Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet som tilkalling i 3 4 år, på fler steder i helsevesen. Er bare i perioder at jeg kan fylle opp uken og de ringer kun når det er krise. Står på som f og gjør mitt beste. Er ikke den morsomste kolegaen som eksisterer, jeg fouserer på det jeg skal og lite på snikksnakk. Er bare ikke personen til det.

Har søkt på alt det er mulig å søke på i området, null napp. Tar alt og kunne gjerne jobbet i industrien. Men disse tar bare inn øst europeere. Så da lurer jeg på, hvordan kan disse høyre tilhengerne klage sånn på at navere ikke orker å jobbe, når dem samtidig er for EØS og fri arbeidsinnvandring? Det er jo ikke jobber der ute til alle, rett og slett.

Anonymkode: 2a164...b4d

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finn deg en mann til å forsørge deg

Anonymkode: 137da...f61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du utdanning? 

Anonymkode: 90f55...ef2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva med bemanningsbyrå? Der kan man få lengre vikariater. Ellers kunne det kanskje vært lurt å utdanne seg?

Anonymkode: fc0f8...180

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk jobber til alle men man kan ikke være kresen. Man får ikke alltid det området man søker innen, og må velge helt andre type jobber. Er man ikke kvalifisert må man utdanne seg i flere retninger så man øker sjansen flere steder.
Man må også regne med at man må flytte om man ikke fårjobb der man bor, desverre.

Selvom det i dag er jobber til alle selvom de er vanskelig å finne noen ganger, så vil det ikke alltid være jobber for alle. Det kommer ikke av arbeidsinnvandring men at samfunnet velger å akseptere mer teknologiske løsninger.
For eksempel har Posten blitt lagt om og mange mistet jobben sin fordi man nå kan hente pakker i butikker, og i pakkeautomater,
man har gått over til digital post/mail og postlevering er derfor nedsatt og nedbemannet så mye at de har fjerna levering på lørdager og skal sette ned levering til kun annenhver dag.
Vi godtar selvbetjente kasser i butikken der vi scanner inn varer selv og forholder seg til en maskin og ikke et menneske.
Vi verdsetter ikke lenger håndarbeid og håndproduserte ting (klær, møbler, pynt, verktøy, bestikk, smykker osv) men vil ha ting så billig som mulig og masseprodusert av maskiner. Til og med hus kan bygges av ferdige "byggesett" i dag, og gulv rulles ut på en rull produsert av maskiner og spikres i kantene av en maskin som holdes av et menneske så det går fort og snekkeren kan gå raskt over til andre prosjekter, så man trenger mindre snekkere også f.eks. Før var alt dette lagd og gjort med håndkraft fra start til slutt.

Sånne ting er viktig å være obs på at jo mer vi aksepterer slike løsninger i samfunnet jo mindre arbeid trenger menneskelig arbeidsplass og da blir det my mindre jobber til folk.

Ikke bruke selvbetjente kasser, ikke akseptere "smarte" teknologiske løsninger og forandringer som gjør at maskinen tar over plassen til mennesket.

Anonymkode: c2399...658

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I helsevesnet får du ikke fast ansettelse i pleien uten å være faglært på et eller annet nivå, regner derfor med du er ufaglært. I så fall anbefaler jeg deg å ta utdannelse innen helse, da er det mye lettere å få jobb. Evt må du også søke på relevant arbeid utenom helse for å fylle opp dagene. 

Anonymkode: 374aa...8c6

• Liker 9
Skrevet (endret)
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet som tilkalling i 3 4 år, på fler steder i helsevesen. Er bare i perioder at jeg kan fylle opp uken og de ringer kun når det er krise. Står på som f og gjør mitt beste. Er ikke den morsomste kolegaen som eksisterer, jeg fouserer på det jeg skal og lite på snikksnakk. Er bare ikke personen til det.

Har søkt på alt det er mulig å søke på i området, null napp. Tar alt og kunne gjerne jobbet i industrien. Men disse tar bare inn øst europeere. Så da lurer jeg på, hvordan kan disse høyre tilhengerne klage sånn på at navere ikke orker å jobbe, når dem samtidig er for EØS og fri arbeidsinnvandring? Det er jo ikke jobber der ute til alle, rett og slett.

For fire-fem år siden var jeg på jobbintervjuer i helsevesenet. Hadde relevant yrkeserfaring fra helsevesenet.  Jeg opplevde å bli slått på målstreken av andre kvalifiserte søkere fordi de  kun hadde høgskoleutdanning. Så da bestemte jeg meg for å ta utdanning, jeg også. I dag er situasjonen annerledes. Nå er det arbeidsgivere som ringer meg og spør om jeg vil jobbe for de. 

Ta utdanning. Det lønner seg i det lange løp. Da slipper du å henge med nebbet når du har fått avslag på en jobb fordi de andre var mer kvalifiserte enn deg. 

