nf.susann Skrevet 4. juni 2018 #1 Skrevet 4. juni 2018 Hei! Jeg har nå prøvd og søkt overalt på nettet, men finner ingen ordentlig svar på det jeg lurer på. Så jeg prøver lykken her! 😊 Er det mulig at en katt kan bli gravid mens hun går på p-piller? Katten vår har fått pillen sin samme ukedag til samme tidspunkt. Vi har hatt 2 hannkatter (som jeg vet om) utenfor leiligheten som har "ventet" på henne. For 2 dager siden var min samboer vitne til at en av disse hannkattene parret seg med henne. Er det normalt at hannkattene vil parre seg med hunkattene når de går på p-piller? Jeg synes å ha lest at p-pillene "stopper opp" løpetiden og gjør sånn at hunkattene lukter ikke "godt" for hankattene, eller er jeg helt på bærtur nå? Er det en sjanse for at hun er gravid? Jeg vet at man kan bekrefte om hun er gravid med ultralyd/røntgen hos veterinæren 18-20 dager inn i svangerskapet. Hva skal jeg gjøre inntil da? Jeg vet at p-pillene kan skade fostrene OM hun skulle være gravid. Skal jeg bare holde henne inne inntil da? Dette må sikkert høres helt rart ut hehe! Men håper på svar og kanskje noen som har opplevd det samme kan fortelle litt om det? Tusen takk på forhånd!
solmåneogstjerner Skrevet 4. juni 2018 #2 Skrevet 4. juni 2018 P-piller for katter er ikke 100% sikre, akkurat som p-piller for mennesker. Det er selv om de brukes helt korrekt. I tillegg kan det godt være at katten har kastet opp kort tid etter pillen, og da er den ubeskyttet. Så ja...
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #3 Skrevet 4. juni 2018 P-piller for katt er ikke sikre. De kan kastes opp eller katten kan klare å spytte den ut uten at du ser det. I tilleg gir den katter som regel kreft. Hannkatter kan tvangsparre hunner for å tvinge frem eggløsning. Eneste måten å sikre seg mot kattunger er kastrering. En dyrlege vil kunne se om katten er drektig. Dersom hun ikke er langt på vei vil kastrering fungere som abort. Anonymkode: d1be8...e27 5
Tvist Skrevet 4. juni 2018 #4 Skrevet 4. juni 2018 Ikke noe problem. Bare ta katten med til dyrlegen, helst i morgen og be dem kastrere henne. Problem løst, best for katten og best for deg og resten av verden. 6
nf.susann Skrevet 4. juni 2018 Forfatter #5 Skrevet 4. juni 2018 Okei, tusen takk for svar! 😊 Det er ikke bare for oss å dra til dyrlegen, da nærmeste veterinærklinikk er 3 timer unna Vi blir ikke å ta noen form for abort på henne, men det var ikke det tråden var om hehe Jeg fikk svar på det jeg lurte på, så takk! Kjekt å ha en side som det her 👍 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #6 Skrevet 5. juni 2018 10 timer siden, nf.susann skrev: Okei, tusen takk for svar! 😊 Det er ikke bare for oss å dra til dyrlegen, da nærmeste veterinærklinikk er 3 timer unna Vi blir ikke å ta noen form for abort på henne, men det var ikke det tråden var om hehe Jeg fikk svar på det jeg lurte på, så takk! Kjekt å ha en side som det her 👍 Håper du hvertfall kastrerer etter at kattungene er avvendt og før kattemor får komme ut igjen (de kan bli drektige rett etter at de har født). Anonymkode: d1be8...e27 2
Tvist Skrevet 5. juni 2018 #7 Skrevet 5. juni 2018 Bare vær obs på at fødsel for katter er langt fra ufarlig, så du bør ha mange tusen i bakhånd i tilfelle keisersnitt en sen kveld. Og hold katten inne etter fødsel,den kan bli drektig kort tid etter fødsel. Vit også at du ved å sette kattunger til verden, gjør alt litt vanskeligere for alle som jobber for å hjelpe katter, og som prøver p forhindre at de blir drept i hopetall, i sommer som hver eneste sommer. 2
Nappetass1 Skrevet 5. juni 2018 #8 Skrevet 5. juni 2018 16 timer siden, nf.susann skrev: Okei, tusen takk for svar! 😊 Det er ikke bare for oss å dra til dyrlegen, da nærmeste veterinærklinikk er 3 timer unna Vi blir ikke å ta noen form for abort på henne, men det var ikke det tråden var om hehe Jeg fikk svar på det jeg lurte på, så takk! Kjekt å ha en side som det her 👍 Folk som deg er grunnen til at det finnes stadig flere hjemløse katter. Utekatter skal være kastrert før de slippes ut. Idiot. 4
