Gå til innhold

Huseier bygger terrasse rett utenfor mitt stuevindu!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier en halvveis underetasje, med stuevinduer på bakkeplan. Nå bygger huseier en terasseålatting rett utenfor mine vinduer. Har han lov til dette???

Anonymkode: 12a22...3f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Står det noe i kontrakten, eller hadde dere en muntlig avtale om at du skulle disponere uteområdet utenfor stuen din? 

Anonymkode: 53f02...2b1

AnonymBruker
Skrevet

eh... selvsagt har han lov til dette, det er da hans hus....

Anonymkode: eab97...28a

• Liker 28
Skrevet

Han har lov, men skulle gitt deg nabovarsel pga støy. 

Er denne plattingen for deg, eller skal han bruke den selv?

I siste tilfelle så hadde jeg flyttet. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står det noe i kontrakten, eller hadde dere en muntlig avtale om at du skulle disponere uteområdet utenfor stuen din? 

Anonymkode: 53f02...2b1

Nei, det står at jeg ikke disponerer utearealer og at huseier selv skal bruke Hagen, men jeg ante jo ikke at han skulle bygge en platting helt inntil vinduet mitt, skal jeg sitte å se ut på deres hageselskaper og soling da? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Han har lov, men skulle gitt deg nabovarsel pga støy. 

Er denne plattingen for deg, eller skal han bruke den selv?

I siste tilfelle så hadde jeg flyttet. 

Jeg har ikke hørt noe støy, jeg har vært på jobb da han har bygget, plattingen er til han, jeg har ikke tilgang. Er ikke bare å flytte jeg har 3 års kontrakt😬

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det vitner jo om manglende sosiale antenner og hensyn fr ahuseiers side. Hadde forsøkt å finne et nytt sted å bo

Anonymkode: 416b2...846

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje plattingen er til deg? 

Han har lov, men det er jo ganske lite gjennomtenkt av han.. Sikkert få som vil leie etter deg, og er jo ikek moro for de å sitte der å glo inn til deg heller.. 

Anonymkode: 677c3...398

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hørt noe støy, jeg har vært på jobb da han har bygget, plattingen er til han, jeg har ikke tilgang. Er ikke bare å flytte jeg har 3 års kontrakt😬

Ts

Nå er det strengt talt ikke lov å gi dårligere vilkår i en privat leiekontrakt enn i den fra leieboerforeningen (rett meg gjerne på navnet her). 

Den har vel 3 måneders oppsigelse. Så jo du kan fint si opp med loven i hånd.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Skogkløver skrev:

Nå er det strengt talt ikke lov å gi dårligere vilkår i en privat leiekontrakt enn i den fra leieboerforeningen (rett meg gjerne på navnet her). 

Den har vel 3 måneders oppsigelse. Så jo du kan fint si opp med loven i hånd.

Det er da lov med 3-års kontrakter? Jeg har alltid hatt det jeg...

ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Ja men du har lov til å si opp kontrakten med vanlig oppsigelsestid

Anonymkode: cb479...7a4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ts

Det er vanlig med 3 års kontrakt, men det skal alltid være at du kan si opp tidligere, med f.eks 3 måneders oppsigelese. Men det er i standar kontrakter sånn at du ikke kan si opp de første 9 måneder av leie forholdet. Ingen kan binde deg til å bo ut kontrakten, kun disse 9 månedene om det står. Så du kan si opp etter 9 måneder og leie forhold blir da et år

Anonymkode: 0b759...83c

• Liker 2
Skrevet

Først av alt. Har du snakket med huseier om saken?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig med 3 års kontrakt, men det skal alltid være at du kan si opp tidligere, med f.eks 3 måneders oppsigelese. Men det er i standar kontrakter sånn at du ikke kan si opp de første 9 måneder av leie forholdet. Ingen kan binde deg til å bo ut kontrakten, kun disse 9 månedene om det står. Så du kan si opp etter 9 måneder og leie forhold blir da et år

Anonymkode: 0b759...83c

Det står i kontrakten min at ingen av partene har adgang til å si opp før 3 år. Det er forskjell på leie at frittstående boliger og del av huseier sin bolig, sånn jeg har skjønt det...

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gullik skrev:

Først av alt. Har du snakket med huseier om saken?

Han sa han skulle bygge en platting, men heg skjønte ikke at det var rett utenfor mine vinduer.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha sett an hva som skjer. Kanskje terrassen blir lite brukt, og blir den brukt og er til sjenanse for deg, så ville jeg brukt rullegardin eller persienner. Dersom de soler seg her så har du vel allerede solskjerming i bruk i de tidsrommene terrassen blir brukt? 

Anonymkode: afc92...dc4

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han sa han skulle bygge en platting, men heg skjønte ikke at det var rett utenfor mine vinduer. 

ts

Da jeg ville tatt en ny prat med ham. "Husker du fortalte meg at dere skulle bygge platting, men visste jo ikke at du tenkte å gjøre det utenfor stuevinduet mitt. Regner med at du har forståelse for at jeg synes det er rart om dere tenker å bruke denne".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med han. Jeg liker å være vennlig, men tydelig i sånne situasjoner. 

"Ser at du bygger terasse utenfor vinduet mitt".

Jeg måtte til å konfrontere naboen med at han breiet seg inn på min tomt. Så at han unnikk meg, så gikk bare rett inn på han og sa: "Ser at noen har begynt å ... I enden av hagen vår. Skal ikke lage noe styr av det, men vil være tydelig på at vi ikke vil ha noe mer av denne ..."

Anonymkode: fe7c2...019

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står i kontrakten min at ingen av partene har adgang til å si opp før 3 år. Det er forskjell på leie at frittstående boliger og del av huseier sin bolig, sånn jeg har skjønt det...

ts

Men kontrakten har ikke lov til å gi deg dårligere vilkår enn loven. 

Anonymkode: a4f40...6dd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Disponerer du ikke uteområdene kan huseier gjøre som han vil. Dersom han bygger platting rundt hele huset kan det jo være han gjør det fordi det er lettere å ta alt mens det står på, men han har uansett rett til å både bygge og oppholde seg der. 

Anonymkode: 279f3...4b6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...