Gå til innhold

Hvis man ligger naken og bevisstløs i et brennende hus, blir man tildekket før brannfolka bærer deg ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Si det begynner å brenne i huset mitt mens jeg sover. Naboen oppdager det og ringer brannvesenet. Når de dukker opp tar de seg inn i huset for å se om det er noen der, så lenge det lar seg gjøre. 

Hvis jeg ligger naken i senga og sover og er blitt bevisstløs pga røyken, er det sånn at brannvesenet bærer meg helt naken ut da? 

De lar selvfølgelig ingen (mangel på) sove-outfit bestemme deres skjebne, men jeg lurer på hvordan en sånn situasjon håndteres. 

Har brannfolka med seg branntepper eller noe lignende som de bruker først og fremst mot brannen, men også til å skjule den de eventuelt må redde ut? 

Hvis det er midt på lyse dagen og jeg hadde blitt båret ut helt naken uten tildekning da hadde jeg vært takknemlig for og satt pris på å bli reddet, men vet ikke hvordan det hadde blitt å leve med at skuelystne mennesker med filmende mobiltelefoner hadde hatt bilder og snutter av meg i den tilstanden. Sånn ting er blitt i dag så kan man vel også anta at flere ville, fullstendig ubetenksomt, postet dette i sosiale medier også. 

Anonymkode: a0b7d...a95

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det varierer litt. Vet om en brannmann som hadde flere historier hvor han har bært ut folk nakne for så å gitt dem tepper. Det kan være lettere å se eventuelle skader ute i det åpne. Han mente han ofte så den ene partneren hoppe rundt naken å skrike etter den andre mens den andre var på andre side av huset og gjorde det samme. I øyeblikket tenker man ikke mye over det.

Anonymkode: 153a4...385

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ligger i et brennende hus så er slikt det siste du burde bekymre deg for...

Anonymkode: 63bc7...413

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det varierer litt. Vet om en brannmann som hadde flere historier hvor han har bært ut folk nakne for så å gitt dem tepper. Det kan være lettere å se eventuelle skader ute i det åpne. Han mente han ofte så den ene partneren hoppe rundt naken å skrike etter den andre mens den andre var på andre side av huset og gjorde det samme. I øyeblikket tenker man ikke mye over det.

Anonymkode: 153a4...385

Takk for svar. Nei, man tenker kanskje ikke over slike ting når man først er mitt oppi situasjonen. 

Skrevet

Vet at alle hjelpeinstanser prøver å verne skadde for innsyn så godt det lar seg gjøre.

I dette tilfelle vil jeg tro at brannfolkene vil si ifra til de som står på utsiden om å stå klar med teppe(r)  De har nok rutiner for slikt.

Ved ulykker hvor det er mange skuelystne så kan en ofte se at noen står med tepper for å skjerme den skadde for skuelystne. Synes det er ufattelig trist at det har blitt slik.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg hadde virkelig håpet at de prioriterte å redde livet mitt fremfor å kle på meg, og jeg hadde nok ikke bekymret meg nevneverdig hverken akkurat i situasjonen eller i etterkant om naboer hadde sett meg naken. De pakker deg vel inn i tepper ganske fort når du er ute uansett.

Hadde noen fått tatt bilder av meg naken og bevisstløs så hadde jeg blitt irritert av hvor respektløst det hadde vært mot en person i en sårbar situasjon, men jeg hadde jo ikke skammet meg eller vært flau selv, det er den som eventuelt sprer et sånt bilde som stiller seg selv i et dårlig lys. 

Du får skaffe deg en velfungerende røykvarsler på soverommet, så rekker du å dra på deg din peneste pysj før du må evakuere ;) Men dersom du hadde våknet av alarm og brann i huset så kan det fort være at instinktene hadde satt inn, og at du hadde satt liv og helse over blygheten og løpt ut med rumpa bar.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 8
Skrevet

Jeg sover aldri naken! Da jeg var ung opplevde jeg å finne min mor død og naken i senga. (Min far lå på sykehuset)
Husker jeg syntes det var flaut og ekkelt. Bestemte meg da at jeg aldri skulle sove naken.

Skrevet

Det er nok mye større sjanse for å bli båret ut som et forkullet lik hvis man først er bevisstløs av røyken. Det er et ganske lite tidsvindu for å redde deg ut. 

Trøst deg meg det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dette såkalte shower thoughts, eller er det vanlig for deg å krisemaksimere og bekymre deg for ting som mest sannsynlig aldri skjer? Måtte liksom spørre, er ikke så ofte folk spør om slike ting. :)

Anonymkode: 3e9c6...b55

Skrevet
1 hour ago, Hoppetaujenta said:

Trådstartet er faktisk berettiget i sin undring. Mange mennesker i dagens samfunn kjenner ingen grenser for hva de syns det er morsomt å ta opptak av. De nye mobilgenerasjonene spesielt inneholder dessverre også en del individer som ikke aner noe om normal høflighet. Det finnes ting man ikke gjør, deriblant å ta bilder av alt som er veldig privat og sårbart for et medmenneske. Det gir de blaffen i så lenge de får sine opptak og bilder som de kan sende videre som dagens scoop. 

Leser i aviser nå om hjelpemannskap som ikke kommer frem til skadede p.g.a. folk som samler seg tett i tett for å glo...og slett ikke er der for å hjelpe ved ulykker. Til tross for sterke anmodninger om å trekke bort så hjelp kommer til; de gir blaffen, for de er der for å la seg underholde...kan det se ut til. Foreldre løfter opp sine barn så disse skal få sett riktig godt og få alt med seg, istedenfor å hjelpe folk som trenger hjelp. Jeg blir skikkelig trist over hjernedødheten og mangel på forståelse for vanlige oppførselsregler. 