nf.susann Skrevet 5. juni 2018 Forfatter #9 Skrevet 5. juni 2018 8 timer siden, Nappetass1 skrev: Folk som deg er grunnen til at det finnes stadig flere hjemløse katter. Utekatter skal være kastrert før de slippes ut. Idiot. Okei? Veldig modent av deg å kalle en person du overhode ikke kjenner en idiot. Det er ikke alltid man kan kastrere katten (av ulike årsaker) før den slippes ut, derfor fikk hun p-piller inntil hun skulle bli det. Jeg var dessverre ikke klar over at katten kunne "gjemme" pillen i halsen og deretter spytte den ut/kaste den opp når jeg spurte veterinær om å få det, men nå vet jeg det. Og "folk som meg"? Det er folk som deg som gjør det veldig vanskelig/utrivelig for "folk som meg" å spørre om ting her inne når dette er svaret man får. 3
nf.susann Skrevet 5. juni 2018 Forfatter #10 Skrevet 5. juni 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper du hvertfall kastrerer etter at kattungene er avvendt og før kattemor får komme ut igjen (de kan bli drektige rett etter at de har født). Anonymkode: d1be8...e27 Jeg er klar over det
Kontormus Skrevet 5. juni 2018 #11 Skrevet 5. juni 2018 Ta det med ro. Det er ikke sikkert hun blir drektig selv om en hannkatt har vært på henne. Ring veterinæren og spør før sikkerhets skyld. Vet at at det vil synes på puppene når de er 3 uker inn i svangerskapet, men da er hun jo et stykke uti, for de går svangre i 63-65 dager 1
nf.susann Skrevet 5. juni 2018 Forfatter #12 Skrevet 5. juni 2018 8 timer siden, Tvist skrev: Bare vær obs på at fødsel for katter er langt fra ufarlig, så du bør ha mange tusen i bakhånd i tilfelle keisersnitt en sen kveld. Og hold katten inne etter fødsel,den kan bli drektig kort tid etter fødsel. Vit også at du ved å sette kattunger til verden, gjør alt litt vanskeligere for alle som jobber for å hjelpe katter, og som prøver p forhindre at de blir drept i hopetall, i sommer som hver eneste sommer. Jeg er klar over dette med fødsel og tiden etterpå Men i de fleste tilfeller (etter hva jeg har lest) så klarer kattemor dette selv, men har selvfølgelig i bakhodet at ting kan skje. Men det var ikke dette tråden min var om, jeg ville bare ha svar på det jeg spurte om. Jeg har også pratet med veterinær Jeg synes at det er litt trist at man nesten ikke kan spørre om slike ting uten at man må få høre en hel masse om hvor man nesten er et forferdelig menneske om man velger å ikke ta abort på katten. Jeg setter pris på svar, men skulle bare ønske at det var mer rettet mot det jeg spurte om 2
nf.susann Skrevet 5. juni 2018 Forfatter #13 Skrevet 5. juni 2018 6 minutter siden, Kontormus skrev: Ta det med ro. Det er ikke sikkert hun blir drektig selv om en hannkatt har vært på henne. Ring veterinæren og spør før sikkerhets skyld. Vet at at det vil synes på puppene når de er 3 uker inn i svangerskapet, men da er hun jo et stykke uti, for de går svangre i 63-65 dager Jeg har ringt veterinær Veterinæren sa at det var en stor sjanse for at hun kunne være gravid, da katter kan "gjemme" pillen i halsen for deretter å spytte den ut/kaste den opp. Vi skal dit for å ta ultralyd rundt den 24. juni, så får vi bare vente å se 1
Gjest Gia_ Skrevet 5. juni 2018 #14 Skrevet 5. juni 2018 Hvorfor ikke bare få til en kastrering først som sist? Unødvendig å la katten ha den fysiske og psykiske påkjenningen ett svangerskap, fødsel og så oppdragelsen av kattunger er, når kullet ikke var ønsket. P-piller er en dårlig idé for katter som går ute, nettopp fordi man ikke vet om de gjemmer den i halsen eller kaster den opp, itillegg er det en meget ugunstig prevasjonsmåte i det lange løp iom de er meget kreftfremkallende.
