lost1 Skrevet 4. juni 2018 #6 Del Skrevet 4. juni 2018 200000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skiftenøkkel Skrevet 4. juni 2018 #7 Del Skrevet 4. juni 2018 Selgers argument om rust og alder er irrelevant. Du bør kreve kjøpet hevet, da bilen er i vesentlig dårligere stand enn du kunne forvente til 50000. Hadde du betalt 25000 har saken vært en annen. Som nevnt over kan du true med å melde fra til statens vegvesen om eu kontrollen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #8 Del Skrevet 4. juni 2018 Bilen er ikke verdt mer enn maks 30000 til å begynne med - sjekket du ikke Finn først? Hev kjøpet og ta en lærdom av det...gammel bil kjøpes ikke av forhandler, men privat. 😄 Anonymkode: 56719...145 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skiftenøkkel Skrevet 4. juni 2018 #9 Del Skrevet 4. juni 2018 34 minutter siden, AnonymBruker said: Bilen er ikke verdt mer enn maks 30000 til å begynne med - sjekket du ikke Finn først? Hev kjøpet og ta en lærdom av det...gammel bil kjøpes ikke av forhandler, men privat. 😄 Anonymkode: 56719...145 Du får en rimeligere bil privat ja, men den kan ha like mye feil og mangler. Utgangspunktet bør være at selger er en svindler uansett, privat eller bedrift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #10 Del Skrevet 4. juni 2018 1 time siden, Lost1 skrev: Er en Honda CR-v 2003 modell, betalte 50000. Fikk beskjed av bilselger at det ikke skulle være noe feil med den, og at de EU-godkjente den før jeg hentet den. Jeg vet bare at den delen som ble byttet var bakaksel, hjulet var på tur og falle av når jeg stoppet pga lyden som plutselig kom. Bilfirmaet snakket med bilverkstedet og sendte de ny del (de sendte feil først, så tok ekstra lang tid), samt betalte for bytte av denne. Enten melder du deg inn i Naf og får hjelp via deres advokater, eller så skaffer du deg en egen advokat. Har du rettshjelpsdekning på bilforskiringen din eller på innboforsikringen så slipper du unna med egenandeler. Blir kjøpet hevet, så skal du ha dekket alle utgifter du har hatt med å eie bilen. Noen trekker fra noe på grunn av bruk andre ikke, kommer helt an på saken. En må kjenne saken inngående for å kunne uttale seg om din sak spesifikt. Anonymkode: 227e5...c4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå