Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når man har sykt barn, men samboeren/stepappa er sykemeldt og likevel er hjemme?

Husker at sist jeg brukte sykt barn dag fikk jeg " men er ikke samboeren din hjemme?" fra sjefen. Han jobber nemlig natt, så han er hjemme på dagtid uansett. 

Endret av Diana
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer vel an på hvor syk samboeren (og barnet) er. Ligger han med 40 i feber, så sier det seg selv at han ikke kan ta vare på et barn med omgangssyke i tillegg, og du må naturligvis ta sykt barn-dag.

Dersom han derimot er i stand til å ta vare på barnet, så hadde jeg ikke hatt samvittighet til å ta sykt barn-dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett så kan du bruke syktbarndag ja. Om han jobber natt så trenger han søvnen sin på dagen, og kan dermed ikke passe på ungen. Men nå kommer det jo så klart an på hvor gammelt barnet er. Er barnet 10 år så klarer ungen seg fint mens pappaen sover, men er ungen 4 år så trenger barnet tilsyn av en voksenperson, og da kan ikke pappaen sove. 

Om han er sykemeldt så er han jo hjemme fordi han er syk. Dermed har du rett til å bruke syktbarn dag. Jobben din har ingenting med hvordan dere løser det hjemme hos dere. 

Ja du har krav på sykt barndag uansett her.

Anonymkode: 7d280...053

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del hadde grunnen til sykemeldingen til samboer hatt noe å si. Hadde dratt på jobb hvis samboer kunne ta seg av barnet.

Jobber man natt så sover man på dag, hadde aldri klart å tatt vare på et barn etter en nattvakt, så fremst det ikke er på kvelden samboer skulle jobbe.

Man skal ikke bruke sykt barn dag selv om barnet er sykt hvis man er to foreldre og den ene har fri.

Anonymkode: f2dee...b21

• Liker 1
Skrevet

Du har dine 10/15 dager uansett. Så ja, det kan du. 

For min egen del, så ville jeg sett an om det er mulig å unngå. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker sykt barn-dag når min mann jobber nattevakter. Han trenger søvnen sin og fungerer ikke til natta igjen om han ikke kan sove. Det må da være helt innafor!

Anonymkode: bd90c...2ab

Gjest BearMama
Skrevet

Du har rett på sykt barn dag ja. At mannen er sykemeldt er ikke noe arbeidsgiver har noe med.

Er derimot mannen i stand til å ta vare på barnet hadde jeg dratt på jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hvorfor mannen din er sykemeldt. Hvis han er i stand til å ta seg av barnet, hadde jeg dratt på jobb. 

At han sover etter nattevakt har ingen betydning, da må han jo sove. Så da hadde jeg brukt sykt-barn-dag. 

Anonymkode: 4b383...f3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...