Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i tiltak i en bedrift i 8 mnd. Har jeg rett på ferie i sommer, eller er jeg pliktig til å jobbe hver uke hele året når jeg er på nav tiltak?

Får aap om det er av relevans.

Anonymkode: 56391...ec0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om å få ferie hvis det ikke går utover tiltaket du er på.

Rett på ferie har man når man er en ordinær arbeidstaker.

Anonymkode: 051ab...77a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke «krav» på noen ting. Du kan søke om ferie, men dersom du ikke får det innvilget kan du velge å ikke motta aap for den perioden du ikke er tilgjengelig. 

Anonymkode: 2c74b...567

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Arbeidsavklaringspenger og ferie

Du har ikke rett til arbeidsavklaringspenger når du har ferie. Du kan likevel ta ferie uten trekk i utbetaling, hvis aktivitetene du har avtalt med NAV kan gjennomføres som planlagt. Hvis NAV ikke har noen aktuelle aktiviteter for deg i perioden, er du å anse som tilgjengelig for NAV. Da skal du ikke føre fravær på meldekortet, og vil få utbetalt arbeidsavklaringspenger som normalt.      

Hvis du har ferie og dermed ikke er tilgjengelig for NAV, skal du føre dette under spørsmål 4 om ferie eller fravær på meldekortet når du      

• tar fri / har fravær fra planlagte aktiviteter du har avtalt med NAV. Selv om det kan oppstå pauser i aktivitetsplanen, skal du likevel være tilgjengelig for andre tiltak, som sommerjobb, praksisplass eller annen type oppfølging.         
  • tar fri, og ikke ønsker å være tilgjengelig for NAV en periode. Det gjelder også hvis du reiser bort i Norge og/ eller utlandet. Disse tilfellene regnes som fravær, og du har ikke krav på arbeidsavklaringspenger.         

Du må som hovedregel oppholde deg i Norge for å få arbeidsavklaringspenger. Hvis du vil reise til utlandet, må du sende en skriftlig søknad om å beholde arbeidsavklaringspenger under opphold i utlandet. Du kan ikke reise til utlandet og beholde arbeidsavklaringspengene uten at du har fått godkjennelse av NAV. Dette gjelder selv om NAV ikke har noen aktuelle aktiviteter for deg i perioden.

Ta kontakt med NAV på telefon før ferien starter hvis du er i tvil om du kan ta ferie eller ikke.      

Hvis du har en deltidsstilling og får arbeidsavklaringspenger ved siden av, gjelder det egne regler når du skal ha ferie. Les mer om arbeidsavklaringspenger og feriefravær.

Sto så fint på nav.no sine sider. :) 

Anonymkode: ac8d8...c21

AnonymBruker
Skrevet

Gikk på AAP i 8 år, fikk aldri innvilget ferie. 

Anonymkode: c5d6d...d28

Skrevet

Du kan søke om ferie. Jeg har søkt om ferie før og fått innvilget. ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på AAP og fikk akkurat innvilget 3 uker ferie i utlandet. 

Anonymkode: 3006a...139

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får lov å ta ferie, men da mister jeg AAP noe jeg ikke har råd til.

Anonymkode: 15b54...d25

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på dagpenger og det står inne på mine sider at har feriedager til gode, så det kan du nok få ja. 

Anonymkode: cb001...e68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...