Det er blitt helt grusomt. Mange deler jo også ulykkesbilder på sosiale medier før de pårørende har blitt varslet. De burde etter min mening fått høye bøter for sånt.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
2 timer siden, emilie123 skrev:

Vet at alle hjelpeinstanser prøver å verne skadde for innsyn så godt det lar seg gjøre.

I dette tilfelle vil jeg tro at brannfolkene vil si ifra til de som står på utsiden om å stå klar med teppe(r)  De har nok rutiner for slikt.

Ved ulykker hvor det er mange skuelystne så kan en ofte se at noen står med tepper for å skjerme den skadde for skuelystne. Synes det er ufattelig trist at det har blitt slik.

Folk var nok vel så skuelystne før i tida. Fordelen var jo at de ikke hadde mobiltelefoner med kamera, selvfølgelig. Men hadde de hatt det, hadde de nok brukt det... Det med at folk elsker å glane på dramatiske situasjoner er nok noe allment menneskelig og ikke noe nytt.

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig DET du bekymrer deg om??? Du ligger der og holder på å dø og du er bekymret for din nakne kropp?

Anonymkode: 74e1e...d6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En nabo ble nylig hentet av ambulanse. Jeg var ute i gårdsrommet i det det hele skjedde. Hun kom ut toppløs på båre og ingen hadde planer om å dekke henne til før hun havnet inn i ambulansen. Haster det, så haster det. 

Så lenge du ikke er en kjendis så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for at noen skal ta bilde hvis du blir båret ut naken. Ingen her prøvde å ta noe bilder i løpet av de minuttene det skjedde, selv om det er et stort nabolag og mange var ute. 

Anonymkode: fa962...aa5

• Liker 3
Skrevet

Det er derfor jeg alltid har en smoking på meg når jeg sover. Nei, seriøst - nakenhet er nok det siste jeg tenke på når huset brenner. Det første jeg ville ha tenkt på, er å få ungene ut av huset.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at de ikke vil lete etter noe å dekke deg til. For det første tar det tid, og for det andre kan det medføre økt fare for brannskader da teppet eller hva de enn finner, kan ta fyr. Men de er har tepper og slikt klart ute av huset.

Ergo: Ha på deg noe når du sover. Du vet aldri når du må ut av huset fortere enn svint.

Anonymkode: ec7c7...d81

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si det begynner å brenne i huset mitt mens jeg sover. Naboen oppdager det og ringer brannvesenet. Når de dukker opp tar de seg inn i huset for å se om det er noen der, så lenge det lar seg gjøre. 

Hvis jeg ligger naken i senga og sover og er blitt bevisstløs pga røyken, er det sånn at brannvesenet bærer meg helt naken ut da? 

De lar selvfølgelig ingen (mangel på) sove-outfit bestemme deres skjebne, men jeg lurer på hvordan en sånn situasjon håndteres. 

Har brannfolka med seg branntepper eller noe lignende som de bruker først og fremst mot brannen, men også til å skjule den de eventuelt må redde ut? 

Hvis det er midt på lyse dagen og jeg hadde blitt båret ut helt naken uten tildekning da hadde jeg vært takknemlig for og satt pris på å bli reddet, men vet ikke hvordan det hadde blitt å leve med at skuelystne mennesker med filmende mobiltelefoner hadde hatt bilder og snutter av meg i den tilstanden. Sånn ting er blitt i dag så kan man vel også anta at flere ville, fullstendig ubetenksomt, postet dette i sosiale medier også. 

Hva tror du brannvesenets røykdykkere prioriterer? Å få fillene på deg eller å få deg ut dortere enn fyken? 

Røykdykkerne har hele tiden kommunikasjon med folkene utenfor når de er inne. Finner de døde eller bevisstløse folk inne står helse klar på utsiden til å ta i mot og å overta når brann har kommet langt nok ut til at helse kan ta over. Da er hjerte lungeredning første prioritet, men de kaster også et teppe el over om de har tid til det. 

Så sov med undikken på om du er redd for å måtte bæres ut med føttene først.

Anonymkode: de56a...b79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Brannvesenet tillater ikke at noen filmer på nært hold og et område som brenner blir såklart sperret av så brannvesenet får jobbe i fred og tilskuere er på trygg avstand. Situasjonen du nevner er urealistisk. 

Anonymkode: 9ff87...b80

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En nabo ble nylig hentet av ambulanse. Jeg var ute i gårdsrommet i det det hele skjedde. Hun kom ut toppløs på båre og ingen hadde planer om å dekke henne til før hun havnet inn i ambulansen. Haster det, så haster det. 

Så lenge du ikke er en kjendis så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for at noen skal ta bilde hvis du blir båret ut naken. Ingen her prøvde å ta noe bilder i løpet av de minuttene det skjedde, selv om det er et stort nabolag og mange var ute. 

Tull og tøys. Alle bårer har standardutstyr. Tar de inn en båre så legger de helseteppe over pasienten når hen trilles ut. Ambulanseansatte er ikke så på kant med å skjerme pasienter.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys. Alle bårer har standardutstyr. Tar de inn en båre så legger de helseteppe over pasienten når hen trilles ut. Ambulanseansatte er ikke så på kant med å skjerme pasienter.

Hvorfor i alle dager skulle jeg sitte på et forum å lyge om dette? Det skjedde akkurat slik jeg skriver. Kvinnen lå i bar overkropp på båren ut til ambulansen. Hadde div ledninger klistret her og der på overkroppen. Ingen teppe over seg, men hadde bukse på. Antar de har mått ta av toppen inne i boligen før de kom ut?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...