Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har bodd i boenheten i 1 år, og fikk nettopp mail angående strøm. I leiekontrakten er det skrevet under på inkludert strøm i husleien, men nå vil huseigeren endre dette. Fikk mail om at de som bor i boenheten skal betale for strømmen fra 1. august, og vi som har inkludert strøm må huske å rekne på gjennomsnittet for hvor mye vi betaler i året. Hvis vi betaler mer enn inkludert strøm i leieavtalen, skulle vi få tilbake de pengene.

Dette høres veldig tungvindt ut og jeg trodde ikke at huseier kunne endre på strømgreiene i forhold til kontrakten. Han mener selv at det da blir billigere for oss, men jeg vet ikke en gang hvor mye av husleien som blir satt av til strøm fra starten av. 

Kan huseiger endre hvordan strømmen blir avviklet i forhold til hva som står i kontrakten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huseier kan endre dette, men det må varsles på samme måte som andre endringer av kontrakten. Slik som husleie økning, det må varsles tre månender (oppsigelses tiden) før endringen skjer.

Fikk dere beskjed om det nå vil det altså kunne gjelde fra september.

Så lenge det ikke er egen måler for utleieboligen må man jo finne en måte å dele strømregningen på.   En grunn til at utleier kan ønske å skille mellom husleie og betaling for strøm er skatteregler.

Skrevet

Det med økning i husleie og slik vet jeg går etter KPI, og samme for strøm, men her gjelder det ikke noe prisendring. Vi skal begynne å betale strømregningen "fordi det er for mye ekstraarbeid" for huseigeren. Hvis vi ender opp med å betale mer enn fastpris, så skulle vi få tilbake og justert husleien slik at vi ikke overstiger det som står i kontrakten. Men det virker mer som latskap at vi må begynne å betale strømregningen når det står i leiekontrakten at den er inkludert. Da bør man nesten skrive ny leiekontrakt i så fall, for det bryter jo med den på en måte.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Smilii skrev:

Hei!

Jeg har bodd i boenheten i 1 år, og fikk nettopp mail angående strøm. I leiekontrakten er det skrevet under på inkludert strøm i husleien, men nå vil huseigeren endre dette. Fikk mail om at de som bor i boenheten skal betale for strømmen fra 1. august, og vi som har inkludert strøm må huske å rekne på gjennomsnittet for hvor mye vi betaler i året. Hvis vi betaler mer enn inkludert strøm i leieavtalen, skulle vi få tilbake de pengene.

Dette høres veldig tungvindt ut og jeg trodde ikke at huseier kunne endre på strømgreiene i forhold til kontrakten. Han mener selv at det da blir billigere for oss, men jeg vet ikke en gang hvor mye av husleien som blir satt av til strøm fra starten av. 

Kan huseiger endre hvordan strømmen blir avviklet i forhold til hva som står i kontrakten?

Bor du i en boenhet der eier bor i samme hus og har bare en strømmåler alternativt har en minusmåler? 

Å regne ut strøm etter minusmåler er et regnestykke etter en bestemt formel, den kan jeg ikke min mann driver på med dette i forhold til sine utleieprosjekter. 

Noen leieboere bruker mye strøm uten å tenke fordi strøm er inkludert i leien. Du bør sette av mellom kr. 800 og 1 000 kr/mnd. Til strøm inntil du ser hva du forbruker. Og ja, utleier kan endre på dette. De beste leieavtalene er de uten strøm inkludert fordi du da styrer ditt eget strømforbruk. 

Anonymkode: cf9d0...324

Skrevet

I den nye avtalen han vil komme med, er at vi selv må betale strømmen, men må regne ut gjennomsnitt hver måned, der hvis vi bruker mer enn det som blir satt av per pers i måneden på strøm skal i få tilbake det vi har betalt for mye. Han mener det vil bli billigere for oss, og han slipper å gjøre jobben selv, noe som jeg synes er merkelig og mer arbeidskrevende, og vi leier hos et firma der vi er 3 stk som bor i hver leilighet (3 leiligheter). Hadde vi brukt mye strøm, så har han rett på å øke beløpet som betales fast eller øke etter kpi. Det største problemet er at jeg sendte mail til firmaet uten noe svar, og jeg vet ikke en gang hva husleien blir senket til eller beløpet som de tidligere har satt av til strøm, men tror det er ca 350 eller 400 i måneden av husleigen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...