Endret av Serafin
  • Liker 5
Skrevet

Du må være mer hard to get. Hvis du møter opp hver gang det er krise så trenger de deg ikke ellers.

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ta utdanning du som alle andre! 

Anonymkode: 18306...4b4

Skrevet
1 minutt siden, MajorasMaske skrev:

Du må være mer hard to get. Hvis du møter opp hver gang det er krise så trenger de deg ikke ellers.

Hvis du møter opp hver gang det er krise så er det noe arbeidsgiver setter stor pris på og det blir lagt merke til på en positiv måte.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, MajorasMaske skrev:

Er nattvakt og ringer først de som ofte sier ja, ringer aldri de jeg vet altid sier nei ved sykdom på morgenen. Som vikar vil man vel helst jobbe, og siden faste stillinger kun går til faglærte så sier man vel ja?

Har man jobbet 100%(8500 timer) i 5 år Så kan man søke fagskole, 1 dag pr uke, ta eksamen og dertil fagbrev innen helse, da først vil du kunne få fast stilling. Store enheter har alltid sykdom, ergo kan man jobbe som ringevikar i årevis og klare seg bra. 

Jeg fikk fsst jobb i helse uten utdanning ( tok den siden) fordi jeg var egnet i jobben jeg gjorde som vikar, men fikk da også bekjed om at ved nedkjæringer er assistenter de første som må gå. Så tok da forløpet beskrevet over og gikk opp i stillingsprosent.

Anonymkode: ab44e...ce9

Skrevet
1 minutt siden, Serafin said:

Hvis du møter opp hver gang det er krise så er det noe arbeidsgiver setter stor pris på og det blir lagt merke til på en positiv måte.

Hvis man ikke møter opp når det er krise så merker arbeidsgiver at det hadde vært veldig kjekt om man var der. 

Skrevet
11 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Hvis man ikke møter opp når det er krise så merker arbeidsgiver at det hadde vært veldig kjekt om man var der. 

Nei. Da ringer sjefen videre på listen over vikarer og faste ansatte.  Og hvis det ikke finnes noen som sier ja, så kan man spørre de faste ansatte om å gå overtid. Siste utvei er å beordre folk på jobb (p.g.a. sjefens styringsrett).

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, Serafin said:

Nei. Da ringer sjefen videre på listen over vikarer og faste ansatte.  Og hvis det ikke finnes noen som sier ja, så kan man spørre de faste ansatte om å gå overtid. Siste utvei er å beordre folk på jobb (p.g.a. sjefens styringsrett).

At sjefen må benytte seg av siste utvei er det man ønsker å oppnå siden det funker ikke i lengden. Sjefen vil måtte øke antall fast ansatte hvis ikke risikerer han å gå tom for folk han kan beordre på jobb og da blir det krise på ordentlig. 

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Sånne ting er viktig å være obs på at jo mer vi aksepterer slike løsninger i samfunnet jo mindre arbeid trenger menneskelig arbeidsplass og da blir det my mindre jobber til folk.

Ikke bruke selvbetjente kasser, ikke akseptere "smarte" teknologiske løsninger og forandringer som gjør at maskinen tar over plassen til mennesket.

Anonymkode: c2399...658

OT: For noe vås. Ingen vits å tviholde på utdaterte arbeidsplasser bare for sysselsettingen sin skyld. Da får man heller kjøre på med hardere skatter - Dersom en maskin kan gjøre arbeidet til et menneske, så er jobben utdatert. 

Dette har vi sett før: https://en.wikipedia.org/wiki/Luddite

• Liker 1
Skrevet

Er ikke lett å få arbeidskraft som ikke har høy utdanning heller

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du virkelig jobbet som tilkalling i 34 år? Høres nesten umenneskelig ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, MajorasMaske skrev:

At sjefen må benytte seg av siste utvei er det man ønsker å oppnå siden det funker ikke i lengden. Sjefen vil måtte øke antall fast ansatte hvis ikke risikerer han å gå tom for folk han kan beordre på jobb og da blir det krise på ordentlig. 

Hadde det vært så lett så hadde det ikke vært minstebemanninger de aller fleste kommunale omsorgsteder. Kriser? Næ, man sliter ut enda flere, får enda flere sykemeldte og enda flere billigere assistenter uten å bryte loven om at så og så mange ansatte MÅ ha utdanning.

Anonymkode: ab44e...ce9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Traktor said:

Har du virkelig jobbet som tilkalling i 34 år? Høres nesten umenneskelig ut. 

Tipper bruker mente 3-4 år, men så har man jo hørt skrekkhistorier om folk som har jobbet slik i 10-15 år nå, så det er vel ikke umulig at noen jobber slik i flere tiår. 

Skrevet (endret)
4 timer siden, MajorasMaske skrev:

Endret av Serafin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...