AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #1 Skrevet 3. juni 2018 Hei. Min mor vil snart bli enke, stefaren min har fått en dødelig diagnose og det er ingenting å gjøre. Hva kan man ha rett på som enke når det kommer til økonomi? Jeg er så redd for at hun må selge hus og hjem og at hun vil komme til å slite skikkelig😥 Hun har full jobb og det har han også hatt. De har vært gift i over 10 år. De har begge barn på hver sin kant (voksne) men ingen sammen. Jeg googler selvfølgelig også, men ofte er det ting man overser, derfor er jeg interessert i andres erfaringer i tillegg. Anonymkode: af851...f50
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #2 Skrevet 3. juni 2018 Har du lest det som sto på NAV sine sider? https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Andre+pensjonsordninger/ytelser-til-gjenlevende-ektefelle#chapter-1 Anonymkode: fdb10...764
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #3 Skrevet 3. juni 2018 Vil tro at det største spørsmålet egentlig er bolig. Eier de bolig sammen eller står kun en av dem som eier? Dersom de eier sammen, kan HANS arvinger kreve sin del av arven (sin del av boligens verdi). Dersom mor da ikke kan betale, må hun selge boligen. Hun kan, med arvingens tillatelse sitte i uskfte. Anonymkode: 37d9f...6dc
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #4 Skrevet 3. juni 2018 Det må hun snakke med nav om når det bli aktuelt, trodde de måtte ha felles barn for å få etterlattepensjon. Uansett så kan hans barn kreve farsarven, eier de da huset sammen eller han ha eid det alene kan hun risikere å måtte selge huset om hun ikke har penger til å kjøpe ut arvingene. Deretter må hun klare seg på arbeidsinntekten og det som evt er arv til henne slik det er for andre. Anonymkode: 37975...483
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #5 Skrevet 4. juni 2018 Dersom hun har en normal arbeidsinntekt vil hun nok ikke få noe som helst. Hun vil måtte kjøpe ut hans arvinger fra felles eiendom dersom hun ønsker å beholde bolig etc. Anonymkode: 53646...04a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå