AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #1 Skrevet 3. juni 2018 Hei! hva skal man gjøre hvis man har fått et sår/en rift på øyet? Jeg har skylt med lunket vann. Gnidde meg skikkelig på øynene fordi det kjentes ut som noe var på øyet - svei og kjentes ut som det var noe der. Tenkte jo ikke på at det kunne skape skader... Bør lege kontaktes? I såfall, er det ok å vente til imorgen? Anonymkode: cc9bc...143
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #2 Skrevet 3. juni 2018 Jeg bruker forresten dagslinser, og bytter hver dag. Sover ikke med de på og har ikke negler nok til å skrape. Men tenker på bakterievekst da... Har ikke briller. Men bør vel ikke bruke linser de neste dagene..? Ts Anonymkode: cc9bc...143
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #3 Skrevet 3. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! hva skal man gjøre hvis man har fått et sår/en rift på øyet? Jeg har skylt med lunket vann. Gnidde meg skikkelig på øynene fordi det kjentes ut som noe var på øyet - svei og kjentes ut som det var noe der. Tenkte jo ikke på at det kunne skape skader... Bør lege kontaktes? I såfall, er det ok å vente til imorgen? Anonymkode: cc9bc...143 Alt som handler om skader på øyne er øhj. Jeg fikk vaskemiddel i øyet for mange år siden og fikk etseskader på hornhinnen. Hadde jeg ikke ringt legevakt og fått beskjed om å komme inn så hadde øyet og synet fått permanent skade. Jeg trodde litt skylling var tilstrekkelig. Anonymkode: 0d98f...1f6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #4 Skrevet 3. juni 2018 Ville gått til optikeren og spurt når de åpner imorgen, de har mulighet til å se om det er rift eller ikke. Det kan jo tenkes at det bare er irritasjon fordi du har klødd deg også. Pollen? Evt legevakten om det svir og er vondt, dersom du føler at du trenger hjelp før optikeren åpner. Ikke bruk linser før du har sjekket opp hba det ee. Anonymkode: 9d467...b83
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #5 Skrevet 3. juni 2018 Hvis du har en rift på selve øyet må du kontakte legevakten. Anonymkode: cbbbd...884 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #6 Skrevet 3. juni 2018 Du bør dra til legevakten, og få en sjekk. Pluss dråper og salve. Du bør dra nå i kveld, om du har mulighet. Du må sikkert dryppe og bruke salve i 7-10 dager. Jeg har gjort det mange ganger, og det er samme rutine hver gang. Anonymkode: c368c...8eb 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #7 Skrevet 3. juni 2018 Det kan haste litt, rift på øyet pluss bakterier betyr i verste fall tap av syn. Har vært litt vel mye hos lege opp gjennom, så jeg har en tendens til å drøye. Hvert fall oppsøk lege senest i morgen tidlig, men ring gjerne legevakten nå og hør hva de sier. Anonymkode: c8e67...c3e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #9 Skrevet 3. juni 2018 Okei. Klarer ikke se helt klart hvor dypt det er eller om det er på selve øyet eller den "hinna" inni der. Men ser rødt og irritert ut, og ser ut som et hakk. Samboer så med en gang at det ikke var sånn øyet skulle se ut. Det gjør vondt å blinke, og svir når jeg skyller. Jeg kan jo ringe legevakta nå og høre med de! ts Anonymkode: cc9bc...143
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #10 Skrevet 3. juni 2018 Med hinna mener jeg på den helt innerst i kroken på øyet. Anonymkode: cc9bc...143
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #11 Skrevet 3. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Okei. Klarer ikke se helt klart hvor dypt det er eller om det er på selve øyet eller den "hinna" inni der. Men ser rødt og irritert ut, og ser ut som et hakk. Samboer så med en gang at det ikke var sånn øyet skulle se ut. Det gjør vondt å blinke, og svir når jeg skyller. Jeg kan jo ringe legevakta nå og høre med de! ts Anonymkode: cc9bc...143 Alltid lurt å la legevakten ta en vurdering på hvor mye det haster:) Anonymkode: c8e67...c3e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #12 Skrevet 3. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Okei. Klarer ikke se helt klart hvor dypt det er eller om det er på selve øyet eller den "hinna" inni der. Men ser rødt og irritert ut, og ser ut som et hakk. Samboer så med en gang at det ikke var sånn øyet skulle se ut. Det gjør vondt å blinke, og svir når jeg skyller. Jeg kan jo ringe legevakta nå og høre med de! ts Anonymkode: cc9bc...143 Det kan for eksempel føles som du har sandpapir, i øyet. Det er svært ubehagelig. Kom deg til legevakt, i det minste kontakt de nå i kveld. Det blir ikke bedre, før du får dråper og salve. Jeg har fått gråstær, på grunn av alle mine uhell. (Mener ikke å skremme deg). Anonymkode: c368c...8eb
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #13 Skrevet 3. juni 2018 Legevakta NÅ! Jeg har 2 ganger hatt rift på øyet, og det er en omfattelig prosess å bli bra. Anonymkode: 0a922...955 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå