Gå til innhold

ta abort for 3. gang?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Litz: Huff, det høres ikke godt ut. Har veldig forståelse for din situasjon og er enig i at man ikke skal dømme folk som tar abort før man vet hvilken situasjon de er i.

Selv har jeg tatt abort en gang, da jeg var 16 år. Jeg bodde i England da dette skjedde og var innom en privat abortklinikk... Veldig annerledes enn sånn det blir gjort her i Norge har jeg inntrykk av.

Fyren som gjorde meg gravid var temmelig uansvarlig og jeg ser fortsatt tilbake på det som en vond opplevelse. Håper virkelig at jeg slipper å gå igjennom det igjen.

I ettertid har jeg vært svært forsiktig med prevensjon og om mensen er så mye som en dag forsinka får jeg gravid-angst... :(

Tror ikke det finnes noen som er så nøye med p-pillene og som er så redd for å bli gravid som meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lilletroll

(jeg har btw fått diagnosen Hyperemesis Gravidarum, og vil med stor sannsynlighet bli like dårlig hver gang jeg blir gravid.

Jeg har også denne diagnosen btw....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, noen har mer uflaks enn andre (f.eks Litz). Jeg har aldri vært i en slik situasjon selv. Jeg ville personlig ikke tatt abort, om ikke det var snakk om et overgrep eller stor sannsynlighet for misdannelser.

Jeg vet det finnes jenter som bruker abort som en "lettvint" utvei, og det synes jeg ikke noe om.

Slik Litz forteller ser jeg ikke på det som lettvint, men utrolig trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Så da klarer du ikke å tenke deg til hvis en slik sitasjon skulle forekomme?

Lurer i grunn på hva du gjør inne på denne tråden da? Bare ute etter å leke tante med pekefingeren? :roll:

Det har vel tydelig kommet frem hva jeg ville gjort om jeg havnet i en sånn situasjon!!! (Hvilket jeg ikke ville gjort) Nemlig å beholde barnet! SELV om jeg har diagnosen hyperimesis gravidarum....selv om ikke økonomien er på topp....selv om jeg overhodet ikke har noen planer om familieforøkning hverken nå eller senere...(nettopp på grunn av min diagnose...)

Om jeg er her inne for å vifte med pekefingeren?? Jeg tuslet inn hit for å svare på et spørsmål - jeg ble deretter utfordret på mine meninger og må vel da få lov til å svare?? Selv om det ikke stemmer overens med alle andre her inne???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også gravod til tross for p-piller. Fikk diagnosen Hyperemesis Gravidarum jeg også.

Hadde slett ikk tenkt å få flere barn pga av at vi har en som har krevd masse av oss pga av sykdom.

Kunne alikevel aldri ha tenkt meg å ta abort. Og i dag er jeg så glad for den lille prinsessa vår.

Men dømmer alikevel ikke de som velger denne løsningen. Man bestemmer heldigvis over eget liv. Men når jeg hører om alle de som sliter med sen virkninger etter en abort blir jeg bekymret når jeg tenker på at noen har måttet ta dette valget hele tre ganger! Det må jammen slite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Så før dere dømmer folk så går det ann å tenke litt på situasjoner dere kan komme opp i.

Prevansjon er aldri 100% sikkert, det er mange som blir gravide både på p-piller, p-sprøyte og med spiral.

Jeg synes det var flott du skrev det innlegget, slik folk kan knytte svaret opp mot et nick. (Hadde en gjest skrevet det, hadde sikkert ingen trodd det likevel,..)

Fikk inntrykk av at flertallet her mener at "3 ganger abort, da MÅ det være slurv. Noe annet er UMULIG"...

Det var et lignende innlegg for ca 1 år tilbake, da var det en gjest som opplevde det samme. Misunner ingen å komme i den situasjonen,...