Kontormus Skrevet 5. juni 2018 #15 Skrevet 5. juni 2018 29 minutter siden, nf.susann skrev: Jeg har ringt veterinær Veterinæren sa at det var en stor sjanse for at hun kunne være gravid, da katter kan "gjemme" pillen i halsen for deretter å spytte den ut/kaste den opp. Vi skal dit for å ta ultralyd rundt den 24. juni, så får vi bare vente å se Ok. Har aldri skjedd med mine 2, men det finnes selvsagt en teoretisk mulighet 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #16 Skrevet 5. juni 2018 27 minutter siden, Gia_ skrev: Hvorfor ikke bare få til en kastrering først som sist? Unødvendig å la katten ha den fysiske og psykiske påkjenningen ett svangerskap, fødsel og så oppdragelsen av kattunger er, når kullet ikke var ønsket. P-piller er en dårlig idé for katter som går ute, nettopp fordi man ikke vet om de gjemmer den i halsen eller kaster den opp, itillegg er det en meget ugunstig prevasjonsmåte i det lange løp iom de er meget kreftfremkallende. Kommer vel på det samme om de var "ønsket" eller ikke? Kattemor må da igjennom akkurat det samme uavhengig av om eier ville at hun skulle bli drektig eller ikke. Vel og merke så lenge man er en ansvarlig eier som finner gode hjem til kattungene. Anonymkode: ef2d1...562
nf.susann Skrevet 5. juni 2018 Forfatter #17 Skrevet 5. juni 2018 28 minutter siden, Gia_ skrev: Hvorfor ikke bare få til en kastrering først som sist? Unødvendig å la katten ha den fysiske og psykiske påkjenningen ett svangerskap, fødsel og så oppdragelsen av kattunger er, når kullet ikke var ønsket. P-piller er en dårlig idé for katter som går ute, nettopp fordi man ikke vet om de gjemmer den i halsen eller kaster den opp, itillegg er det en meget ugunstig prevasjonsmåte i det lange løp iom de er meget kreftfremkallende. Hun skulle ikke gå på p-piller noe særlig lenge. Vi måtte vente litt med å kastrere henne og tenkte at p-piller var en okei løsning til da, men så uvitende som jeg var så var jeg ikke klar over at de kan gjemme den i halsen for deretter å spytte den ut/kaste den opp. Om det viser seg at hun faktisk har blitt drektig, så lar vi hun bære frem kattungene. Jeg har ingen hensikt i å diskutere dette, da det var ikke dette tråden var om i det hele tatt
Perle Skrevet 5. juni 2018 #18 Skrevet 5. juni 2018 (endret) Men om dere uansett skal beholde ungene dersom hun er drektig, hvorfor ta UL? Magen vil jo fort være der om hun er drektig. Og -om dere skal til veterinær og ta UL, hvorfor ikke kastrere evt abort henne når dere først er der? Du skriver jo at dere ikke har kastrert henne fordi det var langt til dyrlegen. Altså for langt til å kastrere men ikke å ta UL? P-piller til katt (ihvertfall utekatter) er en uting. Proppe i et lite dyr hormoner som kan gi kreft satidig som det er helt upålitelig. Alle som har katter vet at de eter gress og mus, og spyr rester og hårballer og at disse p-pillene da vil følge med ut. Endret 5. juni 2018 av Perle 2
Nappetass1 Skrevet 5. juni 2018 #19 Skrevet 5. juni 2018 1 time siden, nf.susann skrev: Okei? Veldig modent av deg å kalle en person du overhode ikke kjenner en idiot. Det er ikke alltid man kan kastrere katten (av ulike årsaker) før den slippes ut, derfor fikk hun p-piller inntil hun skulle bli det. Jeg var dessverre ikke klar over at katten kunne "gjemme" pillen i halsen og deretter spytte den ut/kaste den opp når jeg spurte veterinær om å få det, men nå vet jeg det. Og "folk som meg"? Det er folk som deg som gjør det veldig vanskelig/utrivelig for "folk som meg" å spørre om ting her inne når dette er svaret man får. Du står fri til å ramse opp positive sider ved å la katten din være kattungemaskin. Ja jo, folk som deg. Naiv er også innenfor idiotsjangeren for min del. Er det for avl du ikke kastrerer så får du holde pus inne! «Folk som deg» er ikke det spor bedre enn jeg debattmessig. Dessuten ga jeg deg jo et råd, du likte det bare ikke. 1
nf.susann Skrevet 5. juni 2018 Forfatter #20 Skrevet 5. juni 2018 8 minutter siden, Perle skrev: Men om dere uansett skal beholde ungene dersom hun er drektig, hvorfor ta UL? Magen vil jo fort være der om hun er drektig. Og -om dere skal til veterinær og ta UL, hvorfor ikke kastrere evt abort henne når dere først er der? Du skriver jo at dere ikke har kastrert henne fordi det var langt til dyrlegen. Altså for langt til å kastrere men ikke å ta UL? P-piller til katt (ihvertfall utekatter) er en uting. Proppe i et lite dyr hormoner som kan gi kreft satidig som det er helt upålitelig. Alle som har katter vet at de eter gress og mus, og spyr rester og hårballer og at disse p-pillene da vil følge med ut. Jeg har aldri sagt at det var pga avstanden til veterinæren som var grunnen at vi ventet med kastreringen. Den kommentaren var mer rettet til den personen som mente at jeg skulle ta katten med til veterinæren helst nå og kastrere henne. Jeg ville bare poengtere at det ikke er "bare bare" for meg å dra dit en svipptur pga avstanden Årsaken til hvorfor vi måtte vente med kastreringen er en helt annen En av våre hunder har time hos dyrlegen 24. juni for å ta rabies vaksine, og da sa dyrlegen at de kunne ta ultralyd på samme time om vi ønsket det. Hva er galt om vi ønsker å ta ultralyd og samtidig sjekke om alt er okei? "Alle som har katter vet at de eter gress og mus, og spyr rester og hårballer og at disse p-pillene da vil følge med ut", vel ikke alle vet det, for det gjorde nemlig ikke jeg. Hun skulle som sagt ikke gå på p-piller noe lenge og jeg visste ikke at de var så upålitelige. Vi ønsker ikke å ta noen form for abort på henne, og jeg har virkelig ingen hensikt til å diskutere dette da tråden min overhode ikke handler om dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå