Gå til innhold

Turmat uten grill

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og 4åringen skal på overnattingstur i 3 dager. Nå som det er grill og bålforbud så er det ikke særlig med kokkelering på planen. Så hva kan jeg ta med på tur? Noe som er "skikkelig" mat uten å trenge å varme det. 

Anonymkode: 44dd5...d30

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Stormkjøkken? 

Men adapter til glassflaske er det et veldig godt alternativ. Temmelig sikkert. 

Koke pølser, steke fisk. Det går til og med å bake brød. 

Endret av stan
  • Liker 1
Skrevet

Pitabrød/tortillalefser med diverse innhold
Første dagen går det jo an å ha pølser eller suppe på termos. Den vil jo holde seg varm/lunken. 
Ferdiglagde pizzasnurrer
Ta med frukt og lag fruktsalat
Spekemat

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, stan skrev:

Stormkjøkken? 

Men adapter til glassflaske er det et veldig godt alternativ. Temmelig sikkert. 

Koke pølser, steke fisk. Det går til og med å bake brød. 

Det er fortsatt åpen ild og ergo forbudt.

Anonymkode: a194c...382

• Liker 4
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Pølse på termos, suppe på termos.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fortsatt åpen ild og ergo forbudt.

Stormkjøkken med primus adapter er ikke åpen ild. Flammen er fullstendig beskyttet mot omgivelsene. 
Jeg snakke ikke om å fyre  med rødsprit, med fra gassflaske. Man trenger ikke fyrstikker heller, om man har et fyrtøy, eller piezoelektrisk tenner.

Se hva de skriver her:

https://www.norskfriluftsliv.no/pa-paskeaften-inntrer-balforbudet-i-norge/

Men selvfølgelig all bruk av varme skal man være forsiktig med. Jeg har selv opplevd halm ta fyr bare ved kontakt med eksosrør.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, stan skrev:

Stormkjøkken med primus adapter er ikke åpen ild. Flammen er fullstendig beskyttet mot omgivelsene. 
Jeg snakke ikke om å fyre  med rødsprit, med fra gassflaske. Man trenger ikke fyrstikker heller, om man har et fyrtøy, eller piezoelektrisk tenner.

Se hva de skriver her:

https://www.norskfriluftsliv.no/pa-paskeaften-inntrer-balforbudet-i-norge/

Men selvfølgelig all bruk av varme skal man være forsiktig med. Jeg har selv opplevd halm ta fyr bare ved kontakt med eksosrør.

Primus er også forbudt nå. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Sheltay Retrac skrev:

Da skal man selvfølgelig rette seg etter det.

Men også fra brannvesenet i Stjørdal som er en av kommunene med totalforbud heter det:

Unntaket er hvis det å gjøre opp ild åpenbart ikke kan medføre brann, sier han og viser til eksempler som hvis man er i fjæra eller på et snødekt underlag.
https://www.adressa.no/nyheter/2018/04/14/Snart-blir-bål-forbudt-16482114.ece

Uansett er det jo greit å sjekke denne:

http://www.yr.no/spesialvarsel/skogbrannfare.html

Endret av stan
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

i Bergen er det til og med ulovlig å bruke gassgrill i egen hage/terasse for tiden.  Så her er det totalforbud mot bruk av åpen ild, eneste unntak er røyking. 

Over til det trådstarter spør om.  Kokt egg med skall. Da holder de fint 2-3 dager i romtemperatur. Spør gjerne på butikken om du får kjøpt frosne polarbrød, da holder de lenger.

Spekepølser og annen spekemat, kanskje ikke det mest barnevennlige.

Nugatti, syltetøy, makrell i tomat det tåler fint å være i romtemperatur. Diverse frukt og grønt. 

Anonymkode: a9585...70d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Sheltay Retrac skrev:

Er det jeg prøver å si. Men stan er vel en av de som politi og brannvesen vil til livs fordi han ikke følger pålegg og forbud.  Stormkjøkken ER åpen ild og like brannfarlig som bål og grill.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden..... TS spør etter tips for mat man ikke trenger å varme - og første som svarer foreslår "du kan jo bare varme litt mat?"

:fnise: 

Anonymkode: b85ef...166

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, stan skrev:

Da skal man selvfølgelig rette seg etter det.

Men også fra brannvesenet i Stjørdal som er en av kommunene med totalforbud heter det:

Unntaket er hvis det å gjøre opp ild åpenbart ikke kan medføre brann, sier han og viser til eksempler som hvis man er i fjæra eller på et snødekt underlag.
https://www.adressa.no/nyheter/2018/04/14/Snart-blir-bål-forbudt-16482114.ece

Uansett er det jo greit å sjekke denne:

http://www.yr.no/spesialvarsel/skogbrannfare.html

Her må du jo skille snørr og bart.

I artikkelen du linket til er det snakk om det generelle bålforbudet som inntrer mellom 15. april og 15. september. Der er det adgang for å kunne tenne opp HVIS det ikke kan medføre brann, eller du befinner deg på snø eller langs fjæra.

Det totalforbudet som er snakk om (pga sterk varme og lite nedbør) legger seg "OPPÅ" det generelle bålforbudet. Dvs at den adgangen man har hatt tidligere for å fyre bål ikke lenger nå gjelder - fordi det er totalforbud.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kalde pastaskruer og kyllingklubber er godt sammen med litt salat.

Anonymkode: 834d0...3b7

Skrevet
Akkurat nå, Sugar&Spice skrev:

Her må du jo skille snørr og bart.

I artikkelen du linket til er det snakk om det generelle bålforbudet som inntrer mellom 15. april og 15. september. Der er det adgang for å kunne tenne opp HVIS det ikke kan medføre brann, eller du befinner deg på snø eller langs fjæra.

Det totalforbudet som er snakk om (pga sterk varme og lite nedbør) legger seg "OPPÅ" det generelle bålforbudet. Dvs at den adgangen man har hatt tidligere for å fyre bål ikke lenger nå gjelder - fordi det er totalforbud.

Ja, det er akkurat det vi må gjøre. Legg merke til at det er samme brannmester som har innført totalforbud som nevner disse unntakene. Totalforbudet her gjelder noen kommuner i Trøndelag, men ikke alle.

Jeg regner med at en brannmester i Trøndelag har kunnskap om både brannsikkerhet og barter.

• Liker 1
Skrevet

Pastasalat med kylling eller skinke. Wraps. Spekemat og (ferdiglaget) eggerøre. Kyllingvinger/klubber og karbonader som du har stekt på forhånd med potetsalat til. 

Skrevet

Et tips er jo å gå i butikken og se hva som ligger lagret i romtemperatur der som har lang holdbarhetsdato og samtidig ikke trenger oppvarming. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er akkurat det vi må gjøre. Legg merke til at det er samme brannmester som har innført totalforbud som nevner disse unntakene. Totalforbudet her gjelder noen kommuner i Trøndelag, men ikke alle.

Jeg regner med at en brannmester i Trøndelag har kunnskap om både brannsikkerhet og barter.

:hoho:  Ja ikke gi deg enda du blir bevist feil.  Hjelpes.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

:hoho:  Ja ikke gi deg enda du blir bevist feil.  Hjelpes.

Jeg mener absolutt man skal ta brannsikkerhet på alvor.

Det regner jeg med at brannmesteren også gjør når han forteller hvilke unntak som gjelder. 

Les artikkelen. 

AnonymBruker
Skrevet

Dag 1: Noe varmt som dere kan ha ferdiglaget på termos. F.eks pølser, suppe, lapskaus. 

Dag 2: Salat med skinke på boks og kokt egg. Skjær opp i strimler og legg i en tett boks. Det som ikke blir så fint av å ligge en dag oppkuttet kan dere kutte opp der dere er. 

Dag 3: Potetlefser med fyll. F.eks spekemat eller laks + litt fra salaten og en dressing/smøreost. 

Dersom dere er på tur ved et vann så kan dere legge varene i en pose i vannet. Det er hvertfall litt kjøligere. 

Ellers holder knekkebrød og polarbrød seg godt. Samme med frukt. Av pålegg så funker nugatti, honning, leverpostei, syltetøy, spekemat, smøreost. 

Anonymkode: ef8f8...175

Skrevet

Altså - det er ikke en lokal brannmester som har innført det generelle bålforbudet i landet som varer fra 15. april til 15. september. Det er et NASJONALT forbud som gjelder overalt. (det totalforbudet som vi snakker om nå, er lokalt - og legges oppå det nasjonale)

De har INTERVJUET samme brannmester, men det betyr ikke at det er han som har laget begge forbudene :bond:  

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...