For å svare trådstarter:

Hvis jeg virkelig ikke hadde ønsket barn i det hele tatt så hadde jeg tatt abort!! Hvis jeg derimot ville ha barn "en eller annen gang" hadde jeg beholdt det,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det har vel tydelig kommet frem hva jeg ville gjort om jeg havnet i en sånn situasjon!!! (Hvilket jeg ikke ville gjort) Nemlig å beholde barnet! SELV om jeg har diagnosen hyperimesis gravidarum....selv om ikke økonomien er på topp....selv om jeg overhodet ikke har noen planer om familieforøkning hverken nå eller senere...(nettopp på grunn av min diagnose...)

Om jeg er her inne for å vifte med pekefingeren?? Jeg tuslet inn hit for å svare på et spørsmål - jeg ble deretter utfordret på mine meninger og må vel da få lov til å svare?? Selv om det ikke stemmer overens med alle andre her inne???

Gud så hissig du er a :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Gud så hissig du er a :o

Eh, javel?? :roll: Og nøyaktig hva er det jeg har sagt som er så hissig, da?? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere gjort det hvis dere verken hadde økonomi, et stabilt liv, eller lyst på barn?

Hadde dere da kunnet ta abort for 3. gang?

Ja, jeg kunne ha tatt abort for 3.gang under de omstendighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var flott du skrev det innlegget, slik folk kan knytte svaret opp mot et nick. (Hadde en gjest skrevet det, hadde sikkert ingen trodd det likevel,..)

Fikk inntrykk av at flertallet her mener at "3 ganger abort, da MÅ det være slurv. Noe annet er UMULIG"...

Enig ang Litz` innlegg - det er fint å få et nyansert bilde på ting som kan skje, selv om jeg ikke engang i utgangspunktet mente at det var UMULIG at det kunne skyldes annet enn slurv. Men, jeg tror mange tilfeller av uønsket graviditet kunne vært unngått. Om noen få blir gravid til tross for prevensjon, betyr ikke det at flertallet blir det. Blant ungdom feks, burde informasjonsarbeid om seksualitet og prevensjon vært mye bedre. Jeg har opplevd å se 13- og 14-åringer komme på sykehus for å ta abort - visste de hva de gjorde da de hadde sex? Ante de noe om konsekvensene, eller trodde de kanskje at "det hender ikke meg"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og en ting jeg stiller meg spørrende til er når man VET at men ikke er i stand til å gjennomføre et svangerskap, hverken nå eller senere pga en eller annen diagnose, hvorfor steriliserer man ikke seg da? Eller partneren? Det ville vel spart alle involverte for mye vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Og en ting jeg stiller meg spørrende til er når man VET at men ikke er i stand til å gjennomføre et svangerskap' date=' hverken nå eller senere pga en eller annen diagnose, hvorfor steriliserer man ikke seg da? Eller partneren? Det ville vel spart alle involverte for mye vondt?[/quote']

Abort er gratis, sterilisering er ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bare svare for meg selv.

Ja, jeg har vært inne på tanken på sterilisering, men jeg må helt ærlig innrømme at tanken skremmer meg.

Jeg er bare 25 år gammel og det å gjøre ett inngrep på kroppen som ikke er mulig å reversere er ett ganske stort skritt å ta. Jeg er ikke sikker på om jeg tør ta det skrittet ennå. Tenk om jeg angrer meg?

Nå har jeg kobberspiral og er fornøyd med den. Har hatt det i over to år nå og har ikke blitt gravid på det.

Legene kom med en forklaring på hvorfor jeg ble gravid på p-sprøyte og det var at kroppen min reagerer ikke på hormoner på den måten den skal gjøre. Jeg sliter ennå med bivirkninger fra p-sprøyta, bivirkninger jeg sannsynligvis må leve med for resten av livet.

I tillegg har jeg vel ekstremt lett for å bli gravid. :roll:

Men blir jeg gravid mens jeg bruker spiral så ser jeg nok ingen annen utvei enn å sterilisere meg, men jeg vil helst slippe.

I mine øyne er sterilisering ett mer alvorlig inngrep enn en abort er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...