ActiveChip Skrevet 4. juni 2018 #1 Skrevet 4. juni 2018 Hei! Kjæresten min og jeg har veldig lyst til å kjøpe en leilighet sammen neste år, før juni. Mine foreldre har sagt at hvis vi beviser at vi klarer å spare en viss sum i løpet av et år, så vil de stille som kausjonister pga. vi er studenter med deltidsjobb uten nok EK. Jeg har noen spørsmål angående det. 1. Det vi sparer opp, kan det brukes som en del av EK til lånet samtidig som foreldre er kausjonister? 2. Er det noe som gjør at det egner seg mer å leie enn å eie? Vi begynner våre 5-årige studier nå til høsten, så vi kommer til å bli her i minst 5 år.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #2 Skrevet 4. juni 2018 Hvor mye deltidsjobb har dere? Er det nok til å kjøpe hus? Studielån regnes ikke som inntekt i bankene, så du kan ikke ta det med i beregningen på hvor mye dere kan låne. Anonymkode: 6ec67...4de
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #3 Skrevet 4. juni 2018 2 hours ago, ActiveChip said: Hei! Kjæresten min og jeg har veldig lyst til å kjøpe en leilighet sammen neste år, før juni. Mine foreldre har sagt at hvis vi beviser at vi klarer å spare en viss sum i løpet av et år, så vil de stille som kausjonister pga. vi er studenter med deltidsjobb uten nok EK. Jeg har noen spørsmål angående det. 1. Det vi sparer opp, kan det brukes som en del av EK til lånet samtidig som foreldre er kausjonister? 2. Er det noe som gjør at det egner seg mer å leie enn å eie? Vi begynner våre 5-årige studier nå til høsten, så vi kommer til å bli her i minst 5 år. Har dere regna på det? Anonymkode: e6a34...7fa
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #4 Skrevet 4. juni 2018 1) Ja, alt unntatt studielån/andre lån kan brukes til EK. Jo mer dere sparer opp som dere ønsker å bruke som EK, jo bedre er det. 2) Spørs hvor lenge man tenker å bo der. En tommelfingerregel er at man som minimum ønsker å bo et sted minst tre år. Det koster å kjøpe og/eller selge (meglerutgifter, dok.avgifter/andre offentlige utgifter, utgifter til å shine ekstra opp før visning etc.). Bytter man bolig veldig ofte, så kan mye av den potensielle verdiøkninga bli spist opp av salgs/kjøpsutgiftene. Så kommer det an på hvor man tenker å kjøpe. Kan man regne med verdiøkning? (Selv om det aldri er noen garantier, så er det jo større sannsynlighet for å få verdiøkning på en Oslo-leilighet enn en på et mye mindre sentralt sted). Husk også å huske på at det å eie representererr vedlikeholdsutgifter, særlig hvis dere kjøper en gammel leilighet. Alt er ikke like dyrt å pusse opp/vedlikeholde, men må man f. eks. renovere badet innen noen år, så kan det fort koste noen hundretusen. Ja, bad er veldig dyrt. Sørg for å få opplysninger om hva som er utført i nyere tid, og hva borettslaget/sameiet/eier av bygården planlegger å gjøre i overskuelig fremtid. For deres del høres det jo i utgangspunktet kurant ut å kjøpe hvis dere kan det. Fem år er jo i utgangspunktet en helt kurant tidshorisont, men spør dere selv om det er en risiko for at dere kommer til å bytte studie underveis. Anonymkode: f2323...2fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå