Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har trent styrketrening i et par år nå. Til nå har jeg lært at man skal ta den tida(ikke for lang tid selvfølgelig)man trenger på hvert apparat, og kanskje 3settx10rep på hvert apparat og deretter øke det etterhvert for å bygge muskler.

I dag var jeg å trente med en gruppe og en personlig trener. Vi trente styrketrening, men det jeg ikke likte var at vi fikk 1 minutt på hvert apparat før vi måtte bytte over til neste, dette varte i hvertfall en halvtime/tre kvarter. Følte bare jeg måtte forte meg på hvert eneste sett og alt ble bare stress, og noen fikk jeg ikke skikkelig til i det hele tatt før jeg måtte bytte, og jeg glemte til slutt av hvor mye kilo jeg tok på de forskjellige apparatene. Det ble kanskje 2settx15rep på et apparat, 4-5settx30rep på et annet osv. Sånn holdt vi på kjempe lenge, og det var ofte jeg måtte bruke det samme apparatet flere ganger. Det er ikke sånn jeg har blitt lært opp til å trene om jeg vil bygge muskler, for meg blir det heller at musklene bli overtrent og jeg får ikke noe utbytte at styrketreninga..  Jeg har hatt en liten pause fra styrketreninga nå, og vet at man skal ta det rolig i begynnelsen, men i dag var det egentlig bare stress å begynna treninga på den måten. 

Om jeg tar feil så setter jeg pris på tilbakemeldinger på det, men når jeg tidligere har trent med ripped folk på treningsenter,  har vi aldri trent på denne måten vi gjorde i dag. Jeg spurte personlig trener som trente oss, og hun sa at det gikk helt fint å trene på denne måten, bare det ikke blir sånn hver gang man trener, men for meg var ikke dette skikkelig trening i det hele tatt.

Setter pris på tilbakemeldinger fra folk som har mye erfaring med styrketrening. :-)

Anonymkode: 686eb...cf4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lite erfaring selv, 3 år ca. Lest mye om temaet da, og den ene artikkelen slår ihjel den andre. PT vil jeg sky som pesten 😂 det skal finnes en norsk nettside (blogg?) Jeg synes virket meget fornuftig. 

Men å stresse gjennom så mange repetisjoner på så kort tid vil jeg si går på bekostning av teknikk. 

Selv løftet jeg relativt tungt, 5x5 med økende belastning hver uke, når det stagnerte fortsatte jeg med 3x3. Tok meg den tiden jeg følte for. Fungerte bra for meg. 

Men å gjøre noe annet enn sin vanlige rutine innimellom kan da tenkes å være gunstig, om ikke annet gøy ☺️

Skrevet (endret)

Hvor mange repetisjoner, sett og hvor lange pauser kommer an på hva du vil oppnå, og også på den som setter opp ditt treningsprogram. Gruppetimer er mer kardiobasert selvom det er styrketimer. Rett og slett fordi du må trene med lettere vekt og har kortere pauser, jeg legger ofte inn slik trening selv isteden for kardio. På den gruppetimen du var på vil jeg tippe det var meninga at du skulle kjøre så mange repetisjoner du klarte på den tiden du var på apparatet, ikke dele det opp i sett som du gjorde. 

Ingen av delene er feil forresten. 

For å øke i volum og styrke bør du kjøre færre repetisjoner. Jeg har i det siste trent med 3x5 og avsluttet med et sett med 7x10 og 30 sek pause, der de første øvelsene blir tunge med lenger pauser (ca 2 min) og den siste blir mer mot kardio holdet. Nå er jeg blitt satt på et program med 3-4 set og 16-6 repetisjoner, der jeg starter med 16 rep på første settet og kutter til jeg ender på 6. Jeg følger programmer fra en PT med nøye oppfølging (han er min samboer, så kanskje litt vanskelig med like tett oppfølging for andre). Med andre ord, det finnes flere veier til Rom, men det viktigste er å følge en og samme filosofi hele veien (altså, velg en person å høre på). Trenger ikke være en pt, jeg hadde ikke råd til det og fulgte en kjent norsk blogger før.

Endret av Inwe
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som sirkeltrening (så mange repetisjoner du klarer på ett minutt). Dette er én måte å trene styrke på. Måten du er vant til å trene er en annen måte. Ingen av delene er mer "riktig" enn den andre. Det kommer helt ann på hva du ønsker å oppnå med treningen.

Anonymkode: aab59...02b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...