Gå til innhold

Ubehagelig å bli påspandert alt ifb med venners bryllup?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legger ikke denne under bryllupsforumet da det ikke har direkte med bryllup å gjøre, mest med det å være venn som får påspandert en dyr reise og opphold.

Saken er det at vi min forlovede og jeg er fra forskjellige land, har flere venner rundt omkring i verden, og vurdere å gifte oss en plass som de fleste må reise til.

Flere av gjestene vil ikke tenke to ganger mtp å bruke 15-20.000 tusen på et bryllup (+ gave) men de fleste fra min side inkl familie har ikke slike summer å kaste rundt seg så jeg tenker på å invitere dem og understreke at reise/overnatting i 2-3 dager er inkl dersom de bestemmer seg innen en gitt dato. 

Ville du som venn/familie/gjest syntes det var ubehagelig å takke ja til en slik invitasjon?

Anonymkode: f3a8c...84a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 20e03...b93

AnonymBruker
Skrevet

Nei, hadde følt det som en selvfølge egentlig. Rett og slett fordi et brudepar ikke kan forvente at gjester skal betale oppimot 20tusen for å feire deres dag. Skulle jeg brukt en såpass sum ville jeg heller brukt den på ferie med barn, ikke for å feire et bryllup.

Anonymkode: 0c907...997

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

En skikkelig uting å legge opp til slike enorme kostnader for å delta i et bryllup!

Anonymkode: c5e9c...65a

• Liker 4
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hadde følt det som en selvfølge egentlig. Rett og slett fordi et brudepar ikke kan forvente at gjester skal betale oppimot 20tusen for å feire deres dag. Skulle jeg brukt en såpass sum ville jeg heller brukt den på ferie med barn, ikke for å feire et bryllup.

Jeg giftet meg i utlandet uten å betale reise og opphold. Alle takket ja. Ingen tok det som en SELVFØLGE å få det påspandert. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi valgte kombinere en venns bryllup med ferie. Familien hennes eide et feriested i Thailand hvor paret brukte mye tid - de ønsket gifte seg der, og alle gjestene på begge sider var tilreisende. De la opp til fire ulike prisklasser for reise og opphold som gjestene selv kunne velge mellom, for oss med to voksne og to barn ble det vel 50 000 totalt og en ferie og et bryllup vi husker og ser tilbake på med glede.

Samme når vi giftet oss i Norge med min familie spredt over hele verden, de som reiste hit fra Australia, New Zealand, Singapore og UK betalte alle ganske mye og derfor ble det for dem også kombinert med norgesferie.

VI betalte opphold og fly for de som ikke kunne ta seg råd, men for de fleste var dette noe de selv betalte og planla da vi gav dem en heads up over ett år i forveien om at vi planla gifte oss osv..

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri hatt samvittighet til å invitere til bryllup med store kostnader uten å stå for det selv. Blir helt feil å forvente av andre mennesker at de skal bruke så mye penger på å komme til en begivenhet som egentlig ikke betyr noe for andre enn en selv.

Anonymkode: c1c3b...86a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi ble invitert i bryllup i utlandet der brudeparet ville betale for reise og opphold. Vi takket nei, orker ikke å føle at vi skylder noen så mye penger. 

Anonymkode: fae91...944

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En skikkelig uting å legge opp til slike enorme kostnader for å delta i et bryllup!

Anonymkode: c5e9c...65a

Er reise/opphold som vil koste mye pga at vi "møtes på midten".

Nesten alle må ha en reise uansett, avhengig av hvor i verden de bor, over halvparten kommer ikke fra Norge. (Vi skal ikke bo i Norge om det har noe å si...)

hi

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ble invitert i bryllup i utlandet der brudeparet ville betale for reise og opphold. Vi takket nei, orker ikke å føle at vi skylder noen så mye penger. 

Er det jeg er redd for....

Hva kunne de ha gjort for at dere ville vurdert å takke ja?

hi

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville du som venn/familie/gjest syntes det var ubehagelig å takke ja til en slik invitasjon?

Hadde brudeparet betalt alt for alle, hadde jeg ikke følt det ubehagelig, men jeg hadde gjort det hvis jeg var en del av en liten gruppe som fikk reise og opphold påspandert.

Anonymkode: 9921a...259

• Liker 1
Skrevet

Hadde det gått an å gjort det sånn at oppholdet var gratis for alle, men at alle betalte for sin egen reise? 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri hatt samvittighet til å invitere til bryllup med store kostnader uten å stå for det selv. Blir helt feil å forvente av andre mennesker at de skal bruke så mye penger på å komme til en begivenhet som egentlig ikke betyr noe for andre enn en selv.

Det er i mine øyne en egoistisk holdning til noens bryllup, du betyr tydeligvis mer for dem enn de for deg..

Anonymkode: 7648b...983

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det jeg er redd for....

Hva kunne de ha gjort for at dere ville vurdert å takke ja?

hi

Det som var ekkelt der var at vi i utgangspunktet sa nei takk fordi det ble for dyrt. Da sa de at de gjerne ville spandere. Hadde det vært nær familie hadde det vært greit, men med venner blir det veldig rart. 

Skrevet

Jeg synes det ville være ubehagelig hvis jeg ble invitert og det ble forventet at jeg skulle bruke mange feriedager og titusener på det. Hvis de ville ha meg der, får de betale for meg.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legger ikke denne under bryllupsforumet da det ikke har direkte med bryllup å gjøre, mest med det å være venn som får påspandert en dyr reise og opphold.

Saken er det at vi min forlovede og jeg er fra forskjellige land, har flere venner rundt omkring i verden, og vurdere å gifte oss en plass som de fleste må reise til.

Flere av gjestene vil ikke tenke to ganger mtp å bruke 15-20.000 tusen på et bryllup (+ gave) men de fleste fra min side inkl familie har ikke slike summer å kaste rundt seg så jeg tenker på å invitere dem og understreke at reise/overnatting i 2-3 dager er inkl dersom de bestemmer seg innen en gitt dato. 

Ha to bryllupsfester, en i hvert land. Så kan de som ønsker det, reise på den festen som passer best. Da vil alle føle seg inkludert og ingen trenger å føle noe på dårlig økonomi eller spandert tur. 

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min ble invitert i bryllup i utlandet, og bruden skulle bestille reise og opphold. Venninnen min hadde regnet med at det ble en viss sum ut fra de priser de hadde diskutert, men ble presentert en sluttsum på over kr 30 000,- omtrent det dobbelte av det hun hadde blitt forespeilet.... Dette var uten mat/drikke og i tillegg kom det div andre utlegg (pluss bryllupsgave)

Dette var for EN person... Trenger kanskje ikke si at venninnen min ikke reiste i det bryllupet likevel....Det ble en del utgifter bare på avbestillinger/ikke alt gikk an å avbestille heller...

Dette er et par år siden og bruden er fremdeles dødlig sint på venninnen.... 

Anonymkode: 20d4c...d04

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ikke betyr noe for disse personene er vel egentlig det like greit at de takker nei. Hvem vil egentlig ha noen i et bryllup som ikke synes at dagen er viktig og ikke ønsker å dele den med brudeparet? 

Anonymkode: cab1a...07b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...