AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #1 Skrevet 4. juni 2018 Vi har fått oss en kattunge. Bare hatt den noen dager, og første dag på jobb i dag. Den får ikke være på soverommet vårt om natten, så har eget rom med alt han trenger. Men han mjauer og jamrer seg mye på natten. Pga farer med trappen vår tørr vi ikke slippe han løs i hele huset ennå uten oppsyn. Jeg sitter på jobb i dag og har så vondt i magen fordi jeg tenker han jamrer og mjauer masse nå også. Nå har han vært på rommet sitt i natt, også må han være der på dagen også... Han er 12 uker, men diet helt frem til vi overtok ham. Er det vanlig at de er slik til og begynne med? Jeg får vondt av ham, men samtidig blir man veldig sliten av å høre på slikt hele tiden.. Jeg lurer faktisk på om jeg skal ta meg noen feriedager for å være der mye med ham til og begynne med, så han kan lære seg trappen og lignende. Kan det være lurt? Hilsen katteier som gjerne vil få en trygg pus Anonymkode: 75ba1...a56
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #2 Skrevet 4. juni 2018 Jaa, ta noen fridager og vær sammen med han. Katter kan også få separasjonsangst, føle seg ensom og bli redd for å være alene. Kjempeidé å gjøre han mer trygg før han skal være alene så lenge. Det er 8 år siden min var liten, men jeg husker at hun var likedan. Hun fulgte mye etter meg og ville vite hvor jeg var. Mjauet når jeg dro ut. Jeg sto mellom to jobber og fikk 1 måned med henne hjemme. Hun fikk sove i senga så hun skulle føle seg trygg, og heldigvis ble dette lite fristende for henne etter hun ble voksen. Anonymkode: e14b2...a18
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #3 Skrevet 4. juni 2018 Den er bare en liten baby og det er helt unaturlig for den å være alene. Den mjauer for å rope etter de andre. Ha den med deg på soverommet om natten, eller sov i stua med kattungen, i begynnelsen. Anonymkode: af48a...354 2
Emmelise Skrevet 4. juni 2018 #4 Skrevet 4. juni 2018 Da min mor fikk sin første katt (for mange år siden da jeg stadig bodde hjemme) fikk jeg plent beskjed om å parkere meg på sofaen i stua mens mor var på jobb om dagen. Katten sov på magen min i flere timer. Hvis jeg prøvde å flytte henne ved bena så var det for langt vekk. Dette holdt på en ukes tid til katten ikke lenger behøvde meg for å føle seg trygg. Hunnkatten min sov i senga ved siden av meg da vi først fikk henne. Hun var 16 uker ved det tidspunktet. Siden hun var så liten og jeg var redd for å legge meg på henne så fikk jeg henne i en kattehule som jeg så la ved siden av hodeputa. På dagtid lå hun i kattehulen ved siden av pcen min og fulgte med. Jeg var aldri langt borte. Noen katter bruker bare noen dager, andre trenger litt lengre tid. Om du ikke har muligheten til å være der på dagtid, har du noen andre som kan det? Og i begynnelsen så ville jeg nok sluppet katten inn på soverommet om natten. Hvis du er redd for å legge deg på katten i søvne, som jeg var, så ordner du bare med en liten katteseng som også får plass i senga. Det er enklere å "avvise" en katt i voksen alder når den føler seg trygg enn når den er en liten utrygg kattunge som akkurat har kommet til et nytt hjem vekk fra mor og søsken. Og med avvisning, så mener jeg å lære den å sove et annet sted om natten.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #5 Skrevet 4. juni 2018 Kattungen har vært rundt andre katter hele tiden, og nå plutselig er den helt alene i flere timer. Selvsagt blir den veldig trist og redd av det. Sov i stua om natten sammen med den. Om du har noen som kan passe den litt på dagtid er det det beste. Sånn til andre som får kattunge, så er det lurt å ha en uke ferie eller to hjemme når man får kattunge, slik at den venner seg gradvis til det nye hjemmet, deg og til å være litt og litt alene Anonymkode: ccd48...36d
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #6 Skrevet 4. juni 2018 Så klart blir den redd når den plutselig er helt alene. Syns noen burde være hos den i noen dager. Jeg har alltid vært hjemme (med unntak av å dra på butikken feks) i minimum en uke når jeg har fått kattunge, men jeg har alltid hatt to stk om gangen så de var aldri helt alene, tror det hjalp mye. Anonymkode: 0a980...ed9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå